Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Flytta värme.
InläggPostat: tor 13-05-16 20:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jag har flyttat in i ett souteränghus med pool i vintras, uppvärmning fjärrvärme och poolen har nu enbart en 6kW elpatron.
Värme finns det gott om både på sommarn och vintern således, men min fundering handlar om att flytta den effektivast. Eventuellt komplettera med solel eller vattenburna solfångare men det är inte frågan i första hand.
Övre plan där vi vistas mest vill bli varm, både på vintern och sommarn, skulle det inte vara lämpligt att kunna ta vara på värmen (och alltså få AC-effekt på sommaren) för att kunna värma poolen på sommaren och nedre plan på vintern.
Den vattenburna husvärmen med rumstermostater har jag ställt så nedre plan håller ca 19 grader trots fullt ös på termostaterna där, då blir det 22-23 grader uppe men när solen ligger på är 25-26 grader vanligt, även på vintern, men nere blir det nästan kallare. Ställer jag upp värmen i centralen för mer värme nere får jag olidligt varmt uppe.
Antar att någon typ av värmepump skulle vara bra, men låter det som det skulle funka?
Skulle jag få olidligt kylskåpskallt inne då poolen ska värmas och därmed dålig effekt på värmepumpen?
Då skulle man ha nåt termostatstyrt spjäl för att växla till uteluft...

Är det vettigt att på vintersäsongen shunta om för att fördela värmen inom huset istället.

Alternativet är en vanlig AC uppe, fortsätta ha lite kallt nere och koppla poolen direkt på fjärrvärme tror jag.
Men det blir ju att elda för kråkorna så att säga.

Låter det som mina ideér är genomförbara?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta värme.
InläggPostat: tor 13-05-16 22:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du kan nog inte värma poolen med den varma luften i huset.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_capacity

Luft 0,00121 J/(cm3·K)
Vatten 4,1796 J/(cm3·K)

Om husets volym är 10 ggr större än polens volym 4,1796/0,0121 kylls huset med 34,5 grader när polen värms 0,1 grad ...

Värma polen med solfångare eller luftvärmepump för pool funkar nog mycket bättre.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta värme.
InläggPostat: fre 13-05-17 08:37 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
du måste installera ngn form av ventilation som tar luft från övre plan och blåser ner det till nedre plan.
är väggarna under mark rejält isolerade? typ 1 - 2 dm markskiva..?..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta värme.
InläggPostat: fre 13-05-17 09:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jag vet inte exakt hur det är isolerat, men väggarna är tjocka, byggt i blåbetongblock, de är väl ganska isolerande i sig?
Men att skapa övertyck i nedre plan är väl inte bra, dessutom med den ofta fuktigare varmare luften?

Att förstärka den befintliga vattenburna nere borde vara bättre, så småningom borde golvvärme installeras då golven är ganska kalla också.

Att räkna bara på luftens värme blir väl lite missvisande, det är ju ständig uppvärmning av elförbrukare, sol och eventuell uppvärmning nerifrån.
Som sagt måste man nog ändå ta och fördela i uteluft vid behov då också.

Att investera i värmepump för enbart poolen känns bortkastat, då den ska ha dyr el.Jämfört med att värma direkt eller inderekt från husets fjärrvärme som är mycket billigare på sommaren. Svårt att räkna hem investeringen alltså.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta värme.
InläggPostat: fre 13-05-17 10:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ang poolen: Jag vet inte vad fjärrvärmen kostar på sommaren per kWh men elen brukar också bli billigare på sommaren. En luft/vatten VP borde ha mycket hög verkningningsgrad/värmefaktor med relativ hög lufttemperatur 10-20° och låg vattentemp i poolen.

Du skrev tridigare att du just nu betalar ca 90 öre/kWh el och 36,5 öre /kWh för fjärrvärme då räcker det alltså med en värmefaktor som är större än 2,5, en VP borde kunna ge det dubbla även när fortfarande är ganska kyligt ute.

Men en solfångare är nog bäst och billigast.

Ang kylig källaren i souteränghuset, kanske bäst att börja med att dränera och isolera källarvägerna om det inte gjorts redan?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta värme.
InläggPostat: fre 13-05-17 12:45 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
AcuraJan skrev:
Jag vet inte exakt hur det är isolerat, men väggarna är tjocka, byggt i blåbetongblock, de är väl ganska isolerande i sig?
Men att skapa övertyck i nedre plan är väl inte bra, dessutom med den ofta fuktigare varmare luften?

Att förstärka den befintliga vattenburna nere borde vara bättre, så småningom borde golvvärme installeras då golven är ganska kalla också.



det går, förutsatt at du har stängbara dörrar mellan våningarna och inte en öppen planlösning...
förstärker man då nere blir det bara varmare däruppe.
och då är en takfläkt på rätt ställe effektivt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta värme.
InläggPostat: fre 13-05-17 13:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Hm, källarväggarna är omdränerade med platonmatta och småsten runt där man kommer åt, sedan är största delen oåtkomligt pga vidbyggt garage.
Men jag ser inte kylan där som något problem då vi inte vistas där så mycket än och jag kan ju dra på mer värme.
Jobbigare att det blir onödigt varmt uppe som man borde kunna ta till vara på som sagt.

En poolvärmepump kostar mycket och kommer belasta elräkningen, sedan blir den stående oanvänd största delen av året... Mina funderingar var om det kunde vara lönsamt med nåt kombinerat istället och slå fler flugor i en smäll.

En renodlad värmeväxlareväxlare för att värma poolen direkt på fjärrvärmen är billigare och kan ge mer effekt om man har brottom att höja tempen vid behov. Alltså behöver man kanske inte värma lika länge istället.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta värme.
InläggPostat: fre 13-05-17 14:43 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag har också funderat på att ha ett kylaggregat inne som flyttar värmen till poolen. Vi kan ha över 30 grader på övervåningen på sommaren. Olidligt när man ska sova. Har drömt om kylaggregat, men då funderat på om man kan koppla ihop det med poolen så man får någon nytta av energin.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta värme.
InläggPostat: fre 13-05-17 15:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Så länge poolvattnet är kallare än inomhuslyuften kan du kyla huset direkt; gör en slinga som kylls av poolvattnet genom en "kylare" med fläkt där du vill ha kyla.

Luftvatten VP kostar ca 15000 och uppåt,
http://www.sfinxsolar.com/index.php?id_ ... er=product
http://www.jula.se/varmepump-luft-vatte ... 0-w-416085

Den skulle kunna användas utanför poolsäsongen för att värma hus eller varmvatten när det är varmt nog så att det är billigare än fjärrvärnen, COP 4,65 är väll vid minst 7+ grader ute och låg 50°C? varmvattentemp, men jag håller med att det kanske onödigt om du har fjärrvärme, jag skulle satsa på solvärme så att du kan få gratis varmvatten 3/4 del av året och "dumpa" överproduktionen på sommaren i poolen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta värme.
InläggPostat: fre 13-05-17 17:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Under badsäsong blir det inte mycket kyla att tala om, och att ackumulera värme i poolen vintertid låter inge vidare.
En rejäl solfångare med acctank och att värma acctanken med fjärrvärme vid behov vore såklart ett alternativ, men även där mycket investering och skrymmande saker.

Mycket att fundera på, snart vill familjen bada antar jag, och har en hel del annat att fixa med också, det finns inte mycket budget (mammaledig fru, tre barn m.m.) eller tid med andra ord.

Försöker tänka lite långsiktigt också, men en enkel solfångare till poolen enbart kanske att börja med, vad jag läst krävs stödvärme ändå och det var då tanken om värmepump mot huset kom in, alternativt enklare värmeväxlare direkt mot fjärrvärme och bli utan AC.

Så drar ju cirkulationspump en hel del, kanske solceller för elproduktion ändå är vettigast...

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta värme.
InläggPostat: fre 13-05-17 18:58 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Ang pool m.m. så är du välkommen till http://www.poolforum.se. Han som driver forumet har även forumet http://www.varmepumpsforum.se så det finns en hel del kunskap inom den biten där också.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta värme.
InläggPostat: tis 18-07-31 14:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Tänkte skriva hur det blev hittills. Fick tag på en poolvärmepump hyffsat billigt på kampanj för tre år sedan, enklast installation så med korta ledningar nära befintligt reningsverk.
Har även installerat ett FTX-ventilationssystem till huset som jämnar ut värmen uppe och nere som bonus. Smått desperat i denna sommars värme köpte jag flexibel slang från biltema för att leda poolvärmepumpens svala luft in i huset via ventilationens tilluft.
Effekten blev sådär, kyler tilluften endast cirka 4 grader pga 12m lång oisolerad ledning antar jag, dessutom stryps flödet en del såklart.
Något svalare blev det ändå i huset bara man håller fönster och dörrar stängda under varmaste tiden av dygnet. Nackdelen om man säger är att poolen blir onödigt varm då man får köra pumpen hela tiden. Men det är ganska skönt också...

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta värme.
InläggPostat: mån 18-08-13 12:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul experiment. Jag tror att luftflödet genom en luft/vatten poolvärmepump är stort och därför temperatursänkningen av luften ganska liten, om poolvärmepump då hela tiden tar in relativ varm utomhusluft blir luften ut som går in i huset naturligtvis inte så mkt nedkyld, men du får en stor luftomsättning inomhus.

Det skulle kunna fungera bättre om du även ”hämtade" luften till poolvärmepumpen från huset, då ”flyttar" du så att säga in hela poolvärmepumpen in i huset genom stora luftslangar och då skulle in princip all värme som du tillsätter polen hämtas ur husets värme, minus de värme/kylförluster från luftslangarna och förluster i pumpen som då värmer huset extra.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011