Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-05-02 13:40 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Hallå
I det "gamla" forumet var det stundtals ganska heta debatter mellan oss som blev kallade "***" på ena sidan och ett gäng kraftigt tvivlande på den andra.
Vart tog "tvivlarna" vägen nu när FN rapporterna haglar tätt?
Finns ni kvar?

Kör så det ångar // Micke


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-02 19:09 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Vad är du ute efter?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-02 19:37 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
MagnusH skrev:
Vad är du ute efter?

---------------------------------------------------------
Nja. Han är väl ute efter lite hetsigare diskussioner.

Många har ju (tidigare) hävdat att det är kosmiska förändringar (ökad solinstrålning) som driver uppvärmningen. Helt fel har inte dessa skeptiker. För sanningen är att samtidigt som växthusgaser (metan, koldioxid, etc.) driver på uppvärmningen svarar ökad solinstrålning för ca. 0,2 graders temperaturförhöjning. Växthusgaserna svarar för 0,7 grader. Mer finns att läsa på: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Clim ... bution.png

/track_snake


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07-05-03 16:52 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
EON presenterar klimatbokslut
(ERA 2007-05-03) EON Sverige har presenterat sitt tredje klimatbokslut. Företagets klimatarbete under 2006 resulterade i att de globala koldioxidutsläppen minskade med drygt 98 000 ton.

Det motsvarar de årliga utsläppen från drygt 30 000 personbilar, eller 3,4 procent av det svenska nationella klimatmålet. EON Sveriges klimatarbete redovisas i Klimatbokslut 2006.


http://www.era.se/nyh/vn.shtml?id=530859822
Läs mer på http://www.eon.se/klimatbokslut

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-10 06:43 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Jag är inte ute efter något särskilt... .... men är det ingen som har märkt att synsättet på miljö förändrats? Till det bättre. :lol:
Förr blev man genast stämplad som *** med hår i armhålan, ostrukna kläder från Myrorna och vegetarian om man nämnde att man givetvis köper ekologiskt kaffe. Idag förstår folk att man "inte behöver vara kommunist bara för att man vill minska sin negativa miljöbelastning".

Därför tror jag att tonen i de diskussioner som förts på detta forum ang. klimatförändringarnas orsaker skulle vara bättre idag än den var för ett tag sedan.
Hade jag skrivit rubriken "Växthuseffekten eller vart tog alla tvivlare vägen??" för ett år sedan hade jag fått ett rejält gäng på mig.
Är det inte så?

Visst är det bra? // Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-10 12:28 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
tror att många har tröttnat på denna diskussion vilket inte är samma sak som att man har ändrat åsikt.

personligen är jag övertygad om att jordens klimat är så komplicerat att vi ännu inte har överblick iom att vi inte känner till alla påverkande faktorer.

t.e.x. Henrik Svensmark teori om att heliosfären påverkar jordens medeltemperatur, vilket nu sker....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07-05-10 12:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Sångaren i en av mina favoritgrupper Boston tog sitt liv för ett par månader sedan genom att släpa in två grillar i badrummet och tända dem och dog av koloxidförgiftning; Så inte f-n är det nyttigt med fossila bränslen...!

För att tala lite mer allvar tycker jag mig åtminstone märka samma förändring hos folk. Man är inte fullt lika ifrågasatt som köper kravmärkt kaffe och mjölk. Samtidigt tycker jag fortfarande att det stora flertalet inte har tagit klimatfrågan till sig som en "livsstil". Man bryr sig, men tycker att man gör sin plikt om man handlar kravmärkt kaffe och mjölk då och då. Sedan finns fortfarande gruppen som inte bryr sig alls och som köper bil efter andra premisser än bränsle och bränsleförbrukning, eller som inte tänker miljö i matbutiken. Det är folk ur denna grupp som ibland kan hoppa på en med uttalanden som "din j-a bil gör att man hugger ner all regnskog", som om de någonsin brytt sig om regnskogen!

(Fotnot: När jag första gången skrev till Robert Collin hade jag med en länk till http://www.ettklickforskogen.se som signatur. Det kommenterade han i stil med: "Om du bryr dig om skogen borde du inte tanka etanol.")

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07-05-10 15:30 
Newlund skrev:
Hallå
I det "gamla" forumet var det stundtals ganska heta debatter mellan oss som blev kallade "***" på ena sidan och ett gäng kraftigt tvivlande på den andra.
Vart tog "tvivlarna" vägen nu när FN rapporterna haglar tätt?
Finns ni kvar?

Kör så det ångar // Micke


De blev bannade av Moderatorerna.......

Debatt tillåts inte rikigt på detta forum.

Du missade kanske "the great global warming swindle" på 4:an.


Upp
  
 
InläggPostat: tor 07-05-10 15:31 
göinge skrev:
Sångaren i en av mina favoritgrupper Boston tog sitt liv för ett par månader sedan genom att släpa in två grillar i badrummet och tända dem och dog av koloxidförgiftning; Så inte f-n är det nyttigt med fossila bränslen...!

För att tala lite mer allvar tycker jag mig åtminstone märka samma förändring hos folk. Man är inte fullt lika ifrågasatt som köper kravmärkt kaffe och mjölk. Samtidigt tycker jag fortfarande att det stora flertalet inte har tagit klimatfrågan till sig som en "livsstil". Man bryr sig, men tycker att man gör sin plikt om man handlar kravmärkt kaffe och mjölk då och då. Sedan finns fortfarande gruppen som inte bryr sig alls och som köper bil efter andra premisser än bränsle och bränsleförbrukning, eller som inte tänker miljö i matbutiken. Det är folk ur denna grupp som ibland kan hoppa på en med uttalanden som "din j-a bil gör att man hugger ner all regnskog", som om de någonsin brytt sig om regnskogen!

(Fotnot: När jag första gången skrev till Robert Collin hade jag med en länk till http://www.ettklickforskogen.se som signatur. Det kommenterade han i stil med: "Om du bryr dig om skogen borde du inte tanka etanol.")


fortfarande ..... mp har mig veterligen fortfarande ca 5 % :lol:


Upp
  
 
InläggPostat: tor 07-05-10 22:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
TreKronor skrev:
Newlund skrev:
Hallå
I det "gamla" forumet var det stundtals ganska heta debatter mellan oss som blev kallade "***" på ena sidan och ett gäng kraftigt tvivlande på den andra.
Vart tog "tvivlarna" vägen nu när FN rapporterna haglar tätt?
Finns ni kvar?

Kör så det ångar // Micke


De blev bannade av Moderatorerna.......

Debatt tillåts inte rikigt på detta forum.

Du missade kanske "the great global warming swindle" på 4:an.


Jag vågar påstå att inte en enda "tvivlare" någonsin blev spärrad på det gamla forumet. De dröp av av sig själva, och har inte återkommit efter kraschen. De enda som spärras av moderatorer här är spammare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Vad menar du?
InläggPostat: fre 07-05-11 12:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
fortfarande ..... mp har mig veterligen fortfarande ca 5 %


Vad menar du?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 07-05-11 13:49 
Lind skrev:
torbjorn skrev:
TreKronor skrev:
Newlund skrev:
Hallå
I det "gamla" forumet var det stundtals ganska heta debatter mellan oss som blev kallade "***" på ena sidan och ett gäng kraftigt tvivlande på den andra.
Vart tog "tvivlarna" vägen nu när FN rapporterna haglar tätt?
Finns ni kvar?

Kör så det ångar // Micke


De blev bannade av Moderatorerna.......

Debatt tillåts inte rikigt på detta forum.

Du missade kanske "the great global warming swindle" på 4:an.


Jag vågar påstå att inte en enda "tvivlare" någonsin blev spärrad på det gamla forumet. De dröp av av sig själva, och har inte återkommit efter kraschen. De enda som spärras av moderatorer här är spammare.

Faktum är att vi stängt av en eller två de senaste åren.
Men det är klart, går man till personanrepp eller inte kan sköta sig trots varningar har man inget här att göra.


Min kommentar var lite halvseriös, jag förväntar mig inte en balanserad syn eller debatt på en sådan fråga på ett forum av denna karaktären. Lika lite som jag förväntar mig att finna en massa IFK supportrar på AIKs hemsida.

Men kolla in "the great global warming swindle" , den är intressant oavsett vad man "tror" och ger en liten anna bild än att "debbaten är över", som vi luras i här i Sverige.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad menar du?
InläggPostat: fre 07-05-11 13:52 
göinge skrev:
Citat:
fortfarande ..... mp har mig veterligen fortfarande ca 5 %


Vad menar du?


MP nissar har nog tagit till sig "klimatlivsstil" men inga andra............


Upp
  
 
InläggPostat: fre 07-05-11 15:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det beror på vad man lägger i begreppet livsstil.

Jag är inte miljöpartist!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011