Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 05:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-15 21:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Det går utmärkt att spara sprit hur länge som helst i sluten dunk, det är egentligen bara bensin som kan föråldras, då kortare crackade bensinkedjor kan bilda längre kedjor igen men jag vet inte om det även blir problem med bensin i E85. Troligtvis är alkylatbensin mkt hållbarare än vanlig bensin och förstås hälsosammare.


Det var väl det jag misstänkte!
INga problem då alltså att ha en Jeepdunk stående.


Citat:
Ett trefas elverk på runt 7A räcker för att driva en villa UTAN elvärme. Man kan ju inte heller ha på diskmaskin, tvättmaskin, svets och bastu samtidigt, men men. Men nöjerman sig med lite annat och klarar sig utan spisen kan man köra enfas verk.

GLÖM INTE ATT KOPPLA BORT KOPPLING TILL ELNÄTET MEDANS ELVERKET/UPSEN GÅR. Annars kommer du driva hela kvarteret på ditt elverk, och det orkar det förmodligen inte.


Jodå, har 3-fas nu, men endast 5 kVA.
En dum sak är att man inte kan belasta ett sådant till 5 kW på en enda fas.
Men för att driva spis o vattenpump duger det ju.
Den slutliga lösningen blir förstås en som alla i familjen kan hantera...
En startnyckel+motor som i en bil, där man först är tvungen att koppla bort nätet.
Her en större äldre ASEA-generator från 50-talet stående som man kan koppla till lämplig större motor (borde väl köpt även tändkulemotorn som hörde till, såhär i efterhand.... :lol: ).
Har för mig att den är märkt 7 kVA, men har hört att sådana är möjliga att överbelasta rätt rejält utan problem.
Tänkte sedan bygga en kontaktorlösning som slog av elverket när det funnits nätström några minuter, svårt idag om inte grannen har några lampor på, att se när strömmen återvänt...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-15 22:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är nog inga problem att överbelasta en liten, äldre trefasgenerator kortvarigt. Men man ska se upp med osymmetrisk last, om man lastar ner en fas finns det risk att spänningen stiger på de andra.
Det finns ett knep för att (åtminstone i viss mån) jämna ut spänningen mellan faserna. Om du får tag på en trefastransformator med märkeffekt i samma storleksordning som generatorn (eller gärna större), och där åtminstone den ena lindningen är Y-kopplad och för 230/400 V, så anslut den parallellt med generatorn (alla tre faserna + nollan). Den andra lindningen D-kopplas och lämnas oansluten för övrigt.
Då kommer transformatorn att så att säga hålla emot och sträva efter att vektorsumman av de tre fasspänningarna alltid är lika med noll.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-16 23:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK!
Detta skall jag lägga på minnet till den dagen!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-17 12:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Varför inte bygga en enkel 12/24V generator på några kW med t ex en gammal gräsklippar eller liten bilmotor ihopp med ett par bilgeneratorer som laddar backuppbatterierna när de riskerar att laddas ur..

Då kan man förse huset med några UPS-er eller inverters (det finns numera rätt billiga sinus inverters på ett par kw) med ett par rejäla batterier som laddas av generatorn som helst skulle starta automatiskt när batterispänningen sjunker och stannar igen när batterierna är fulla. Det blir ett helt automatiskt system och så slipper man ha en generator som är igång 24t/dygnet utan att det finns ett så stort strömbehov som generatorn kan leverera.

Har man en vattenkyld motor så skulle man kunna använda en ackumulatortank som "kylare" och så få extra värme och varmvatten på köpet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-17 16:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Låter onödigt krångligt. Vid långa avbrott laddar jag förstås mina bilbatterier med batteriladdare som drivs av strömmen från elverket, så jag kan stänga av elverket på natten o ändå driva cirkulationspump och smålampor.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-17 17:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Och jag som tyckete en generator som måste lämna 50Hz 230VAC var onödigt krångligt när man redan har UPS/inverter :-)

Vågar man ha känslig elektronisk utrustning kopplat till en sån där billig rusta generator?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-17 17:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
Och jag som tyckete en generator som måste lämna 50Hz 230VAC var onödigt krångligt när man redan har UPS/inverter :-)

Vågar man ha känslig elektronisk utrustning kopplat till en sån där billig rusta generator?

/Aryan


Det beror helt och hållet på, på vilket sätt utrustningen är känslig.
Ett billigt elverk med självreglerande generator och enkel varvtalsregulator för motorn ger ju alltid lite för hög spänning och frekvens i tomgång (kanske 250 V 53 Hz eller något sådant), sedan sjunker spänning och frekvens gradvis vid ökande belastning.

Det som kan vara farligt för vissa slags utrustning är dels den kraftiga spänningstopp som uppstår om elverket har gått tungt belastat och man plötsligt kopplar bort lasten, och dels att spänningens kurvform kan avvika en hel del från sinus om man kopplar in en last som inte drar sinusformad ström (t ex en äldre PC-nätdel som saknar effektfaktorkompensering, elverktyg med triac för hastighetsregleringen etc).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-18 08:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det låter rymligt att andra stora förbrukare kan vara ursaker till otäcka spänningstoppar. Jag var på ett ställe som de drev en del datorutrustning laptop, skrivare mm från en äldre generator och där hade nätdelen till laptoppen gått sönder, när jag mätte spänningen var den ändå bara 270 V eller så men det är möjligt att de hade pluggat in och ur andra saker. De försökte sedan skydda det med en UPS mellan generator och och data utrustningen men UPS-en slog titt som tätt om till batteridrift och riskerade att laddas ur pga att spänningen avvek för mkt. Men det kan ha varit nått fel på elverket förstås.

Vår vattenmantlade pelletskamin som värmer huset innehåller en hel del styrelektronik som jag inte vill ta några risker med och två asynkronmotorer; en för rökgasfläkten och en för pelletsskruven dessutom ett värmeelement på ca 250 watt för att tända pelletsen. Jag har provat att driva den med en enklare 600 watt inverter som lämnar fyrkantsvåg men då fungerar inte asynkronmotorerna bra (de brummar och snurrar för sakta) och med en 300 watt sinus inverter så räcker inte strömmen för uppstarten med värmeelement. Jag får testa att koppla bort värmeelementet och tända kaminen för hand för att se om 300 watt räcker då för kaminen som i druft drar mindre än 50 watt samt cirkulationspumpen. I så fall kan jag ju göra en knapp för att stänga av elementet.

Med några av dessa 227W peltierelement
Bild
http://www.kjell.com/?item=90358 som jag använder baklänges på kaminens värme kan jag kanske generera tillräckligt med el för att driva den och pumpen? Det måste nog vara minst 5, med ca 5% carrot så får man nog inte mkt mer än 10 watt per styck.

Drömmen vore att bygga en mini värmekraftcentral som drivs av pellets och gav både värme och el, undrar om det skulle gå att bygga en ångpanna av en villapanna + pelletsbränare som man driver en turbin bygga av en turbo med? Om man då skulle ta till vara överskottsvärmen efter turbinen med en värmeväxlare till husets uppvärmning så närmar man sig en perfekt lösning.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-18 10:22 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
aryan skrev:
Drömmen vore att bygga en mini värmekraftcentral som drivs av pellets och gav både värme och el, undrar om det skulle gå att bygga en ångpanna av en villapanna + pelletsbränare som man driver en turbin bygga av en turbo med? Om man då skulle ta till vara överskottsvärmen efter turbinen med en värmeväxlare till husets uppvärmning så närmar man sig en perfekt lösning.

/Aryan

Finns ju stirlingdrivna generatorer för ändamålet. Färdiga att monteras runt skorstensröret.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-18 10:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det låter väldigt intressant! Var hittar jag mera info om den?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-18 11:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Och jag som tyckete en generator som måste lämna 50Hz 230VAC var onödigt krångligt när man redan har UPS/inverter :-)

Vågar man ha känslig elektronisk utrustning kopplat till en sån där billig rusta generator?

/Aryan


INga problem om man bara har såna billiga "åskskydd" för några tior, före varje "känslig" apparat.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Om generatorer ur Ny Teknik
InläggPostat: fre 07-12-21 23:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ur Ny Teknik
Publicerad 2007-12-21 15:26
Reservelverken har allvarliga brister
Mer än hälften kan inte användas utomhus om det snöar eller regnar, två gick sönder och flera ger inte den effekt som tillverkaren lovar. Ett nytt test från Energimyndighetens visar på allvarliga brister hos reservelverk.

Läs mer, en lång artikel med länkar:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e57585.ece
----------------------------------------------------------------------------
Jag har egen erfarenhet av Hondas aggregat. Dom går utmärkt på alkylatbensin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-22 10:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kanske lika bra att djuplänka direkt till sidan på energimyndigheten med tips och testet av elverk http://www.energimyndigheten.se/WEB/STE ... B60036475A

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-10 21:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är nog läge att utfärda en varning angående billiga tvåtakts-elverk.
Jag har ett sådant av kinesisk standardtyp, köpt på Rusta för ca 3 år sedan, det har stått oanvänt i ungefär två år. Det är inte konverterat än, så det kördes senast på oljeblandad bensin, och då fick det gå tills det stannade av bränslebrist, alltså helt torrt i tank och förgasare.

Nu när jag skulle starta det så var det inte helt lätt att få igång, förmodligen som följd av gammal intorkad tvåtaktsolja som hade satt igen förgasarmunstycken. När det väl startade så rusade motorn och spänningen stack iväg uppåt 350-400 V! (det finns ingen spänningsregulator utan generatorn ska vara självreglerande).

Orsak? Jo, gasspjällaxeln hade också klibbat fast i gammal tvåtaktsolja, så varvtalsregulatorn lyckades aldrig stänga spjället för att reglera varvtalet utan motorn gick på ständig fullgas. Jag fick plocka loss förgasaren för att skölja bort oljeresterna och leda upp spjället så det började gå lätt.

Alltså: Innan man startar ett sådant elverk som har stått länge, så kolla att gasspjället och alla andra mekanismer för varvtalsregulatorn är lätt rörliga och verkar fungera som de ska. Vid start, ha inget "känsligt" inkopplat till elverket och var beredd att stänga av på en gång om motorn rusar. Om möjligt, mät spänningen innan lasten kopplas in.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011