Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 07:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Klara längre strömavbrott
InläggPostat: tor 07-12-13 10:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Igår hadde vi 1,5(!) timmars strömavbrott,
http://www.fortum.se/news_section_item. ... 1466;43566

Citat:
Strömavbrott i södra Stockholm

12.12.2007 15:10
24 500 kunder blev vid 9-tiden i morse strömlösa som följd av ett planerat kopplingsarbete i Högdalen.

Två brytare gick sönder och hela Örby station löste ut. Områden som påverkades var Örby, Västberga, Älvsjö och Farsta.

Alla kunder hade fått strömmen tillbaka 10.30.


Det är ganska länge för oss i storstan, men det kanske blir vanligare framöver.

Mina UPS:er har inte batterikapacitet att klara ett så långt avbrott, det är ju bara 4 x 7Ah x 12V batterier i dem så det blir lite dryggt 300 VAh i varje.

Har sist när jag bytte batterierna redan funderad över att i stället för dessa små inbyggda batterier att köpa 4 stora externa 12V batterier som jag kopplar två UPS'er till, det tom kanske skulle funka bra med såna http://www.biltema.se/products/product. ... mId=100691 fritdsbatterier

Eller tror ni att det kan uppså problem med att ha ett batteripaket till flera UPS-er?

Jag kan naturligtvis ta 4 batterier per UPS men då blir det genast dubbelt så stort.

F.ö. kanske också en lösning för värmen vid strömavbrott, en gammal UPS med dåliga batterier kostar inte mkt, och om man köper 4 fräscha sora batterier kan pelletskaminen och circ pumpen klara sig ganska länge på det.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07-12-13 12:27 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
aryan skrev:
F.ö. kanske också en lösning för värmen vid strömavbrott, en gammal UPS med dåliga batterier kostar inte mkt, och om man köper 4 fräscha sora batterier kan pelletskaminen och circ pumpen klara sig ganska länge på det.

/Aryan


En vanlig vedspis funkar alldeles ypperligt både för att värma huset och att laga mat :wink:
Kombinerar man spisen med en braskammin blir det aldrig kallt 8)
Självklart blir allt lite jobbigare om strömmen går, ved måste hämtas och vatten bäras in, men nog skulle även det gå.

Vill man absolut kunna köra en cirkulationspump och panna är troligen det enklaste/billigaste att montera stickpropp på förbrukarna och köpa ett elverk på Rusta.
Med tanke på hur ofta det är långa strömavbrott skulle det förvåna mig om batterierna i UPSen är fräscha den dag dom verkligen behövs.

Enklare då att ha ett elverk som kan användas till annat + lite bränsle som man lätt kan ha lite omsättning på för att slippa bekymmret med att det blir gammalt..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-13 13:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vet du om UPS:ernas batterikrets är galvaniskt isolerad från elnätet eller inte? Om inte, så bör man nog inte låta flera UPS:er dela på samma batteri, och för den delen bör man i så fall vara noga med beröringsskyddet om man överhuvudtaget har externt batteri.

En sak man får räkna med är att laddströmmen är avpassad för de små batterier som UPS'en är försedd med från början. Man får alltså räkna med att det tar mycket lång tid för den att ladda upp ett större batteri när det väl har blivit urladdat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-13 14:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Vet du om UPS:ernas batterikrets är galvaniskt isolerad från elnätet eller inte? Om inte, så bör man nog inte låta flera UPS:er dela på samma batteri, och för den delen bör man i så fall vara noga med beröringsskyddet om man överhuvudtaget har externt batteri.


Bra tips! Det hade jag inte tänkt på även om jag förmodar att det är så, det finns iaf nått som ser ut som en "vanlig" transformator i den som jag misstänker används både vid laddning och strömavbrott.

torbjorn skrev:
En sak man får räkna med är att laddströmmen är avpassad för de små batterier som UPS'en är försedd med från början. Man får alltså räkna med att det tar mycket lång tid för den att ladda upp ett större batteri när det väl har blivit urladdat.


Ja det är förstås en liten nackdel, å andra sidan så blir det väldigt sällan två långa avbrott efter varandra. Jag antar att de laddas upp med konstant spänning och att strömmen inte är så lågt inställt att självurladdningen av batterier med större kapacitet ställer till det? Annars får man skaffa 4 underhålls laddare till och då blir det kanske lite väl krångligt.

@ SaabAero:
Visst, en vedspis och braskamin (till) skulle jag gärna ha men lite opraktiskt att ordna nu. För matlagning har jag ett fotogenkök.

Ett litet elverk är förstås en utmärkt bra lösning för cirkulationspump och panna, men då har UPS-en fördelen att vara helautomatisk och luktfri. Både har för- och nackdelar, elverk har ofta högre effekt men måste underhållas och provköras då och då för att behålla tillförlitligheten och UPS är helautomatiska men batterier behöver bytas med jämna mellanrum, kanske inte Rustas kina-elverk håller så bra heller?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-13 14:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle gissa att laddaren i UPS:en har i princip konstant spänning, och strömbegränsning genom ett seriemotstånd.
Det är förstås inget som hindrar att man "hjälper till" med en vanlig bilbatteriladdare inkopplad parallellt med vardera batteriet om man snabbt vill få fulladdat igen efter ett strömavbrott.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-13 14:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hemma har jag både elverk + bilbatteri och inverter på 600W.
Avbrott är inte ovanliga, i snitt kanske på 4 timmar.. :evil:
Elverket har stor tank så det kan gå en natt utan problem, men det rasslar ju med 98 dB...
Så när man skall sova så brukar jag stänga av elverket och köra på bilbatteriet+ invertern, kopplat till den fas som cirkulations och shuntautomatiken går på.
Denna fas kan även driva några lampor inne + TV, om jag drar lite förlängningssladdar.
Ett 60 Ah bilbatteri brukar räcka en natt för cirkulationspumpen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-13 14:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Jag skulle gissa att laddaren i UPS:en har i princip konstant spänning, och strömbegränsning genom ett seriemotstånd.


Ja, man kanske tom kan minska motståndet något utan att överbelasta laddningen.

torbjorn skrev:
Det är förstås inget som hindrar att man "hjälper till" med en vanlig bilbatteriladdare inkopplad parallellt med vardera batteriet om man snabbt vill få fulladdat igen efter ett strömavbrott.


Ja, men då behöver jag 4 likadana laddare för att undvika obalans mellan batterierna om nu inte UPS-en laddar batterierna individuellt, men jag tror inte att den är så avancerad, den laddar nog de 4 batterier i serie.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-13 17:03 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
aryan skrev:
kanske inte Rustas kina-elverk håller så bra heller?

/Aryan


Troligen inte, men sett till dom drifttimmar det blir under 10år så lär det nog klara det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-13 17:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
SaabAero skrev:
aryan skrev:
kanske inte Rustas kina-elverk håller så bra heller?

/Aryan


Troligen inte, men sett till dom drifttimmar det blir under 10år så lär det nog klara det.


Har haft mindre problem med kina-elverket än med mina inverters, helt klart.
Men kanske skulle man etanolkonvertera verket snart.
Honda OHV-motor! (utan Honda märkning, påstås det)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-13 19:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Har haft mindre problem med kina-elverket än med mina inverters, helt klart.
Men kanske skulle man etanolkonvertera verket snart.
Honda OHV-motor! (utan Honda märkning, påstås det)


Har bara haft en lyxig online UPS som gav upp, men med enklare offline UPS-er har jag alldrig haft problem. Men när du kopplar invertern på en fas, ser du då till att den är bortkopplat från nätet? Annars går invertern direkt sönder när elen kommer tillbaka..

Motorgräsklippare (som kanske kan jämföras med ett elverk) behöver ofta lite övertaling/sväras på innan de går igång, i början av säsongen.

Jag har hört att det är kopior/ licens tillverkade Honda eller Yamaha motorer av Jincheng, Linhai eller liknande.

Klart den ska etanolkonverteras, fattas bara annat!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-13 20:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett varningsord beträffande små kinesiska OHV-motorer: det sägs vara mycket vanligt att ventilspelet är slarvigt inställt från fabriken på sådana. Det har hänt mer än en gång att avgasventilen har saknat spel helt och hållet, och av den anledningen bränts sönder ganska fort. Det är nog nyttigt att ta av ventilkåpan och ta en titt det första man gör på en ny sådan motor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-14 10:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Ett varningsord beträffande små kinesiska OHV-motorer: det sägs vara mycket vanligt att ventilspelet är slarvigt inställt från fabriken på sådana. Det har hänt mer än en gång att avgasventilen har saknat spel helt och hållet, och av den anledningen bränts sönder ganska fort. Det är nog nyttigt att ta av ventilkåpan och ta en titt det första man gör på en ny sådan motor.


AHA!
Tack för tipset!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-14 10:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Har bara haft en lyxig online UPS som gav upp, men med enklare offline UPS-er har jag alldrig haft problem. Men när du kopplar invertern på en fas, ser du då till att den är bortkopplat från nätet? Annars går invertern direkt sönder när elen kommer tillbaka..


Jo, man får inte glömma det...
Den första invertern jag hade funkade i 2 minuter innan jag kom på den briljanta iden att skruva in säkringen igen för cirkulationspumpen...
Jag hade plockat bort den löjliga stickproppen för cigguttag.
Vad jag ite tänkte på var att stickproppen innehöll en säkring...
Så jag försökte driva hela området med en inverter...

Citat:
Motorgräsklippare (som kanske kan jämföras med ett elverk) behöver ofta lite övertaling/sväras på innan de går igång, i början av säsongen.


Jo, gammal sprit är ju svårantänd.
Men elverket är redan väl förberett för det problemet eftersom flottörhuset enkelt kan tappas ur.
Kanske skall sätta dit ett T-stycke med kran för att även lika enkelt kunna tömma tanken.
Undrar om långtidlagring är helt problemfri i en sluten jeepdunk?
Man vill ju gärna kunna ha en stående hela tiden..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-14 11:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Citat:
Har bara haft en lyxig online UPS som gav upp, men med enklare offline UPS-er har jag alldrig haft problem. Men när du kopplar invertern på en fas, ser du då till att den är bortkopplat från nätet? Annars går invertern direkt sönder när elen kommer tillbaka..


Jo, man får inte glömma det...
Den första invertern jag hade funkade i 2 minuter innan jag kom på den briljanta iden att skruva in säkringen igen för cirkulationspumpen...
Jag hade plockat bort den löjliga stickproppen för cigguttag.
Vad jag ite tänkte på var att stickproppen innehöll en säkring...
Så jag försökte driva hela området med en inverter...


Have been there done that, fast med inverter + landström till samma utag i bilen... Har inte orkat kolla vad som är trasigt men det luktar bränd i invertern. Undrar om det är lönt att försöka laga denna enkla 600 watts fyrkantsvåg inverter, Torbjörn eller nån annan elektronik kunnig har kanske tips?

karlmb skrev:
Citat:
Motorgräsklippare (som kanske kan jämföras med ett elverk) behöver ofta lite övertaling/sväras på innan de går igång, i början av säsongen.


Jo, gammal sprit är ju svårantänd.
Men elverket är redan väl förberett för det problemet eftersom flottörhuset enkelt kan tappas ur.
Kanske skall sätta dit ett T-stycke med kran för att även lika enkelt kunna tömma tanken.
Undrar om långtidlagring är helt problemfri i en sluten jeepdunk?
Man vill ju gärna kunna ha en stående hela tiden..


Det går utmärkt att spara sprit hur länge som helst i sluten dunk, det är egentligen bara bensin som kan föråldras, då kortare crackade bensinkedjor kan bilda längre kedjor igen men jag vet inte om det även blir problem med bensin i E85. Troligtvis är alkylatbensin mkt hållbarare än vanlig bensin och förstås hälsosammare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-15 19:21 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Den bästa lösningen för att klara längre strömavbrott utan att ha hela källaren full med batterier:

En hyffsad UPS som kan leverera tillräckligt med ström i ett par minuter.
Ett mobilt elverk med elstart som kopplas in direkt.

Man får vara lite händig och bygga lite startautomatik osv för att det ska funka, men det är den bästa lösningen.

Ett trefas elverk på runt 7A räcker för att driva en villa UTAN elvärme. Man kan ju inte heller ha på diskmaskin, tvättmaskin, svets och bastu samtidigt, men men. Men nöjerman sig med lite annat och klarar sig utan spisen kan man köra enfas verk.

GLÖM INTE ATT KOPPLA BORT KOPPLING TILL ELNÄTET MEDANS ELVERKET/UPSEN GÅR. Annars kommer du driva hela kvarteret på ditt elverk, och det orkar det förmodligen inte. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011