Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-24 22:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Lind skrev:
Jag känner på något sätt att detta kommer att likna bränslecellsbilarnas genombrott, om 5 år har det hetat de senaste 15 åren.


Där har det väl ändrats lite ton på sistone iofs. GM och Toyota gick nyligen ut och sa att bränslecellen är rätt långt borta.

http://www.leftlanenews.com/gm-toyota-l ... ology.html


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-24 23:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Lind skrev:
Jag känner på något sätt att detta kommer att likna bränslecellsbilarnas genombrott, om 5 år har det hetat de senaste 15 åren.


Där har det väl ändrats lite ton på sistone iofs. GM och Toyota gick nyligen ut och sa att bränslecellen är rätt långt borta.

http://www.leftlanenews.com/gm-toyota-l ... ology.html


Det kanske beror på att det har en ny/annan rökgardin nu, el(hybrid)bilen :twisted:

Jag gillar inte att halvfärdiga teknik lösningar som "snart" ska frälsa oss används som förevändning för att kunna fortsätta i gamla hjulspår, vi förlorar alldeles för mycket tid på det!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-25 07:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det kanske beror på att det har en ny/annan rökgardin nu, el(hybrid)bilen :twisted:


Haha, där har du en poäng. Men det har vi ju diskuterat tidigare. Vi kan väl sammanfatta det med att det är en rätt stor skillnad mellan bränslecellen och elbilen i detta fall.

Citat:
Jag gillar inte att halvfärdiga teknik lösningar som "snart" ska frälsa oss används som förevändning för att kunna fortsätta i gamla hjulspår, vi förlorar alldeles för mycket tid på det!

/Aryan


Jag tycker väl iofs inte att vi fortsätter i gamla hjulspår. USA tillsammans med GM osv satsar enorma pengar på cellulosa etanol. Andra satsar på syntetdiesel från biomassa osv. GM lovar som ex att hälften av deras bilar ska gå att köra på etanol vid 2012 ,det är potentiellt 4.5 miljoner bilar/år. Frågan är väl om produktionen av etanol kan öka i den takt som behövs för att täcka detta behov.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-25 09:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Jag tycker väl iofs inte att vi fortsätter i gamla hjulspår. USA tillsammans med GM osv satsar enorma pengar på cellulosa etanol. Andra satsar på syntetdiesel från biomassa osv. GM lovar som ex att hälften av deras bilar ska gå att köra på etanol vid 2012 ,det är potentiellt 4.5 miljoner bilar/år. Frågan är väl om produktionen av etanol kan öka i den takt som behövs för att täcka detta behov.


Det låter ju fint med dessa löften men räcker de verkligen?

Räcker det med hälften av bilana är FFV och varför ska det dröja till 2012?

Hur stora är cellulosa etanol investeringar jämförd med investeringar i konventionell teknik som olja ur oljesand, (metan)gastoliquid och coaltoliquid satsningar?

Nu menade jag inte bara bara bilarna när jag skrev att vi fortsätter i gamla hjulspår och att det inte händer tillräckligt, det gäller minst lika mkt elproduktion, uppvärmning osv. Omställningen går alldeles för långsamt i den takt de sker nu.

Vattenfall är ett exempel på hur illa det är ställt, om elen kan göras några öre/kW billigare med kol så väljer vi kolkraft med vaga löften om CO2 lagring som skenargument. Hur f_n kan vi då klaga på andra länder som Kina bygger ut kolkraften?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-25 10:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det låter ju fint med dessa löften men räcker de verkligen?


Det kan man fråga sig.

Citat:
Räcker det med hälften av bilana är FFV och varför ska det dröja till 2012?


Samma gamla vanliga "problem" antar jag, en kostnadsfråga.

Citat:
Hur stora är cellulosa etanol investeringar jämförd med investeringar i konventionell teknik som olja ur oljesand, (metan)gastoliquid och coaltoliquid satsningar?


Skulle vara intressant o veta faktiskt.

Citat:
Nu menade jag inte bara bara bilarna när jag skrev att vi fortsätter i gamla hjulspår och att det inte händer tillräckligt, det gäller minst lika mkt elproduktion, uppvärmning osv. Omställningen går alldeles för långsamt i den takt de sker nu.


Det kan jag hålla med om. Som sagt, investera i vindkraftsverkproduktion om det nu är problem med kapaciteten där. Känns inte som om det skulle vara ett speciellt stort risktagande idag.

Citat:
Vattenfall är ett exempel på hur illa det är ställt, om elen kan göras några öre/kW billigare med kol så väljer vi kolkraft med vaga löften om CO2 lagring som skenargument. Hur f_n kan vi då klaga på andra länder som Kina bygger ut kolkraften?

/Aryan


Jag håller med. Jag kan möjligtvis köpa att man renar befintliga anläggningar. Men att bygga nytt i dessa dagar låter tveksamt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: åter till vindkraft
InläggPostat: tor 08-05-01 17:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu byter vi elleverantör till O2 vindkraft, trots att jag inte riktigt gillar att Sprays grundare är VD, hoppa över från IT till GreenTech nu.

Men om allt verkar funka bra ska jag köpa vindkraftsandelar hos dem med, hur är dina erfarenheter med dem Magnus?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-14 19:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.aftonbladet.se/temamiljo/article2385722.ab

Totalt en satsning på 82 miljarder varav 41 miljarder ska gå till vindkraft under en tioårsperiod. Satsningen på vindkraft ska ge 8 TWh, el till 1.6 miljoner hem. Man satsar även på biokraft, 1-1,5 TWh.

En hyfsat stor satsning ändå får man nog säga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-14 20:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Sent ska syndaren... fast har han? Han satsar fortfarande rejält på kolkraft http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=768212 och jag gillar inte satsningen på kärnkraft heller.

Men kul att se att de nu också satsar på vindenergi saker åt rätt håll.

Citat:
Satsningen ska ge åtta TWh, en produktion som motsvarar hushållsel till 1,6 miljoner hem


Eller mer än vad vi framöver maximalt kan få ur biogas (7 TWh/år) utan att odla grödor för röttning.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-14 20:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Om vi antar att en elbil drar 2 kWh/mil och man kör 1500 mil/år så skulle 8 TWh räcka till att driva > 2.6 miljoner elbilar. Räknar man runt 1.2 kWh/mil som GM tror på så räcker det till > 4.4 miljoner bilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-14 21:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Något fick mig att tro att du skulle svara så här :-)

Vi kan väl börja ersätta stadsbussar med trådbussar då.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 10:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Och varför inte mindre lastbilar för stadsbruk:

http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... 4412#24412


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: kolkraft definieras
InläggPostat: fre 08-05-16 11:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
http://www.aftonbladet.se/temamiljo/article2385722.ab

Totalt en satsning på 82 miljarder varav 41 miljarder ska gå till vindkraft under en tioårsperiod. Satsningen på vindkraft ska ge 8 TWh, el till 1.6 miljoner hem. Man satsar även på biokraft, 1-1,5 TWh.

En hyfsat stor satsning ändå får man nog säga.


Kolla här http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=770370 en bra artikel i DN med vattenfalls VD, jag är luttrad men hans svar slår allt i mitt tycke. Kan man verkligen sitta kvar som VD i ett halvt statligt bolag om man tar så lätt på klimatproblemen?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 12:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag gillar hans definition av förnyelsebart. Det indianska synsättet med 6 generationer framåt. Vet inte om man ska skratta eller gråta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 13:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja precis det är helt sanslöst är han full eller?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011