Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-05 20:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Var man än träffar på folk med erfarenhet av elproduktion eller processindustri så hör man talas om fall där reservkraften inte har fungerat - trots, eller ibland på grund av, att den har provats regelbundet.

Ett exempel:
Hjälta kraftverk utanför Sollefteå, ca 1989.
Vattenkraftstation i bergrum, byggd i början av 50-talet. Tre aggregat med synkrongeneratorer, två av dem fick magnetisering på gammaldags sätt med roterande matare (likströmsgenerator påbyggd på generatorns axel) och den tredje var moderniserad med s k statisk matare (kan jämföras med magnetiseringsdioder + spänningsregulator i en växelströmsgenerator för bil). Den gamla magnetiseringsutrustningen var beroende av 220 V likström från ett batteri som normalt alltid ligger parallellt med en likriktare. Batteriet var nyligen provat och då hade det normal kapacitet. Nu skulle man göra något arbete på lokalkraftsystemet och var tvungen att bryta strömförsörjningen till likriktaren ett tag och då skulle batteriet få mata all magnetisering och kontrollutrustning. Det gick bra några minuter men sedan försvann likströmmen - i efterhand visade det sig att en dålig förbindning mellan två celler i ett batteri hade brunnit av. De två generatorer som hade gammal magnetiseringsutrustning förlorade magnetiseringen och föll ur fas, vilket ju innebär mycket kraftig överström i statorlindningen. Eftersom likströmmen var borta gick det inte heller att manövrera några brytare i stationen, så läget var att både elnätet och den friska generatorn matade ström till de båda som saknade magnetisering, och naturligtvis brändes lindningarna sönder ganska snart. Bergrummet blev rökfyllt och utrymdes. En av kraftledningarna till stationen löste ut i andra änden efter några minuter, men en annan ledning låg kvar. Så småningom kunde man få ut folk till utomhusställverket för att slå från den kraftledningens brytare manuellt. Nu återstod bara att få stopp på turbinerna genom att handpumpa hydrauliken för intagsluckorna, vilket tog någon timme.
Den generator som hade modern magnetiseringsutrustning klarade sig och kunde ganska snart tas i drift igen efter sanering, men beträffande de två andra var statorn totalförstörd av brand och ljusbågar. För att få igång en av maskinerna snabbt tog man mittpartiet av statorplåtarna från båda maskinerna (de yttre delarna hade för mycket brännskador) och lade ihop till en stator, och lindade om den med nya härvor. Man installerade naturligtvis ny magnetiseringsutrustning där också. Den andra skadade maskinen stod stilla tills ny statorplåt hade levererats från ett japanskt stålverk. När även den var omlindad och igångkörd visade det sig att den nya statorplåten gav så mycket lägre tomgångsförluster att det lönade sig att riva övriga maskiner en gång till för plåtbyte! Men detta gjordes förstås under lågvattenperiod för att inte förlora produktion pga stilleståndet.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-05 22:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
I denna vattenkraftolycka dog 75 människor. I det holländska "Kärnkraftverket" som egentligen är en testreaktor blev ingen skadad.
Se bilder från olyckan här.
http://www.scribd.com/doc/19207231/Acci ... ric-Rev-00
http://www.boston.com/bigpicture/2009/0 ... m_acc.html
http://homelandsecuritynewswire.com/neg ... -killed-75
http://video.aol.co.uk/video-detail/sur ... d=VIDURV04

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-05 22:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, men den ryska olyckan hade inte med reservkraftproblem att göra. Det rörde sig om kraftiga vibrationer i en turbin, dels pga slarv vid reparation av kavitationsskador och dels pga att den kördes i ett egentligen otillåtet effektområde. Vibrationerna ledde så småningom till utmattningsbrott i skruvarna som håller turbinlocket, och sedan lyftes de roterande delarna upp av vattentrycket...

Lite fler länkar:
http://74.125.79.132/translate_c?hl=sv& ... DbTYJ7wGAw (obs! Google-översättning)

http://en.wikipedia.org/wiki/Sayano-Shu ... ic_station

http://en.wikipedia.org/wiki/2009_Sayan ... n_accident

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011