Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-28 13:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
kflood skrev:
I vår sunAimer går vi till referenspunkten en gång var 5: dag och därifrån till det aktuellt läget (enligt tabell). Kalendern är ju igentligen bara en kristallstyrd klocka men vi ökar noggranheten genom att mäta upp kristallen vid uppstart. Dvs vi mäter upp kristallens avvikelse och bränner in det i minnet. Därefter kompenserar vi kontinuerligt för felet.


Ok jag förstår.

kflood skrev:
Jag gissar att det räcker med att justera solhöjden i din anläggning var 5:e dag också och du kanske skall strunta i att gå till referenspunkten varje gång.


Ja vart 5e dag borde räcka, att skruva ner till referenspunkten var femte dag låter onödigt, speciellt om det på vintern samlats lite snö bakom solfångaren. Referenspunkten skulle ifs (även?) kunna vara helt vertikalt istället, då "skakar panelen av sig själv" var femte dag.

kflood skrev:
Naturligtvis kommer temperaturavvikelser under olika år att påverka tiden (kalendern), men vi ligger väl inom acceptabla fel. Dessutom kan man själv justera (rucka) systemet när man så vill. Detta gör man med hjälp av en + och en - knapp och en solkikare där man ser fel ner til 1/2 grads avvikelse mot solen.
I praktiken kan man acceptera upp till 15 graders fel och endsat förlora några procents effektivitet. Vid större fel växer förlusten fort. Matematiskt kan det beskrivas med en sinusfunktion .


Låter helt ok, att kunna ställa upp panelen "för hand" för att få bort snö och is eller tvärtom lägga ner det vid t ex hård storm är nog bra att kunna göra.

kflood skrev:
Hur mycket vikt skall du hantera? Med snö? Som tur är är vinkeln snövänlig på vintern.


hälsningar

kflood



Panelerna väger ca 120 kg, och det tillkommer en rörram av 48 mm stålrör som jag ännu inte exakt vet vad den kommer att väga, men sammanlagt 200 kg är det väl ungefär. I.o.m. att panelen när de "ligger ner" redan har 44 graders lutning är det -om jag räknar rätt?- ca 25% av den totala vikten som hamnar på skruven och resten längs ner på "gångjärnet". Men det kan bli förstå bli lite snö också på det även om jag tror att det mesta glider av från rören.

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-28 14:32 
Offline

Blev medlem: mån 07-03-26 15:20
Inlägg: 4
Ort: Från
Jo, gärna det om du vill.

effekt * cos(felvinkeln)

kent


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-28 20:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Eftersom en felvinkel på 10 grader bara ger en effektminskning på 1,5% (cos(10gr)= 0,985) borde det räcka med 6 fasta vinklar för olika tidpunkter undet året. Utgående från max solhöjd vid vår- och höstdagjämning borde följande tabell fungera bra för inställning med handkraft. Det blir alltså 10 omställningar per år. Värdena hämtade jag ur den svenska almanackan. Men tabellen gäller vad jag förstår för alla ställen på jorden.

15 maj-31 juli +20 grader
15 april-15 maj och 1 aug-30 aug +13 grader
15 mars-15 april och 1 sept-30 sept + 3 grader
15 feb-15 mars och 1 okt-30 okt -8 grader
20 jan-15 feb och 1 nov-30 nov -17 grader
1 dec-20 jan -20 grader

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-28 21:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tack för medtänkandet!

Eftersom jag bor på 59º (59° 16' 31.80") blir optimal panelvinkel då
15 maj-31 juli 59-20= 39°
15 april-15 maj och 1 aug-30 aug 59-13 = 45°
15 mars-15 april och 1 sept-30 sept 59-3 = 56°
15 feb-15 mars och 1 okt-30 okt 59+8 = 67°
20 jan-15 feb och 1 nov-30 nov 59+17 = 76°
1 dec-20 jan -20 grader = 59+20 = 79°

Mitt tak lutar ju redan 44° så det första 39° steget kan jag hoppa över och blir det i så fall 8 omställningar om året eller om jag väljer vinklarna llite annorlunda kanske 6 st 11° omställnigar räcker tillräckligt långt:
44° (+15° solhöjd)
55° (+4° solhöjd )
66° (-7° solhöjd )
77° (-18° solhöjd)

Vilka data skulle man då ställa om lämpligast?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-28 21:35 
Offline

Blev medlem: mån 07-03-26 15:20
Inlägg: 4
Ort: Från
Håller med, men det kostar ju inte mer att jobba med precision. motorn är där och skruven och datorn. kanske är det bra att pilla på skruven lite ofta så att den inte fastnar av smus och is och vatten och ....

kent

med samma resonemang skulle det räcka med 10 ggr per dag i öst västriktningen men ovan motargument gäller där också

dessutom är precision kul


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-29 06:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Eftersom det är +/- 10 grader som ger mindre än 1,5 % mindre effekt. Tror jag det räcker med bara två fasta lägen. Ett sommarläge på 59-10 = 49 grader och ett vinterläge på 59 + 10 = 69 grader, alla grader räknade från horisontalplanet för din plats på jorden. Omställningen bör då ske vid vårdagjämningen respektive höstdagjämningen.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-30 20:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
GL skrev:
Eftersom det är +/- 10 grader som ger mindre än 1,5 % mindre effekt. Tror jag det räcker med bara två fasta lägen. Ett sommarläge på 59-10 = 49 grader och ett vinterläge på 59 + 10 = 69 grader, alla grader räknade från horisontalplanet för din plats på jorden. Omställningen bör då ske vid vårdagjämningen respektive höstdagjämningen.


Då behövs inte någon styrning förståss.

Man kanske ska ha datorstyrda speglar istället till panelen: http://www.nyteknik.se/art/49917

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-04-01 21:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
För att dra det hela till sin spets kan man ju helt avstå från någon omställning under året. Då ställer man in panelen på 59 grader så att maximal avvikelse blir 23 grader vid midsommar resp vintersolstånd. Effektminskningen blir då som mest 8 %. Som medelvärde under året blir dock minskningen bara några procent.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 15:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
GL skrev:
För att dra det hela till sin spets kan man ju helt avstå från någon omställning under året.


Jag tycker inte du drar det på sin spets utan snarare att du tar udden av mit projekt :-) Men skam den som ger sig !

Har nu kommit en bit längre, inte så långt som jag hade hoppats men annat kommer imellan när man ändå är upp på taket t ex foga om skorstenen osv.

Nedfäld (ca 44 graders vinkling)
Bild

Uppfäld (ca 90 grader max)
Bild

Här syns också stuprören som jag tänker dra rören igenom
Bild

Förutom vakumrör är hela jobbet med rördragning, såga sönder och ta bort oljetanken och installation av acktanken kvar...

Dessutom är upp och nervevningen fortfarande manuellt, dvs utan vindrutetorkar motor som jag hade tänkt och jag leker md tanken att göra skruvfästet genom taket inne på vinden då blir vebvningen enklare och kan en motor sitta inomhus men då set man inte vad man gör.

Mera och större bilder här http://korridor.se/aryan/aspovagen/solf ... ngare.html

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 20:03 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 20:25
Inlägg: 40
Ort: Linköping
Sitter det där kvar på taket om Gudrun eller Per skulle storma förbi? :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 20:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jodå kommer det en Gudrun eller Per kan jag skruva ner dem, men på hösten står de ändå inte rakt upp, eftersom optimalvinkeln är då 65 grader, dvs endast 20 grader upp från taket. Det syns inte på bilden men det överset staget är 20 mm massivt RVS som är rätt stadigt, här ser man det bättre.
Bild

Men en automatisk storm sänkning vore kanske fint.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011