Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 18:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Solcellspanel?
InläggPostat: ons 07-01-17 22:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag har sökt en del på internet, men inte riktigt funnit vad jag söker... Jag söker en enkel solcellspanel för vägganslutning utomhus med en vanlig honkontakt (som en vanlig väggkontakt) för anslutning av allt vad man kan tänkas vilja ladda upp, eller driva just då - mindre saker som mobiltelefon, radio, batteriladdare med mera. Det finns små mobila solcellsladdare avsedda för enbart batterier eller mobiltelefoner eller större som är tänkta till husvagnar med bilbatteriklämmor eller cigarettsladd. Jag vill som sagt var kunna ansluta en vanlig sladd!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07-01-18 07:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
...finns det rentav solcellspaneler som kan driva exempelvis en elektrisk gräsklippare, eller måste man koppla ihop flera då?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-18 08:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Knappast, elektriska gräsklippare för 230V brukar dra mycket ström, kolla bara hur mycket watt motorn är på och jämför med hur mycket watt en solpanel ger. Dessutom tillkommer förluster när man omvanlar den låga spänningen från solpanel till 230V

En tänkbar lösning är en batteridriven gräsklippare där batterierna laddas med solpanel(er) då kan man utnyttja en solpanel mkt effektivare eftersom solenergin samlas över en längre tid. Batteridrivna maskiner brukar inte heller kräva lika mycket effekt (och vara svagare) så solenergin räcker längre. Kolla på laddarens effekt och spänning, du bör ha samma effekt och spänning från solpanelen.

På nått viss känns hela idén med att klippa gräset med dyrbar energi baklänges. Gräset växer pga att det tillvaratar solenergin, sen tar vi en annan energikälla för att klippa av det igen. Mycket smartare vore då att ha en gräsklippare som drivs av den lägrade solenergin i gräset i stället dvs en direkt bioenergi driven gräs-gräsklippare.

Dessa gräs-gräsklippare finns faktiskt redan! Tom i olika storlekar beroende på gräsyta, de hetar kanin, får och ko :) Dessa ger även gödsel till gräsmattan och de större modeller kan tom ge överskotts energi i form av mjölk. Modell får producerar ett utmärkt isoleringsmaterial. De är dessutom 100% recyklingsbar utan tunga metaller osv som de batterier i batterigräsklipperna.

För mindre yter är faktist handdriven gräsklippare suveräna, det finns nu som inte är tröga alls att knuffa och man får gratis "workout".

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-18 09:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
aryan skrev:
Dessa gräs-gräsklippare finns faktiskt redan! Tom i olika storlekar beroende på gräsyta, de hetar kanin, får och ko :) Dessa ger även gödsel till gräsmattan och de större modeller kan tom ge överskotts energi i form av mjölk. Modell får producerar ett utmärkt isoleringsmaterial. De är dessutom 100% recyklingsbar utan tunga metaller osv som de batterier i batterigräsklipperna.

För mindre yter är faktist handdriven gräsklippare suveräna, det finns nu som inte är tröga alls att knuffa och man får gratis "workout".

/Aryan


Jag (min dotter) skaffade för några år sedan en modell mindre av dessa gräs-
klippare (mod. kanin) men dess förträfflighet är vida överreklamerad! Vår gräs-
matta är på ca 1500 kvadratmeter med avdrag för dammar och rabatter
som denna grästrimmande pryl skulle få som man säger sätta tänderna i,
då uppkommo flera initiala problem, för det första ville vår modell Frasse
hellre klippa grannens gräsmatta då dem redan hade en likande modell kallad
Lisa. Efter införskaffande av stor bur trodde vi att problemet voro löst men
se då kommo istället nästa problem, klippaggregatet verkade fastna i marken
intill burkanten och bearbetade sig genom marken till utsidan av buren
för att åter vara på grannen´s gräsmatta tillsammans med deras klippare.

Detta andra problem voro naturligtvis också lösbart genom att gräva ner burkanterna
i marken så att det bliver så man säger stopp där. Dessvärre blevo då buret
väldigt svårt att förflytta runt på gräsmattan.

Resultat: jag har nu (sommartid) 5 kvadratmeter väl klippt och kultiverad gräs-
matta och ca 1495 kvadratmeter vildvuxen gräsmatta.
Lösningen på detta kommer nog att bli att jag bliver tvungen att införskaffa
299 klippare (modell kanin) till. Dock av en händelse råkade min granne få
5 st små klippare ur sin klippare. Detta har dock inte inträffat för mig ännu,
men om detta sker så är ju problemet som man säger självlösande!

Dax å Jobba

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Seriösa svar?
InläggPostat: tor 07-01-18 10:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag hade hoppats på några seriösa svar, men det fick jag inga... Jag ska flytta in i ett nybyggt hus i ett nytt villområde i sommar och jag tror inte grannarna skulle uppskatta om jag hade kor på tomten. En elektrisk gräsklippare tror jag dock att de inte skulle klaga på.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: klippare
InläggPostat: mån 07-03-12 12:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-03-12 09:39
Inlägg: 16
Jag såg en läcker lite klippare som gick på solceller och följde gräsmattan mha nelagda kablar. Deta kunde göra att även rabatter mitt i gräsmattan skonades.

Såg ut som en sköldpadda.... typ såhär:
http://www.sodermalms-tradgardsmaskiner ... rmower.jpg

Den klippte gräset hela tiden, dvs de små fragment av gräs som kliptes av behövde pga deras storlek inte krattas upp utan bliv en långverkande gödning till gräsmattan. När batteriet började bli svagt så "kom den ihåg" var det hade funnits sol senast och gick till den punkten. Dvs om den kom in i skugga så hittade den ut ur den igen. Och hittade den ingen sol, t ex pga moln, så gick den in i ett laddande viloläga tills den kunde köra igen...

Dock vet jag inte var man får tag i liknande samt att den verkar hysteriskt dyr....

Gör det själv istället... ;-)

http://www.appropedia.org/Solar_Charged_Lawnmower

_________________
http://lunken.wordpress.com/
Calm down, have a homebrew!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: klippare
InläggPostat: mån 07-03-12 13:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Lunken skrev:
Jag såg en läcker lite klippare som gick på solceller och följde gräsmattan mha nelagda kablar. Deta kunde göra att även rabatter mitt i gräsmattan skonades.

Såg ut som en sköldpadda.... typ såhär:
http://www.sodermalms-tradgardsmaskiner ... rmower.jpg

Den klippte gräset hela tiden, dvs de små fragment av gräs som kliptes av behövde pga deras storlek inte krattas upp utan bliv en långverkande gödning till gräsmattan. När batteriet började bli svagt så "kom den ihåg" var det hade funnits sol senast och gick till den punkten. Dvs om den kom in i skugga så hittade den ut ur den igen. Och hittade den ingen sol, t ex pga moln, så gick den in i ett laddande viloläga tills den kunde köra igen...

Dock vet jag inte var man får tag i liknande samt att den verkar hysteriskt dyr....


Ja den tillverkades av Husqvarna bara en kort tid innan den försvann och ersattes av Husqvarna Automower, en självklippande gräsklippare som laddar sig själv med ett 220V uttag, lite som Electrolux damsugare trillobyte. Naturligtvis skulle man också kunna ladda den med solceller istället.

Lunken skrev:


Kul! En kanske enklare lösning är att köpa en färdig batterigräsklippare och ladda batterierna med solceller?

Min ide med en kanin var lite halvt på skämt, jag tyckte att Yingens inlägga var mkt roligt :-) :-)

Ett tipps till Yingen är att ha en bra förvaring till klippaggregatet! Jula säljer t ex denna:

Bild

Tyvärr åste man manuellt flytta denna till oklipta ytor men då vet man iaf var gräsklipparen är.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: huskvarna
InläggPostat: mån 07-03-12 16:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-03-12 09:39
Inlägg: 16
Ja... dock är jag ganska säker att den jag såg inte var huskvarna... så det borde finnas flera....
Det jag såg var mindre och plattare....

_________________
http://lunken.wordpress.com/
Calm down, have a homebrew!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-12 17:24 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
Yingen: Haha, strålande välskrivet! :D

Jag har också sett någon annan modell än den där som är solcellsdriven, samma slags funktion dock. Jag har för mig att priset låg på strax under 20.000 kronor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-16 22:16 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
Hej,
Det finns en kille runt Halmstad som säljer solpaneler billigt (billigast i Sverige iaf) Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet..

Varje solcell ger ett par watt, man brukar räkna 1 watt per dm2. så vill man har mer så sammankopplar man ett par stycken.

Sen får du ju ha en omvandlare till växelström om du vill driva på 220v samt ha några batterier som backup. Tyvärr är det idag inte lönsamt att köpa och få el från solceller idag.. Billigare att köpa el i nuläget.

Mvh
Anton


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011