Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 18-12-11 03:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 158 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 13-12-20 15:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7106
Ort: Älvsjö
Aha då har du iaf möjlighet att öka ljusstyrkan för bromsljuset med ca 200% om du ökar strömmen till 60mA per kedja, då kanske ljuset blir tillräkligt stark jämförd en glödlampa. Kan de vara tänkta som "universal" 12/24V lampa?

Bättre än förkopplingsmotstånd skulle det vara om de hade en riktig strömbegränsningkrets för konstant ljusstyrka, om du ändå tänkte montera de fast är det kanske inte så svårt?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-12-20 20:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4631
Ort: Sundsvall
Jag tror inte de är tänkta för 12/24 V , redan vid 13,5 V blir effektutvecklingen närmare 0,2 W i vardera seriemotståndet, och de är ytmonterade motstånd i 1206-storlek som brukar tåla ungefär 0,25 W.

Jag måste faktiskt erkänna att jag har funderat på konstantströmregulatorer idag :)

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-12-20 21:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7106
Ort: Älvsjö
En super enkel konstantströms lösning:
http://users.telenet.be/davshomepage/current-source.htm

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-12-20 21:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4631
Ort: Sundsvall
Jodå, LM317 är välkänd.
Men det blir ju en del saker att tänka på om det hela ska bli riktigt bra. Låt oss anta att man behåller kopplingen med 6 parallella kedjor. Det krävs fortfarande seriemotstånd i två-LED-kedjorna för att strömmen ska fördelas jämnt mellan dem och den kedja som har tre LED. Förmodligen blir det bäst att anpassa motstånden för rätt strömfördelning i bromsljusläge och så får den bli vad den blir i bakljusläge bara summaströmmen är rätt. Antagligen kommer tre-LED-kedjan inte att lysa alls i bakljusläge.

Den enklaste regulatorlösningen blir nog att ha två regulatorer för vardera lampan, en för bakljus och en för bromsljus. Individuell polvändningsskyddsdiod i serie med varje så man slipper konstigheter om t ex en bak/parkeringsljussäkring är trasig (kanske pga kortslutning i en ansluten släpvagn) samtidigt som man bromsar.

Nästa steg blir att räkna på effektutvecklingen i regulatorerna för att se om man måste ha LM317 i TO220-kapsel eller om det räcker med TO92 eller kanske t o m en ytmonterad.

"Warum einfach, wenn man es so schön komplizieren kann", som tysken sa :)

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-12-21 02:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7106
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Men det blir ju en del saker att tänka på om det hela ska bli riktigt bra. Låt oss anta att man behåller kopplingen med 6 parallella kedjor. Det krävs fortfarande seriemotstånd i två-LED-kedjorna för att strömmen ska fördelas jämnt mellan dem och den kedja som har tre LED. Förmodligen blir det bäst att anpassa motstånden för rätt strömfördelning i bromsljusläge och så får den bli vad den blir i bakljusläge bara summaströmmen är rätt. Antagligen kommer tre-LED-kedjan inte att lysa alls i bakljusläge.


Skulle det i stället för seriemotstånden för två-LED-kedjorrna inte kunna funka att använda 3 vanliga dioder i serie som har samma spänningsfall (2V vid 60mA) som den 3:e LED i 3-LED-kedjan?
Sen då kan du ställa in strömbegränsningen på totalt 180mA för broms och kanske 25-30mA för vanligt bakljus? Då ska ca ((14 V) - (3 * 2 V)) * 0,18 A = 1,44 watt bli värme (utöver värmen i dioderna) så länge du bromsar.

torbjorn skrev:
"Warum einfach, wenn man es so schön komplizieren kann", som tysken sa :)


Genau! Lite dumt ändå att mindre än hälften av effekten används för att generera ljus med fem 2-LEDS och en 3-LEDs kedjan som ju bara behöver 4V resp 6V.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-12-21 16:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
Går det inte att ha LED dimensionerade för bromsljus och sedan pulsviddsmodulera dem för "vanlig" ljusstyrka?

Är det inte så moderna bakljus i ex. Volvo fungerar? Jag har sett flera gånger i ögonvrån att LED-bakljus på Volvo flimrar med hög frekvens tills bromsljuset tänds. Kan inte avgöra hur högt men gissar att det ligger mellan 30-50Hz.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-12-22 11:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7106
Ort: Älvsjö
Det finns step-down converters med hög verkningsgrad för detta.
En billig färdig modul för 12V ledlampor t ex denna http://dx.com/p/mr16-1-1w-320-350ma-con ... nput-13553
skulle säkert kunna funka bra, man kan ställa in strömmen genom ändra ett motstånd. Då skulle inte mer än halva effekten bli till värme.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-03-01 12:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7106
Ort: Älvsjö
Jag fick hem min Motorcycle Headlamp ledlampa i veckan, denna
http://www.aliexpress.com/store/product ... 36512.html

Till min 60tals Vespa strålkastare/reflektor som har B20D lampsockel som jag inte ville anpassa gjorde jag en sockel/adapter av plexiglasplast och fick till mycket bra ljusbild. Vid halvljus är det lite bredare än original och mer än dubbelt så mycket ljus jämförd med orginallampan (25W) ändå. Vid helljuset är halljuset fortfarande tänd (vilket är bra) och får jag ett jättebra koncentrerat fjärrljus i mitten där halvljuset tar slut. Det känns som man har två bra (bil)halvljus och dessutom ett extraljus tänd. Jämfört med en hallogen bilstrlkastare är ljuset starkare och vitare utan blåstick.

Lampan tänds vid 4-5V och ljustyrkan är från ca 8V konstant då är elförbrukning vid halvljus 14W och vid helljus 20W, lite mera än specifikationen 10W resp 15W troligtvis uppges bara led modulenernas effekt och inte drivsteget. F.ö. ger den redan mera ljus än 25W gldlampan när man bara matar den med 6V 0,5A så den skulle tom kunna funka på en cykeldynamo.

Vespan har bara AC från början, ca 25-30W ljusspole så det krävs en likriktare för ledlampan. Någon slags spänningsregulator behöver jag nog också, på lampan står att den kan drivas med 6-36V men lilla (12V?) fläkten på baksidan verkar varva mera ju högre spänning man matar lampan med, så jag vill nog inte ge den mer än 14V.

Om ni har några tips på en enkel spänningsbegränsningslösning är jag intresserat!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 158 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011