Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-01-14 05:44 
Offline

Blev medlem: mån 08-01-14 05:31
Inlägg: 10
Ort: Från
Hej.

Om jag tar en högtryckstub och placerar tex sågspån i tuben på en glödtråd med el-gnist tändare och
antänder sågspånet med ett start lufttryck på ca 10-20 kg/cm2.

Hur mycket fortare brinner det fasta bränslet upp under tryck?

Hur höga tryck kan jag få i tuben?

Varför kan jag inte köpa ett system med tuber som jag laddar med fast bränsle/ved
och 10-20 kg/cm2 lufttryck och driva en generator på avgas-trycket jag får?

Vad är haken?

Magi


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-14 10:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En hake är ju att trycket sjunker igen när temperaturen hos förbränningsgaserna sjunker mot omgivningstemperatur.
En annan hake är att man inte kan försumma energiåtgången för kompressionen i sammanhanget.
En tredje hake är att den maskin som du driver med förbränningsgaserna - vare sig det är en kolvmaskin eller en turbin - inte kommer att tycka om alla fasta partiklar och aska som följer med.

En betydligt bättre lösning i så fall är att förgasa fastbränslet i en vanlig gasgenerator (gengasaggregat), kyla och rena gasen på traditionellt gengassätt och driva en förbränningsmotor på gasen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-14 12:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Håka två tror jag skulle äta upp en hel del av vinsten

torbjorn skrev:
En tredje hake är att den maskin som du driver med förbränningsgaserna - vare sig det är en kolvmaskin eller en turbin - inte kommer att tycka om alla fasta partiklar och aska som följer med.


En tesla turbin klarar nog förbränningsgaser med lite fasta partiklar i.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-14 16:03 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
http://www.nyethermodynamics.com/nt6/index.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-14 22:36 
Offline

Blev medlem: mån 08-01-14 05:31
Inlägg: 10
Ort: Från
torbjorn skrev:
En hake är ju att trycket sjunker igen när temperaturen hos förbränningsgaserna sjunker mot omgivningstemperatur.

Insidan ska vara isolerad så att hettan stannar i gasen under tiden
som man snabbt tar tillvara på trycket.
Citat:
En annan hake är att man inte kan försumma energiåtgången för kompressionen i sammanhanget.

En förbränningsmotor har en kompressionstakt och jag är ganska säker på att där är energi nog till att komprimera luft i tubsystemet.
Citat:
En tredje hake är att den maskin som du driver med förbränningsgaserna - vare sig det är en kolvmaskin eller en turbin - inte kommer att tycka om alla fasta partiklar och aska som följer med.

Man kan ha filter.
Citat:

En betydligt bättre lösning i så fall är att förgasa fastbränslet i en vanlig gasgenerator (gengasaggregat), kyla och rena gasen på traditionellt gengassätt och driva en förbränningsmotor på gasen.


Dålig verkningsgrad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-15 00:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Innan man börjar prata om verkningsgrader för olika slags värmetekniska processer så är det nyttigt att ha läst en del termodynamik.

Låt oss konstatera att en sån här "fastbränsle-bomb" vars avgaser driver en kraftmaskin, ungefär motsvarar de här drivgasanläggningarna som Götaverken byggde några stycken av för fartyg på 1920-30-talet. Då var det iofs inte frågan om fastbränsle utan om dieselolja.
Man använde en dieselmotor vars vevaxel bara drev en kolvkompressor för överladdning av motorn, avgaserna fick sedan driva en kolvångmaskin eller turbin som man tog ut nyttig energi ur. Fördelen var att man fick bättre varvtalsregleregenskaper än man kunde få med direktdrift från en dieselmotor på den tiden, men nackdelen var sämre verkningsgrad och att maskineriet blev ganska tungt. Systemet konkurrerades ut ganska snart när dieselmotorerna började få bättre regleregenskaper.
Drivgassystemet finns väl beskrivet i en artikel av Ingvar Jung i en av tekniska muséets årsböcker "Daedalus" från början av 80-talet.

När det gäller gengastekniken så är det inte många % av den tillförda energin i veden som går bort som spillvärme, under förutsättning att man dimensionerar anläggningen klokt, återanvänder värme från gaskylningen och motorns avgaser till t ex torkning av bränsle och förvärmning av primärluft osv. Faktum är att om gasgeneratorn har värmeöverskott så kan man utnyttja det genom att "spä ut" primärluften med avgaser, och utnyttja koldioxid och vattenånga ur avgaserna för att reducera fram mer CO och H2 ur bränslet än man normalt sett skulle göra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-15 00:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
En tesla turbin klarar nog förbränningsgaser med lite fasta partiklar i.

/Aryan


Det pratas ju mycket om Teslaturbinen bland energiintresserade amatörer, men är det någon som någonsin har sett en lyckad kommersiell tillämpning eller en seriös vetenskaplig studie av den?

Det ryktas om att Teslaturbiner skulle ha använts i något ångkraftverk i New York-trakten på 1920-talet, men det tycks i så fall vara den enda gången den har kommit till praktisk användning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-15 07:56 
Offline

Blev medlem: mån 08-01-14 05:31
Inlägg: 10
Ort: Från
torbjorn skrev:
Innan man börjar prata om verkningsgrader för olika slags värmetekniska processer så är det nyttigt att ha läst en del termodynamik.

Låt oss konstatera att en sån här "fastbränsle-bomb" vars avgaser driver en kraftmaskin, ungefär motsvarar de här drivgasanläggningarna som Götaverken byggde några stycken av för fartyg på 1920-30-talet. Då var det iofs inte frågan om fastbränsle utan om dieselolja.
Man använde en dieselmotor vars vevaxel bara drev en kolvkompressor för överladdning av motorn, avgaserna fick sedan driva en kolvångmaskin eller turbin som man tog ut nyttig energi ur. Fördelen var att man fick bättre varvtalsregleregenskaper än man kunde få med direktdrift från en dieselmotor på den tiden, men nackdelen var sämre verkningsgrad och att maskineriet blev ganska tungt. Systemet konkurrerades ut ganska snart när dieselmotorerna började få bättre regleregenskaper.
Drivgassystemet finns väl beskrivet i en artikel av Ingvar Jung i en av tekniska muséets årsböcker "Daedalus" från början av 80-talet.

När det gäller gengastekniken så är det inte många % av den tillförda energin i veden som går bort som spillvärme, under förutsättning att man dimensionerar anläggningen klokt, återanvänder värme från gaskylningen och motorns avgaser till t ex torkning av bränsle och förvärmning av primärluft osv. Faktum är att om gasgeneratorn har värmeöverskott så kan man utnyttja det genom att "spä ut" primärluften med avgaser, och utnyttja koldioxid och vattenånga ur avgaserna för att reducera fram mer CO och H2 ur bränslet än man normalt sett skulle göra.


Det är en sann njutning att få svar från människor med kunskap.
Jag bara funderar lite och vill lufta mina funderingar ibland.
Men jag bara retar mig på att jag har ved hemma och att det ska vara så dyr investering i att få ett el-kraft system hemma.

Därför undrar man varför man inte med dagens teknologi kan ta fram ett enkelt stabilt system av tuber där man automatiskt laddar det med ved eller pellets och får tryck som kan driva kolv eler turbinmotor som sedan driver en generator.

En sak som är klar är att förbränningen av fast bränsle under tryck nästan är explosivt snabb och med tuber kan man isolera insidan av förbränningsrummet och vad jag hoppas på en massa andra fördelar.

Jag hoppas någon får en snilleblixt och lyckas ta fram ett enkelt billigt system för hemma brukaren.

Magi


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-15 08:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Är inte en brännare för fasta bränslen tillsammans med en Stirlingmotor som driver en generator och former en mikro värmekaftcentral det mest intressanta alternativ idag? Stirling motorn har hög verkninggrad, bättre än en otto eller dieselmotor men sämre regleregenskaper men det har ingen större betydelse om man vill generera el ur värme.

Idealiskt skulle man ha en sån till elbilen också pelletsdriven evt på en släpkärra för längre körningar när inte batterierna räcker...

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 00:31 
Offline

Blev medlem: mån 08-01-14 05:31
Inlägg: 10
Ort: Från
aryan skrev:
Är inte en brännare för fasta bränslen tillsammans med en Stirlingmotor som driver en generator och former en mikro värmekaftcentral det mest intressanta alternativ idag? Stirling motorn har hög verkninggrad, bättre än en otto eller dieselmotor men sämre regleregenskaper men det har ingen större betydelse om man vill generera el ur värme.

Idealiskt skulle man ha en sån till elbilen också pelletsdriven evt på en släpkärra för längre körningar när inte batterierna räcker...

/Aryan


Varför jag fann tubsystemet intressant är för att det kan göras väldigt enkelt när man väl provat ut systemet och optimerat tekniken.

Fattiga människor kan svetsa ihop tuber och få höga gastryck som kan driva alla kolvmotorer och turbinsystem de kan hitta eller bygga.
En bilmotor kan byggas om till gastryckdrift enbart genom att flyta kamaxeln några grader.

De kan helt enkelt bli väldigt enkla och billiga för alla som har fast bränsle
(allt som kan brinna) hemma och tillverka el eller driva något.

Magi


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 11:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är inte bara frågan om att vrida kamaxeln några grader för att göra en "tryckgasmotor" av en vanlig fyrtakts otto- eller bensinmotor. Man måste också ändra utväxlingen så att kamaxeln går med samma varvtal som vevaxeln, och göra en helt ny kamaxel med 180 ° i stället för 90 ° mellan insugs- och avgasnockar för varje cylinder.
Förmodligen måste man begränsa drivgastrycket ganska kraftigt för att inte tryckskillnaden mellan drivgas och cylinder ska få insugsventilen att "tjuvöppna".
Hur det än är så blir en enkelt ombyggd förbränningsmotor aldrig särskilt bra som "tryckgasmotor". Det kan iofs vara roligt pyssel att bygga om den, men man kommer aldrig att få någon nämnvärd nytta av den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 11:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Skulle man inte kunna använda tänstiftshålet och en extern ventil per cylinder som luftisläpp och insug och avgasventil som luftutsläpp? Då behöver man kanske inte byta kamaxeln för att bygga om en motor till luftmotor om man tajmar mekaniska insläpps ventilen rätt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-24 13:32 
Offline

Blev medlem: mån 08-01-14 05:31
Inlägg: 10
Ort: Från
....

Det retar mig fortfarande att jag inte kan köpa en stor billig tub och driva en generator direkt från fast bränsle som tex ved o sågspån.

Jag funderar på om det är möjligt att gjuta en tub i arberad betong.

Skulle inte det vara en billig enkel lösning?

Gör man den tillräckligt stor behöver man ju inte ladda den så ofta.

Det behövs ju bara en tub med sprängbläck, någon typ av luftmotor och generator.

Värmen kan man ju värma huset med på vintern och på sommaren kan man kanske ha en lite ångmaskin med generator för att höja verkningsgraden.

Skulle den inte bli enkel och billig?

Magi


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011