Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 158 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-05 12:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja (kompakt)lysrör är fortfarande väldigt konkurrenskraftigt, men inte lämpliga för spottar eller strålkastare. Många armatur kan inte heller ta vara på all ljus som en lysrörslampa strålar ut (rundom) och en del ljusenergi blir avskärmat och går förlorad, och då kan en mer riktad LED ge bättre totalverkningsgrad.

Bild

LED har också fördelen att de lyser med full styrka direkt, har en enorm livslängd, innehåller inget kvicksilver eller andra gifiga ämnen och deras verkningsgrad ökar när de ljusregleras.

Den 10 watt's led chip som jag monterade i en projectorlampa se http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 1270#41270 ger 600lm så de ger redan 60 lm/w vid full effekt

En Cree XL 7090 XR-E Q5 (225lm max vid 3,7V/1A, 61 lm/w) ger t ex 114 lumen vid 3,3V 350mA vilket motsv 99 lm/w, då gäller det förstås att man inte förlorar effekt i strömbegränsnings kretsen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-16 00:16 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-22 03:40
Inlägg: 18
Ort: Från
Då jag försöker hitta väl fungerande LED lampor har jag hittat flera som ej klara att vara minst lika bra som de glödlampor de ersätter.

Enda dugliga har varit de som nu sitter som innerbelysning, positionsljus fram och nummerskyltsbelysning.

De LED jag ersatt backljus, bakljus/bromsljus körriktningsvisare med har visat sig vara urusla. Det verkar som enda vettiga alternativer är att själv bygga lampor med exepelvis Luxeon Star. Därför har jag handlat några Luxeon Star 3w att testa med.

Var jag är besviken över är vår odugliga lagstiftning som kräver att det ska stå ett E överallt. Förut var det ju funktionen som gällde vilket var klart bättre.

_________________
Citroen Xantia blivande spritslukare

Min Zx var en trevlig alkoholist men numera skrotad efter motorras.
Citroen Zx 1.8i "VFV"
VFV tack vare Flexitune. ... Goodbye, OPEC !

LED fanatiker


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-18 13:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
(Spar)Lamptillverkare megaman har kommit med nya LED lampor som ska kunna ersätta halogen spotlampor med högre effekt än tidigare:

Bild

https://www.pirab.se/MIMA/standard/getP ... x=A568140A

och här kan köpa dem http://www.easy-lightbulbs.com/search?q=megaman+led

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-22 11:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
LED-lampor istället för halogen skulle minska koldioxidutsläppen med 90 000 ton per år2009-05-25 — Carwinism
Minskade koldioxidutsläpp på 90 000 ton per år skulle sparas i Sverige om samtliga personbilar bytte ut sina konventionella halogenlampor till LED-ljus. Förutom en stor miljöbesparing innebär de nya LED-ljusen dessutom lägre energiåtgång som sparar pengar, bättre anpassning efter omgivningsljus och väderförhållanden, samt en lösning på det eviga problemet med helljusbländning vid möte. Det menar Harry Frank, professor och medlem i Kungl. Vetenskapsakademien och Arne Hörvallius, tekniskt ansvarig på Audi Sverige.

LED-tekniken (Light Emitting Diode) uppfanns redan i mitten på 1920-talet och används idag till allt från trafikljus, pannlampor och Nintendo Wii:s handkontroller. Bilindustrin har länge använt LED-ljus, främst för indikatorlampor i instrumentpaneler, men sedan några år tillbaka även som bakljus med rött och gult ljus. Det vita ljuset har varit svårare att få fram och har därför varit förbjudet som huvudstrålkastare.

Om LED-ljus används istället för konventionella billjus kan effektåtgången reduceras med upp till 90 procent för samma ljusstyrka. Detta innebär att medan halvljuset på vanliga halogenlampor står för 0,8 procent av bilens bränsleförbrukning, står LED-lampor endast för 0,1 procent. Ett enkelt räkneexempel kan illustrera den effekt LED-ljus skulle kunna ha för miljön.

2007 fanns omkring 4,3 miljoner svenskregistrerade bilar. En liten del av dessa har idag LED-ljus, dock så få att de inte behöver tas hänsyn till i den här beräkningen. Om man bara räknar på bensin- och dieselbilar, så åtgick 2007 i transportsektorn 9 000 000 000 liter bensin och diesel. Personbilar stod för en stor del av denna. Tittar man sedan på utsläppen av koldioxid stod personbilar för omkring 13 000 000 ton år 2007.

Strålkastarna i dagens svenska bilar står alltså, i denna förenklade modell, för 0,8 procent av de 13 miljoner ton koldioxid som årligen släpps ut.

Detta innebär att halogenlamporna orsakar cirka 100 000 ton koldioxidutsläpp årligen. Och eftersom det inte är något alternativ att släcka lyset behövs en bränslesnålare typ av belysning. Samma beräkning utgående från att hela bilflottan uteslutande använder LED-ljus innebär att strålkastarna står för 10 000 ton av koldioxidutsläppen. Detta skulle alltså innebära en minskning med 90 000 ton.

– Jag ser också LED-lampor som en stor fördel i takt med att vi går över till fler elbilar. Eftersom LED-lamporna behöver mycket låg eleffekt så räcker elen i bilen till att driva den en längre sträcka, säger Harry Frank, professor och medlem i Kungl. Vetenskapsakademien.

Vinster för ekonomi och säkerhet
En nyligen genomförd undersökning av Carwinism.se visar att Sverige bilister tror mest på miljövänlighet när frågan” vilken typ av tekniska innovationer tror du är viktigast att satsa på för att rädda bilindustrin?” ställdes. 56 procent svarade miljövänlighet, 31 procent ekonomi och 9 procent svarade säkerhet.

På frågan ”vad av följande prioriterad du vid ett bilköp?” hamnade däremot både ekonomi och säkerhet före miljövänlighet i prioriteringsordningen. 64 procent av respondenter menade att ekonomi är det viktigaste vid köp av bil, 56 procent svarade säkerhet och endast 23 procent tänker först och främst på miljön. Med andra ord behövs både ekonomiska och säkerhetsmässiga incitament för att LED-tekniken ska få ett brett genomslag.

Utgår man från 2007 års siffror kördes bensindrivna bilar i snitt 1300 mil årligen. För dieseldrivna bilar var samma siffra på 3000 mil (källa: SIKA Institutet). Med ett bensin- och dieselpris på 12 kronor litern och en medelförbrukning på 0,87 liter per mil innebär detta att medelbilisten betalar omkring 15 000 kronor för bensin och diesel varje år. En övergång till LED-strålkastare skulle sammanstaget innebära en minskad drivmedelkostnad med en halv miljard kronor årligen för Sveriges bilister.

Säkerhetsmässigt innebär dessutom LED-ljus möjligheten att styra ljusflödet efter vägbanans färg, vädret och trafiksituationen. Växlingen mellan hel- och halvljus sker dessutom automatiskt med LED-tekniken och tar därmed bort det irriterande problemet med helljusbländning vid möten.

Bilföretaget Audi fick 2007 dispens från förbudet mot full LED-belysning då modellen R8 lanserades. Den 11 juli 2008 upphävdes förbudet totalt vilket nu öppnar dörrarna för samtliga biltillverkare att successivt byta ut halogen-tekniken till LED.


http://www.carwinism.se/story/led-lampo ... 00-ton-aar

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-22 12:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Citat:
– Jag ser också LED-lampor som en stor fördel i takt med att vi går över till fler elbilar. Eftersom LED-lamporna behöver mycket låg eleffekt så räcker elen i bilen till att driva den en längre sträcka, säger Harry Frank, professor och medlem i Kungl. Vetenskapsakademien.


Hm håller med att LED har många fördelar men nu är han väl lite ute och cykla. Lampernas förbrukning ä så marginell jämförd med elmotorns förbrukning i en elbil att det kanske på sin höjd blir 1 procent längre körsträcka med ljuset avstäng/utbytt mot LEDs

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-22 21:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
aryan skrev:
Citat:
– Jag ser också LED-lampor som en stor fördel i takt med att vi går över till fler elbilar. Eftersom LED-lamporna behöver mycket låg eleffekt så räcker elen i bilen till att driva den en längre sträcka, säger Harry Frank, professor och medlem i Kungl. Vetenskapsakademien.


Hm håller med att LED har många fördelar men nu är han väl lite ute och cykla. Lampernas förbrukning ä så marginell jämförd med elmotorns förbrukning i en elbil att det kanske på sin höjd blir 1 procent längre körsträcka med ljuset avstäng/utbytt mot LEDs

/Aryan


Absolut. Hade bilens belysning stått för en så stor del av energiförbrukningen hade dagens strålkastare redan varit betydligt effektivare.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-23 06:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Absolut. Hade bilens belysning stått för en så stor del av energiförbrukningen hade dagens strålkastare redan varit betydligt effektivare.


AC'n står för en rätt stor del av bensinförbrukningen i vissa lägen. Ändå har man inte gjort speciellt mycket på den sidan trots att det finns bättre lösningar än de som används storskaligt idag. Av flera orsaker förstås, används väl ex inte vid förbrukningstester. Sen är det förstås en prisfråga. Lönar det sig inte vill ingen satsa pengar på det heller. Även om det potentiellt skulle löna sig på lång sikt så blir det en osäkerhetsfaktor med hållbarhet osv innan tekniken har funnits ett tag på marknaden. Pratar alltså endast om AC nu.

För en elbil ser det väl lite annorlunda ut eftersom batterier till att börja med är dyra. Allt som man kan göra för att kunna ha mindre batterier alt få en ökad räckvidd lär vara betydligt intressantare för elbilar.

Så även om besparingen med Led belysning är liten om ens existerande så kanske det ändå inte är en dålig affär, finns också marknadsmässiga fördelar med att ta teknik som är i ropet. Finns ju andra fördelar med Led också, betydligt färre lampbyten tex. Många lämnar idag in sina bilar för detta så det kan nog bli lönsamt snabbare än man tror.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-23 07:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det är ju inte av bränslebesparingsskäl som Audi satt LED-belysning på sina bilar, utan för att det ser "häftigt" ut. En del bilmärken har av samma skäl till och med satt vanliga lampor bakom prickiga plasthöljen så att det ser ut som LED-belysning. Och när en "snåldiesel" skapas ger man sig inte på varken lamporna eller luftkonditioneringen, utan andra åtgärder som lättrullade däck, slätare underrede, sänkt chassi, tilltäppt grill, andra fälgar/hjulsidor och så vidare.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: LED i framtiden
InläggPostat: mån 09-09-14 20:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Om LED i denna rapport sidan 59.

http://www.inference.phy.cam.ac.uk/sust ... sewtha.pdf

Citat:
Bulb type efficiency
(lumens/W)
incandescent 10 = glödlampa
halogen 16–24
white LED 35
compact fluorescent 55
large fluorescent 94
sodium street-light 150

Table 9.5. Lighting efficiencies of
commercially-available bulbs. In the
future, white LEDs are expected to
deliver 150 lumens per watt.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LED i framtiden
InläggPostat: mån 09-09-14 22:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
GL skrev:
Om LED i denna rapport sidan 59.

http://www.inference.phy.cam.ac.uk/sust ... sewtha.pdf

Citat:
Bulb type efficiency
(lumens/W)
incandescent 10 = glödlampa
halogen 16–24
white LED 35
compact fluorescent 55
large fluorescent 94
sodium street-light 150

Table 9.5. Lighting efficiencies of
commercially-available bulbs. In the
future, white LEDs are expected to
deliver 150 lumens per watt.


Fast det finns flera LED tillverkare som uppger över 100 lm/watt, cree tom över 150lm/watt om jag inte minns fel.

Färgåtergivningen -annars en svag punkt med LEDs- blir också allt bättre:

http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... e&id=49605

Citat:
Rekord i färgåtergivning för LED-modul

Av Adam Edström (adam@etn.se)
(2009-08-28 14:00:36 UTC) När LED-företaget Optoga lät testa färgåtergivningen hos sina LED-moduler hos provningsinstitutet SP blev resultatet ett världsrekord, med ett Ra-index över 95. Enligt företaget har LED-moduler aldrig tidigare uppvisat så högt färgåtergivningsindex.

Om lysdioder ska kunna ersätta andra belysningskällor måste ljuset de avger upplevas som lika neutralt som från glödlampor eller lysrör. Detta har varit ett problem för tidiga generationer LED-belysningar, och bitvis gett LED-belysning dåligt rykte.

Nu hävdar emellertid Optoga i Arboga att dess moduler i serien Optodrive kan ge ljus med snudd på lika bra färgåtergivning som solljus och glödlampor. Optoga lät testa sina moduler hos provningsinstitutet SP som mätte upp ett så kallat Ra-index högre än 95. Högsta möjliga Ra, 100, kommer från ljus från solen, glödlampor och andra så kallade svartkroppar.

– Aldrig tidigare har en LED-modul mätts upp med så perfekt resultat. Och det handlar inte om några specialmoduler utan de som testades togs direkt från vårt lager, säger Optogas vd Stefan Larsson.

Framsteget förklaras främst med nya fosfortyper i lysdioderna. Tidigare generationer av lysdioder har i bästa fall nått Ra mellan 80 och 90.

Ra-index säger dock inte hela sanningen om ljusupplevelsen. Lika viktigt är färgtemperaturen, mätt i Kelvin. Att nå högt Ra-index har gått relativt enkelt vid rödaktigt "varmt" ljus med låga färgtemperaturer, men varit svårare vid "kallt" ljus med hög färgtemperatur. Optoga understryker att SP:s tester av dess moduler skett vid Kelvintal kring 3600, alltså relativt "kallt" ljus där det är tämligen svårt att nå högt Ra.

Högt Ra-index är också något som föreskrivs i många arbetsmiljöer. Enligt Arbetsmiljöverket ska belysningen ha Ra över 90 på arbetsplatser som sjukhus, laboratorier, färgfabriker och inom den grafiska branschen.

– Det innebär att vår ljuskälla fullt ut möter Arbetsmiljöverkets krav och kan användas inom sjukvård, kök, mat, konst, mode och liknande tillämpningar, säger Stefan Larsson.

Modulerna i Optodriveserien är kompletta ljusskällor som kan passas in i många typer av armaturer. De har en energiverkningsgrad på 80 lumen/watt och finns med färgtemperaturer mellan 2650 och 4600 K, alla med Ra över 95.

© Elektroniktidningen (www.etn.se)
http://etn.se/49605

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-02 22:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, finns det ngn som hittat en GU10 LED som kan dimmras?
Vill använda den i en läslampa.
Eller är det så att de flesta dimmbara LEDs är 12V än så länge, har för mig att ngn försäljare sa det på Hornbach...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-12-29 22:33 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Kolla med Classe Ohlson om dessa går att dimra

Länk
Eller denna
Som jag köpte hem till badrummet och som faktiskt frugan gillar
Fler finns här

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-30 20:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, frågan är ställd till classe, tack!

Update:
Nä finns inte idag...
Citat:
Hej !

Tyvärr så finns det inga LED lampor som kan dimras i handeln idag.



Med vänlig hälsning / Best regards
Dick Markus

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tis 10-01-05 11:12, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-30 21:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tror inte de går att dimmra, de enda GU10 Led lampor som ska gå at dimma verkar vara dessa http://www.eldirekt.se/show_product.asp?artnr=8384576

Men de med en 1W LED i funkar bra som de är som läslampa, vill man ha svagare ljus är det bara att vrida bort lampan eller lägga ett "ljusfilter" framför lampan, det är knappast riskt för brand om man dimmrar lampan med en näsduk över lampan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-05 12:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Tror inte de går att dimmra, de enda GU10 Led lampor som ska gå at dimma verkar vara dessa http://www.eldirekt.se/show_product.asp?artnr=8384576

Men de med en 1W LED i funkar bra som de är som läslampa, vill man ha svagare ljus är det bara att vrida bort lampan eller lägga ett "ljusfilter" framför lampan, det är knappast riskt för brand om man dimmrar lampan med en näsduk över lampan.

/Aryan


Gosse, 450 spänn! Får nog avvakta den tekniska utveckling ngt...
Ngn som vet varför de har så usel elektronik i de billiga LEDlamporna?
Elektroniken kan väl knappast så för mer än kanske 10% av kostnaden?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 158 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011