Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 158 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 07-02-09 10:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
För i tiden 70-80 talet hade bilar varselljus isf halvljus på dan. De där gula "extraljus" satt många bilar för att spara lampor och el? Det satt väl 15 eller 21 watt lampor i varselljuse och vanligt halvljus var 45 watt så speciellt bilar med svagare (likströms) generatorer mådde bätre med mindre strömförbruk.

Senare fick bilar starka växelströmsgeeratorer och hallogen halvljuslampor som håller dubelt så länge och varselljus är helt ute, men det drar ju trots allt 2 x 55 watt constant och med förluster i generatorn ich rem bromsar det kanske motorn med 0,2 kW?

På ett år men en bil som kör 2000 mil om året varav minst hälften i dagsljus med en snittfart av 40 km/timmen = 250 timmar per året. 250 timmar x 0,2 kW = 50 KwH, motorn har en verkningsgrad på högs 30% det blir ca 167 kWh per år som bensin förbrukningen ökar.

1 liter bensin = 9,044 kWh, det blir 186 liter bensin räknat i pengar ca 1860 kr, med etanol bli det väl ungefär samma belopp. Tänker jag fel någonstans?

Det finns numera mkt starke gula ljusdioder med i stort sett obegränsat livslängd som skulle fungera utmärkt som gammaldags varselljus, elförbrukningen av dessa är nästan försumbart. Förutsatt att varselljusen inte stör aerodynamiken med skulle man alltså kunna spara nästan 2 tusenlapper per år, och göra miljön en tjänst. Dessutom skulle de vanliga lampor hålla längre.

Tänk om alla bilar utrustades med såna vad mkt bränsle som skulle sparas, en galen ide?

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-09 11:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Det blir 167/9=18,5 L x 10 kr = 185 kr

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-09 13:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ah just det :oops: , tyckte redan att det var väl mkt! Ändå en besparning som kan vara värt mödan eller hur. Per år det ca 44 kg CO2.

Med 4 miljoner personbilar i Sverige och om de i snitt kör 2000 mil i 40 km/t år blir det 668 GWh bränsle motsv ca 75.000 m3 bensin elller 68.000 m3 diesel (1 liter diesel = 9772 kWh) som skulle kunna sparas årligen eller ca 175.000 ton CO2, om jag nu inte räknar fel igen.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-09 15:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Inte specielt OT i denna tråd tycker jag

Energibesparing blir naturligtvis större om man byter ut halvljuset mot LED varselhjus som jag räknade på. Bakljus, skyltljus och positionsljus drar inte lika mk ström och vinnsten blir då också mindre.

MvH Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-02-10 14:14 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Ytterligare fördel är ju att livslängden på LED-lampor är avsevärt mycket längre (10k-50k timmar är vanligt) och att de i princip är okänsliga för vibrationer. Det betyder ju till att de under ett normalt "bil-liv" aldrig behöver bytas, vilket leder till mindre sopor och en bättre miljö.
Dessutom är det ju ofta besvärligt att byta lampor (i synnerhet på nyare bilar), så den långa livslängden borde glädja bilägarna.
Den trista faktorn är priset, LED är ju fortfarande rejält mycket dyrare än glöd-/halogenljus.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: LED-lampor
InläggPostat: lör 07-02-10 21:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här finns också LED-lampor till bilar: http://www.diodhuset.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-02-10 22:34 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 20:25
Inlägg: 40
Ort: Linköping
Man kan tvingas koppla in ett shuntmotstånd parallellt med lysdioden för att "lura" eventuell glödtrådsvakt och då uteblir ju energibesparingen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-02-11 12:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
AndersH skrev:
Man kan tvingas koppla in ett shuntmotstånd parallellt med lysdioden för att "lura" eventuell glödtrådsvakt och då uteblir ju energibesparingen.


I så fall är ju ett annat alternativ att bygga om glödtrådsvakten så att lysdiodens låga strömförbrukning accepteras av den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-02-11 20:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
När vi ändå pratar bilbelysning så får vi inte glömma alla invändiga lampor.
Räknade lite på min 245:a och kom fram till att 12 lampor på 1.2 W/st samt 2 st. på 3W är tända i instrument mm.. alltså drygt 20 W.
Har nu ersatt alla dessa med "ultragröna" dioder.
Sparar ström, man slipper byta lampor och det blev rejält mycket snyggare! :)

Nästa projekt är att ge sig på den yttre glödbelysningen som i dagsläget bör dra 62 W om man kör med varselljuset.
Några problem med glödtrådsvakten bör det i allafall inte bli där eftersom den fungerar som en vippbräda som endast jämför skillnaden i strömförbrukning mellan höger/vänster krets.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-02-11 22:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När det gäller Volvos glödtrådsvakt så kommer den förmodligen inte att detektera ens fel på en lampa, om strömmarna är tillräckligt låga.

Den bygger ju på principen med ett relä med två lindningar med exakt lika många varv. Strömmen till t ex höger och vänster bromsljus går åt motsatt håll genom var sin lindning, så länge de är ungefär lika stora tar magnetfälten ut varandra så pass väl att relät inte slår till och tänder varningslampan. Men det behövs ju en viss strömskillnad för att överbrygga returfjäderns kraft osv (och för den delen, för att inte glödtrådsvakten ska okynnesindikera om lamporna inte är exakt lika).

De flesta andra bilar med glödtrådsvakt (exempelvis Citroën CX och Ford Scorpio från slutet av 80-talet) brukar däremot ha små seriemotstånd i serie med de olika lamporna och en krets som mäter spänningsfallet över dem. En sådan glödtrådsvakt kan man lätt anpassa till olika strömförbrukningar genom att ändra seriemotstånden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: hmmmm....
InläggPostat: mån 07-03-12 13:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-03-12 09:39
Inlägg: 16
Måste kolla vad jag har för lampor på min elmoppe.... här kan man tjäna kilometer....

Undrar när hel och halvljuslampor kommer.... tekniken finns juh!

_________________
http://lunken.wordpress.com/
Calm down, have a homebrew!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-12 14:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du har väl minst 15watt fram antar jag.

Dagtid skulle du kunna ha ett varselljus med en gul LED fram och LED lampa bak och spara nästan 20 watt!

Isf hel och halvljus finns det HID H4 lampor, 35 watt ger mycket mera ljus.

Det finns också 12W HID lampor som används av dykare osv men de passer nog inte i utan vidare i moppen.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-17 10:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul, och nu slipper du byta lampor tills du byter bil nästa gång :-) Lampor brukar annars gå sönder när man inte har tid att byta. Är du nöjd med ljuset? Vilka typer använde du för bak och bromsljusen?

Instrumentsbelysningen inte så svårt att komma åt i min bil men det är säkert olika i olika bilar.

Såg att de på diodhuset också har lampor med högeffekts dioder (på 1 -3 watt) som t ex denna som man borde kunna använda i varselljus :

Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 158 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011