Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-04-12 21:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Conrads styrning ger mer förluster eftersom rören hålls varma hela tiden ngn är vaken, även om det är bättre än att köra pumpen hela dygnet.


Jag vet inte om det är så med Conrads men det finns styrning som slår på pumpen bara när en flödesgivare mätar att någon tar vatten.

svante skrev:
förstår inte vad ni menar......

en genomströmningsberedare för duschvatten är svår att driva på el?
en dusch drar c.a. 25 kilowatt om man ska värma "on the fly".
det kräver 22 amperes huvudsäkringar för bara vattenvärmaren.

25 kw = 30° temp ökning och 3dl/s i flöde.


Tror inte att detta skulle vara en dusch utan ett handfat men en dusch som drar 18 l/min är ganska slösaktig.

Med en spardusch och med en värmeväxlare på utloppet kan man komma ner på ca 3,5 kW energiförbrukning :-)

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-04-13 07:09 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 18:38
Inlägg: 31
Ort: Mora
Jag var in på Bauhause igår. Dom säljer "Clage:s" grejor.
Jag fick även med mig en broschyr. På den står att Stockholms Elinvest AB är generalagent. Se nedanstående länk.
http://www.sto-elinvest.se/
Jag skall studera detta vidare. Vid en snabb anblick fick jag dock intrycket att detta är ganska dyra och effekt krävande saker.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-04-13 08:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
karlmb skrev:
Conrads styrning ger mer förluster eftersom rören hålls varma hela tiden ngn är vaken, även om det är bättre än att köra pumpen hela dygnet.


Jag vet inte om det är så med Conrads men det finns styrning som slår på pumpen bara när en flödesgivare mätar att någon tar vatten.

svante skrev:
förstår inte vad ni menar......

en genomströmningsberedare för duschvatten är svår att driva på el?
en dusch drar c.a. 25 kilowatt om man ska värma "on the fly".
det kräver 22 amperes huvudsäkringar för bara vattenvärmaren.

25 kw = 30° temp ökning och 3dl/s i flöde.




Tror inte att detta skulle vara en dusch utan ett handfat men en dusch som drar 18 l/min är ganska slösaktig.

Med en spardusch och med en värmeväxlare på utloppet kan man komma ner på ca 3,5 kW energiförbrukning :-)

/Aryan


När nån tar vatten?
Så funkar det ju för alla med långa ledningar...
Conrad har tiden på dygnet och ev. andra parametar för att beräkna när man måste köra pumpen (för att slippa köra den dygnet runt med större förluster till följd).
Men på Klages hemsida visar dom duschande kvinnor...
Fattar det som att de sällan säljer ngt som drar över 6 kW.
Med återvinning av avloppsvattnet blir effktbehovet naturligtvis ännu lägre 8) .

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-04-13 10:03 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
aryan skrev:
karlmb skrev:
Conrads styrning ger mer förluster eftersom rören hålls varma hela tiden ngn är vaken, även om det är bättre än att köra pumpen hela dygnet.


Jag vet inte om det är så med Conrads men det finns styrning som slår på pumpen bara när en flödesgivare mätar att någon tar vatten.

svante skrev:
förstår inte vad ni menar......

en genomströmningsberedare för duschvatten är svår att driva på el?
en dusch drar c.a. 25 kilowatt om man ska värma "on the fly".
det kräver 22 amperes huvudsäkringar för bara vattenvärmaren.

25 kw = 30° temp ökning och 3dl/s i flöde.


Tror inte att detta skulle vara en dusch utan ett handfat men en dusch som drar 18 l/min är ganska slösaktig.

Med en spardusch och med en värmeväxlare på utloppet kan man komma ner på ca 3,5 kW energiförbrukning :-)

/Aryan



vvx på dusch avloppet vore inte dumt...men en ganska komplicerad installtion dock, och säkert inte underhållsfritt men allt icke flytande som ska ut och måste rensas bort.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-04-13 11:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
När nån tar vatten?
Så funkar det ju för alla med långa ledningar..


Nej, det kommer nästan direkt varmvatten ur kranen, eftersom varmvattenledningen förståss blixtsnabbt fylls med varmvatten med retursystemet när pumpen startar.

svante skrev:
vvx på dusch avloppet vore inte dumt...men en ganska komplicerad installtion dock, och säkert inte underhållsfritt men allt icke flytande som ska ut och måste rensas bort.


Det har jag gjort, se annan tråd http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=148

Det är helt underhållsfritt och den återvinner minst 30% av energin för en spottstyver.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-04-13 16:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nej, det kommer nästan direkt varmvatten ur kranen, eftersom varmvattenledningen förståss blixtsnabbt fylls med varmvatten med retursystemet när pumpen startar.

"blixtsnabbt"? Det lär väl inte gå snabbare än om man öppnar kranen för fullt...?
Enda sättet att alltid ha varmt vatten med en pump är att ha pumpen igång så snart ngn är vaken i huset och kan komma att vilja ha varmvatten.
Det betyder att ledningarna under dessa förhållanden alltid måste hållas varma och läcka energi till omgivningen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-04-13 16:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
"blixtsnabbt"? Det lär väl inte gå snabbare än om man öppnar kranen för fullt...?


Ok, det tar 10 sekunder om pumpen ger 60l/ min och röret innehåller 6 liter + komfortfördelen att man inte behöver tokspola innan vv kommer. Det tom räcker att ta lite vv och sedan väntar ett par sekunder. Hur lång tid tar en genomströmningsberedare att "starta" eller håller den vattnet varmt hela tiden?

karlmb skrev:
Enda sättet att alltid ha varmt vatten med en pump är att ha pumpen igång så snart ngn är vaken i huset och kan komma att vilja ha varmvatten.
Det betyder att ledningarna under dessa förhållanden alltid måste hållas varma och läcka energi till omgivningen.


Det sista är ifs ingen större nackdel på vinterhalvåret när värmen ändå används för att värma huset om varmvattnet och värme görs av samma källa värmepump/pelletspanna osv. Och har man "gratis" solvärme på sommarhalvåret är det inget problem då heller. Då har man bara elförbrukningen av pumpen och den skulle man kunna köras i intervaller (med temostat på röret) och bara när man är nån kan tänkas vara vaken.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-04-14 01:46 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
10 sekunder för att få fram varmt vatten med hjälp av en cirkulationspump som statras vid behov låter lite optimistiskt, dessutom är 10 s en evighet när man väntar på någonting.
Om man använder en vanlig cirk-pump som i bästa fall trycker 6 m vattenpelare (beroende på total rörlängd och övrigt motstånd) så blir tiden för vattnet att komma fram ca:2-5 sekunder per meter rör.
En genomströmningsberedare ger värme på 2-4 s, i alla fall de son jag har testat i London.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-04-14 07:28 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 18:38
Inlägg: 31
Ort: Mora
Jag ska förklara situationen lite ytterligare.
Huset är påbyggt med en vinkel. VP står i den nya delen. Befintligt badrum, kök och tvättstuga finns i andra änden på huset ca 12-15 meters ledningslängd bort. Vattenledningarna grenar sig i tvättstugan det vore därför lämpligt att placera "extra" värmaren där. Där stod också den gamla beredaren, varvid ström matning (3-fas) och avlopp finns redan.
Jag har mätt volymen fram till tvättstugan 4,1 L. Till övriga tappställen ytterligare 0,5-1,3L.
Att bygga ett cirkulerande system kräver allt för stora ombyggnader.
En genomströmningsvärmare kräver minst 18kW (20A säkring) för att få avsedd verkan. Det passar ganska illa med tanke på att jag precis har köpt en effektvakt till VP, för att kunna byta ner från 20A huvudsäkring till 16A (det ger 1500 kr lägre fast avgift/år).

Då återstår "mini"beredar alternativet. Jag misstänker dock att det krävs lite mer intelligent styrning av den, än vad vi har pratat om tidigare.
Man skulle dock behöva dissekera en blandingsventil för att kunna säga det säkert. Är det någon som har en lös blandningsventil? Eller kanske en princip skiss?

Jag skulle tro att ventilen alltid har öppet till och från beredaren. Regleringen sker sedan med hur mycket vatten som släpps förbi beredaren och "späder" det färdiga varmvattnet. Känselkroppen borde sitta i det färdiga vattnet.
Om detta stämmer kommer man att få en period med kallt vatten i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-17 10:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
karlmb skrev:
"blixtsnabbt"? Det lär väl inte gå snabbare än om man öppnar kranen för fullt...?


Ok, det tar 10 sekunder om pumpen ger 60l/ min och röret innehåller 6 liter + komfortfördelen att man inte behöver tokspola innan vv kommer. Det tom räcker att ta lite vv och sedan väntar ett par sekunder. Hur lång tid tar en genomströmningsberedare att "starta" eller håller den vattnet varmt hela tiden?

karlmb skrev:
Enda sättet att alltid ha varmt vatten med en pump är att ha pumpen igång så snart ngn är vaken i huset och kan komma att vilja ha varmvatten.
Det betyder att ledningarna under dessa förhållanden alltid måste hållas varma och läcka energi till omgivningen.


Det sista är ifs ingen större nackdel på vinterhalvåret när värmen ändå används för att värma huset om varmvattnet och värme görs av samma källa värmepump/pelletspanna osv. Och har man "gratis" solvärme på sommarhalvåret är det inget problem då heller. Då har man bara elförbrukningen av pumpen och den skulle man kunna köras i intervaller (med temostat på röret) och bara när man är nån kan tänkas vara vaken.

/Aryan


Det är i princip ingen uppstartstid av en genomströmningsvärmare.
Läckaget av energi är som sagt beroende på årstiden samt om man har ledningarna under huset eller inuti.
Endast om man har solenergi som räcker till på sommaren kan man anse att slöseriet inte spelar ngn roll.
Upp till 60% besparing av energi som sagt..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-17 10:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
moraola skrev:
Jag ska förklara situationen lite ytterligare.
Huset är påbyggt med en vinkel. VP står i den nya delen. Befintligt badrum, kök och tvättstuga finns i andra änden på huset ca 12-15 meters ledningslängd bort. Vattenledningarna grenar sig i tvättstugan det vore därför lämpligt att placera "extra" värmaren där. Där stod också den gamla beredaren, varvid ström matning (3-fas) och avlopp finns redan.
Jag har mätt volymen fram till tvättstugan 4,1 L. Till övriga tappställen ytterligare 0,5-1,3L.
Att bygga ett cirkulerande system kräver allt för stora ombyggnader.
En genomströmningsvärmare kräver minst 18kW (20A säkring) för att få avsedd verkan. Det passar ganska illa med tanke på att jag precis har köpt en effektvakt till VP, för att kunna byta ner från 20A huvudsäkring till 16A (det ger 1500 kr lägre fast avgift/år).

Då återstår "mini"beredar alternativet. Jag misstänker dock att det krävs lite mer intelligent styrning av den, än vad vi har pratat om tidigare.
Man skulle dock behöva dissekera en blandingsventil för att kunna säga det säkert. Är det någon som har en lös blandningsventil? Eller kanske en princip skiss?

Jag skulle tro att ventilen alltid har öppet till och från beredaren. Regleringen sker sedan med hur mycket vatten som släpps förbi beredaren och "späder" det färdiga varmvattnet. Känselkroppen borde sitta i det färdiga vattnet.
Om detta stämmer kommer man att få en period med kallt vatten i alla fall.


18kW? Var har du läst det? På Klages hemsida talar de ju om 3-8 kw?
Blandningsventil??? Det har de väl ingen?? Varför skulle de behöva det?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-17 11:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Intressant problem det här :-)

moraola skrev:
Jag ska förklara situationen lite ytterligare.
Huset är påbyggt med en vinkel. VP står i den nya delen. Befintligt badrum, kök och tvättstuga finns i andra änden på huset ca 12-15 meters ledningslängd bort. Vattenledningarna grenar sig i tvättstugan det vore därför lämpligt att placera "extra" värmaren där. Där stod också den gamla beredaren, varvid ström matning (3-fas) och avlopp finns redan.
Jag har mätt volymen fram till tvättstugan 4,1 L. Till övriga tappställen ytterligare 0,5-1,3L.
Att bygga ett cirkulerande system kräver allt för stora ombyggnader.


Kan du inte heller ha ett cirkulerande system bara mellan tvättstugan och VP? Returröret kan ju in princip vara mkt tunnare än vanliga rör. Då slipper du de 4,1 l som måste spolas bort.

moraola skrev:
En genomströmningsvärmare kräver minst 18kW (20A säkring) för att få avsedd verkan. Det passar ganska illa med tanke på att jag precis har köpt en effektvakt till VP, för att kunna byta ner från 20A huvudsäkring till 16A (det ger 1500 kr lägre fast avgift/år).

Då återstår "mini"beredar alternativet. Jag misstänker dock att det krävs lite mer intelligent styrning av den, än vad vi har pratat om tidigare.
Man skulle dock behöva dissekera en blandingsventil för att kunna säga det säkert. Är det någon som har en lös blandningsventil? Eller kanske en princip skiss?

Jag skulle tro att ventilen alltid har öppet till och från beredaren. Regleringen sker sedan med hur mycket vatten som släpps förbi beredaren och "späder" det färdiga varmvattnet. Känselkroppen borde sitta i det färdiga vattnet.
Om detta stämmer kommer man att få en period med kallt vatten i alla fall.


Det borde gå alledes utmärkt med en blandningsventil på lilla beredaren som tar "kallt" från varmvattenledningen som det automatiskt blir om inloppet av vvb är kopplat till varmvattenröret från VP. Se http://www.koping.net/nila/webb/tillbeh ... SBE_LK.pdf skemat längst ner till vänster som i princip är samma situation, undre blandningsventilen har du då vid VP och den övre vid lilla vvb. Vattnet tas då i möjligaste mån från VP (nedre slingan på bilden) och så länge det är för kallt späds det på med varmvatten ur vvb (övre slingen på bilden).

karlmb skrev:
Det är i princip ingen uppstartstid av en genomströmningsvärmare.
Läckaget av energi är som sagt beroende på årstiden samt om man har ledningarna under huset eller inuti.
Endast om man har solenergi som räcker till på sommaren kan man anse att slöseriet inte spelar ngn roll.
Upp till 60% besparing av energi som sagt..


De där 60% energi besparning med genomströmningsberedare är inte helt realistiska i det här fallet, VP gör ju varmvatten mkt energi-effektivare än vad en genomströmnings eller vvb gör. Med ett cirkulerande system av isolerade vv-rör mellan tvättstugan och VP kan jag föreställa mig att värmeförlusterna är så små att det ger en bättre totalverkningsgrad än en extra beredare.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-17 12:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
karlmb skrev:
Det är i princip ingen uppstartstid av en genomströmningsvärmare.
Läckaget av energi är som sagt beroende på årstiden samt om man har ledningarna under huset eller inuti.
Endast om man har solenergi som räcker till på sommaren kan man anse att slöseriet inte spelar ngn roll.
Upp till 60% besparing av energi som sagt..

Aryan:
De där 60% energi besparning med genomströmningsberedare är inte helt realistiska i det här fallet, VP gör ju varmvatten mkt energi-effektivare än vad en genomströmnings eller vvb gör. Med ett cirkulerande system av isolerade vv-rör mellan tvättstugan och VP kan jag föreställa mig att värmeförlusterna är så små att det ger en bättre totalverkningsgrad än en extra beredare.

Jovisst, men du glömmer att nästan hela mängden vv kommer att tas från värmepump eller solfångare ändå. T.ex. vid en 10 min dusch (kort dusch enligt vissa av det kvinnliga könet) skulle ju endast kanske 2% av uppvärmningen ske i genomströmningsvärmare, resten i vp/solfångare/avloppsvvx. Har man det sistnämnda återvinns dessutom 50% av den direktelen också...
Endast uppvärmningen av rören som läcker energi hämtas från elnätet.
Alltså en perfekt kombination av både effektivitet och komfort.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-17 12:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Aryan skrev:
karlmb skrev:
karlmb skrev:
Det är i princip ingen uppstartstid av en genomströmningsvärmare.
Läckaget av energi är som sagt beroende på årstiden samt om man har ledningarna under huset eller inuti.
Endast om man har solenergi som räcker till på sommaren kan man anse att slöseriet inte spelar ngn roll.
Upp till 60% besparing av energi som sagt..


De där 60% energi besparning med genomströmningsberedare är inte helt realistiska i det här fallet, VP gör ju varmvatten mkt energi-effektivare än vad en genomströmnings eller vvb gör. Med ett cirkulerande system av isolerade vv-rör mellan tvättstugan och VP kan jag föreställa mig att värmeförlusterna är så små att det ger en bättre totalverkningsgrad än en extra beredare.


Jovisst, men du glömmer att nästan hela mängden vv kommer att tas från värmepump eller solfångare ändå. T.ex. vid en 10 min dusch (kort dusch enligt vissa av det kvinnliga könet) skulle ju endast kanske 2% av uppvärmningen ske i genomströmningsvärmare, resten i vp/solfångare/avloppsvvx. Har man det sistnämnda återvinns dessutom 50% av den direktelen också...
Endast uppvärmningen av rören som läcker energi hämtas från elnätet.
Alltså en perfekt kombination av både effektivitet och komfort.


Nej det hade jag inte glömd, det är bara max 4,1l vv per tappningstillfälle som skulle tas från beredaren.

Alla tre lösningar cirk pump, vvb eller genomströmningsberedaran ordnar komfortproblemet. Sen beror det alltså bl a på hur ofta på en dag som man tar vv och hurvida värmeförluster i en slinga värmer upp huset som ändå skulle värmas upp, elförbrukningen av pumpen osv som avgör hur mkt man vinner eller förlorar på resp lösning.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-17 15:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
karlmb skrev:
Aryan skrev:
karlmb skrev:
karlmb skrev:
Det är i princip ingen uppstartstid av en genomströmningsvärmare.
Läckaget av energi är som sagt beroende på årstiden samt om man har ledningarna under huset eller inuti.
Endast om man har solenergi som räcker till på sommaren kan man anse att slöseriet inte spelar ngn roll.
Upp till 60% besparing av energi som sagt..


De där 60% energi besparning med genomströmningsberedare är inte helt realistiska i det här fallet, VP gör ju varmvatten mkt energi-effektivare än vad en genomströmnings eller vvb gör. Med ett cirkulerande system av isolerade vv-rör mellan tvättstugan och VP kan jag föreställa mig att värmeförlusterna är så små att det ger en bättre totalverkningsgrad än en extra beredare.


Jovisst, men du glömmer att nästan hela mängden vv kommer att tas från värmepump eller solfångare ändå. T.ex. vid en 10 min dusch (kort dusch enligt vissa av det kvinnliga könet) skulle ju endast kanske 2% av uppvärmningen ske i genomströmningsvärmare, resten i vp/solfångare/avloppsvvx. Har man det sistnämnda återvinns dessutom 50% av den direktelen också...
Endast uppvärmningen av rören som läcker energi hämtas från elnätet.
Alltså en perfekt kombination av både effektivitet och komfort.


Nej det hade jag inte glömd, det är bara max 4,1l vv per tappningstillfälle som skulle tas från beredaren.

Alla tre lösningar cirk pump, vvb eller genomströmningsberedaran ordnar komfortproblemet. Sen beror det alltså bl a på hur ofta på en dag som man tar vv och hurvida värmeförluster i en slinga värmer upp huset som ändå skulle värmas upp, elförbrukningen av pumpen osv som avgör hur mkt man vinner eller förlorar på resp lösning.

/Aryan


Skillnaden mellan cirkulationslösning och lokal genomströmningsberedare är att förlusterna vid pumplösning blir av karaktären "fast kostnad", medan man genom att inte ta varmvatten många ggr kan spara en del på att ha en genomströmningsberedare lokalt.
Dessutom slipper man returledning och kostnaderna o besväret med dem, dessutom halverar man förlusterna till omgivningen (1 ledning istf. 2).

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011