Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 16:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: dimma lysrör
InläggPostat: tor 07-01-25 00:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tycker om dimmer och om lysrör/sparlampor och dessa går sällan ihopp.

Man kan dimma lysrör om man bygger en krets som glöder glödtråden hela tiden men det ger kortare livslängd i rören och det går ändå inte så bra att dimma dem.

Det finns numera oxo elektroniska HF don som gör lysrör dimbara och ger de bättre verkningsgrad men de är dyra som f-n.

Sen finns det 12V t ex 8W lysrör men en liten HF krets som inte är dyra t ex denna.
Bild
49 kr hos rusta med inbyggd batterihållare och DC propp anslutning, perfekt för solcellsdriven belysnng??

De lyser svagare när spänningen sjunkar så de är dimbara med en trafo som man dimmar! Skulleman kunna använda samma electronik att bygga om 7-9 watt sparlamper till 12V eller ansluta en sådan med
Bild
som man sedan kan dimma?

Kanske mest en fråga för Torbjörn :-) men kanske fler som sitter inne med bra ideër om detta?

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-25 17:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hmm, bra fråga. Jag har funderat på sådana saker i många år men inte undersökt dem närmare.

Vad som är helt klart är att de enkla switchade spänningsomvandlare som finns i 12 V-lysrörsarmaturer brukar vara lite väl enkla och primitiva. De arbetar helt klart med dålig verkningsgrad. Många sådana armaturer har svårt för att tända vid låg batterispänning. De som har separata transformatorlindningar för glödström till lysröret tycks fungera bättre än de som antingen inte använder glödtrådarna alls eller bara har den ena glödtråden ansluten på något ställe där en lagom ström ändå råkar finnas tillgänglig. Den senare typen förstör ofta lysrören i förtid, de blir svarta i ena änden nästan på en gång.

Det vore mycket intressant att försöka mäta upp verkningsgraden på en sådan spänningsomvandlare. Att mäta tillförd likströmseffekt är ju enkelt, men att mäta den effekt som tillförs lysröret är svårare, i och med att det är ganska högfrekvent växelspänning och -ström, som dessutom är långt ifrån sinusformad. Man behöver ett minst 2-kanaligt digitaloscilloskop med möjlighet att antingen tanka ut data till en PC för efterbearbetning eller att göra egna beräkningar (multiplicera kanalerna med varandra, beräkna medelvärden mm). Dessutom kanske differentialprobar och någon slags strömprob (hallelement eller strömtransformator), om inte lysrörets ena ände är jordad.

Det är märkligt att den spänningsomvandlare som sitter i en lågenergilampa som man köper för några tior är bra mycket mer påkostad och genomtänkt än de man hittar i 12 V-världen...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-25 17:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kan man inte plocka ut den bättre omvandlaren från en uttjänt lågenergilampa, för ett dylikt projekt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-25 18:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, om man nu ska köra alltsammans på nätspänning så skulle det kunna gå. Sedan återstår det att se hur pass dimbart ett sådant bygge blir.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-25 19:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tack för svaren!

torbjorn skrev:
Hmm, bra fråga. Jag har funderat på sådana saker i många år men inte undersökt dem närmare.


Samma här :-)

torbjorn skrev:
Vad som är helt klart är att de enkla switchade spänningsomvandlare som finns i 12 V-lysrörsarmaturer brukar vara lite väl enkla och primitiva. De arbetar helt klart med dålig verkningsgrad. Många sådana armaturer har svårt för att tända vid låg batterispänning.


Håller med att omvandlaren är enkel och primitiv men hur vet du att den har en så låg verkningsgrad? Har inte mätt strömförbrukningen ännu men de jobbar i alla fall med en hög frekvens vilket borde öka omvandlarens och lysrörets verkningsgrad. Den jag linkade in från Rusta är gjort för 10 st AA batterier och de håller väldigt länge. Utgående av att AA batterier har ca 2000mAh och 1,5V/st har man då 30 Wh, vid 8 watt förbrukning borde de hålla 30Wh/8W = 3,75 timmar, jag har en känsla att den håller längre en så knappast mindre, nu avtar spänningen och ljusutbytet naturligtvis mot slutet. Men som du säger man borde mäta strömförbrukningen.

torbjorn skrev:
De som har separata transformatorlindningar för glödström till lysröret tycks fungera bättre än de som antingen inte använder glödtrådarna alls eller bara har den ena glödtråden ansluten på något ställe där en lagom ström ändå råkar finnas tillgänglig. Den senare typen förstör ofta lysrören i förtid, de blir svarta i ena änden nästan på en gång.


Ja såna vill man förståss inte ha :-) Har aldrig heller kollat hur mkt de går att dimma men jag tror säkert 50%.

torbjorn skrev:
Det vore mycket intressant att försöka mäta upp verkningsgraden på en sådan spänningsomvandlare. Att mäta tillförd likströmseffekt är ju enkelt, men att mäta den effekt som tillförs lysröret är svårare, i och med att det är ganska högfrekvent växelspänning och -ström, som dessutom är långt ifrån sinusformad. Man behöver ett minst 2-kanaligt digitaloscilloskop med möjlighet att antingen tanka ut data till en PC för efterbearbetning eller att göra egna beräkningar (multiplicera kanalerna med varandra, beräkna medelvärden mm). Dessutom kanske differentialprobar och någon slags strömprob (hallelement eller strömtransformator), om inte lysrörets ena ände är jordad..


Om man för enkelhetens skull skulle anta att llysröret lyser på sin max effektvilket jag tycker det ser ut som eller användde en ljusmätare och een 8w 230 Volt lampa som referens, då räcker det väl rätt långt med att mäta primär strömmen och spänning? Man är ju mest intreserat av totalverkningsgraden, dvs hur mktljus det blir. Är primärförbrukningen då ca 8 watt och ljuset unge fär lika starkt kan inte verkningsgraden vara allt för illa. Det tillkommer då eventuell en transformar likriktare och någonslags spännings reglering för att dimma lysröret, eller så kan man ta en dimmer som klarar transformatorer och sedan likrikta den.

torbjorn skrev:
Det är märkligt att den spänningsomvandlare som sitter i en lågenergilampa som man köper för några tior är bra mycket mer påkostad och genomtänkt än de man hittar i 12 V-världen...


Men dessa går väl inte att dimma vilket är hela anledningen till min fråga. De jobbar inte heller med HF vilket skulle vara bra, de flesta människor ser inte det men jag störs ibland av (kompakt)lysrörsflimmer. Dessa 12V armatur är mkt mera vilande i mina ögon, ljuset flimrar inte utan det är ett helt "fast" sken.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-25 20:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det finns även 12V kompaktlysrör :!:

http://www.legoelektronik.se/se/produkt ... /belysning
Bild

De kanske går att dimmas också genom att sänka spänningen?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-25 21:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Anledningen till att jag misstänker dålig verkningsgrad på spänningsomvandlarna i 12 V-lysrör är hur mycket värme man märker att det utvecklas i transistor, transformator mm i spänningsomvandlaren. De flesta tycks vara enkla självsvängande spänningsomvandlare där magnetisk mättning i transformatorn bestämmer switchfrekvens mm, en sådan får sällan mycket mer än 50-60 % verkningsgrad hur välgjord den än är (erfarenhet från liknande omvandlare i t ex batteridrivna elstängselapparater).

En vanlig lysrörslampa arbetar med högfrekvens, men den blir ofta överlagrad med ett 100 Hz "nätbrum" som ger flimmer, eftersom den matas med en något pulserande likspänning. 230 V nätspänningen helvågslikriktas och glättas med en elektrolytkondensator, den brukar vara i minsta laget, åtminstone i billiga lysrörslampor. Dessutom tilltar 100 Hz-flimret med tiden när den där kondensatorn åldras.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-25 23:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hittade här http://www.zetex.com/3.0/appnotes/apps/an1.pdf den typen av kretsen som kan tänkas användas.

De talar om en verkningsgrad i omformaren upp till 78% och 20 khz .

Här http://www.irf.com/technical-info/refdesigns/cfl-3.pdf var det en beskrivning av en krets för dimbara lågenergilampor! Jag vill ha!

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-26 09:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Googlar man på dimmable cfl http://www.google.com/search?&q=dimmable+cfl hittar den många dimbara compactljusrörslampor!

Men var kan man köpa såna här?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: 12 volt lågenergilysrör
InläggPostat: fre 07-01-26 10:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det är ju roligt att utveckling och mångfald breddas. Jag tänker på dessa som Aryan visar här: http://www.legoelektronik.se/se/produkt ... /belysning Men det verkar lite "äventyrligt eller osvenskt" med E27-sockel på 12 voltslampor. Hela våran elektriska värld verkar ju vara byggd på att förväxlingar som kan leda till skador och störningar inte skall vara möjliga. (Jag har jobbat ~ 25 år med elektronik- och telecommontage och tycker att jag har sett en del?).
För ännu flera år sedan, på 60-talet, såg jag glödlampor som var avsedda för fartyg. Dom var för 24 volt. Hade vanlig storlek på glasbubblan, men en bajonettfattning. Sockeln borde heta B27, om det nu var den diametern? För mitt ögonmått var det så i alla fall.
Vad jag menar är att det borde inte gå att förväxla E27 230 V till E27 12 V eller tvärtom.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 07-01-26 11:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
nyfiken skrev:
Vad jag menar är att det borde inte gå att förväxla E27 230 V till E27 12 V eller tvärtom.


Ja det kan jag hålla med om. Å andra sidan finns det även 12V glödtrådslampor med E27 och E14 sockel som ser ut som 220V lampor.
Se t ex http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382798
Och det är naturligtvis väldigt praktiskt att man så enkelt kan använda 220V armatur för 12V installationer.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-26 23:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
24 V-lampor med vanlig E27-sockel råkar man ut för rätt ofta. De används t ex i sladdlampor på ställen där man av elsäkerhetsskäl inte vill ha högre spänning (arbete på trånga, fuktiga ställen, t ex skeppsvarv, besiktning av tankar, arbeten med pannor).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-28 20:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Lind skrev:
Det finns en lågenergilampa i Sverige som jag vet går att dimma med vanlig glödljusdimmer. Det är DULUX EL DIM 20W.
E-nummer är: 8331210. Den går att dimma mellan 15-100%.

Det brukar vara svårt med länkar till Elektroskandia, men jag gör ett försök.
http://www.elektroskandia.se/catalog.as ... nlPDetails

Elaffärer och elinstallatörer bör kunna ta hem denna åt dig.


Tack för det tipset peter!

Ska leta efter denna, hoppas det kommer 23watt eller mera samt mindre och E14 varianter också.

I en PH5 lampa som jag vill ha en i går ganska mkt ljus förlorat, och 20watt kompaktlysrör är i det minsta läget (motsvarar väl 75-100 watt), jag har nu 150 watt hallogen i den men den brinner å andra sidan sällan på full styrka.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011