Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: sön 12-05-13 17:08 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Värre än jag trodde: Förbrukning på fel fas summeras till produktionen.
Ex:
1 kW konsumtion på fas 1
1 kW produktion, 200 W förbrukning på fas 2
500 W förbrukning på fas 3.
Mäts som 1000+800+500=2300 W förbrukning.
Tråkigt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: sön 12-05-13 18:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
gt-i skrev:
Värre än jag trodde: Förbrukning på fel fas summeras till produktionen.
Ex:
1 kW konsumtion på fas 1
1 kW produktion, 200 W förbrukning på fas 2
500 W förbrukning på fas 3.
Mäts som 1000+800+500=2300 W förbrukning.
Tråkigt.


Skrämmande, luktar bedrägeri, maskerat till en bugg!
Jag ser fram emot svaret från nätägaren...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: sön 12-05-13 21:04 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
De behöver nog inte svara, mätaren ska fungera på det sättet för att skydda mot felaktig montering. Jag borde vänta med att fasa min anläggning tills Fortum varit här och bytt ut / programmerat om mätaren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: sön 12-05-13 22:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
gt-i skrev:
De behöver nog inte svara, mätaren ska fungera på det sättet för att skydda mot felaktig montering. Jag borde vänta med att fasa min anläggning tills Fortum varit här och bytt ut / programmerat om mätaren.


Jaha...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: mån 12-05-14 08:21 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Hoppas de är snabbare än hos Aryan. Men som han sagt:
Citat:
Troligtvis bra affär för Fortum att inte ha för bråttom nu...


Funderar på att slå ifrån systemet tills Fortum har fixat mätaren, men än så länge får det vara på. Igår drog jag på värmefläkten i källaren (på rätt fas) för att slippa betala för produktionen. Långa förlängningssladdar blir det, för att förbruka från "rätt" eluttag 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: mån 12-05-14 08:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har du alla solceller på en fas? Jag har de fördelade över tre faser men det är naturligtvis ändå svårt att precis hamna rätt med förbrukningen.

Egentligen borde man prata ihopp sig med några grannar och erbjuda dem att bli deras nät- och elleverantör i stället för Fortum. Då får man nästan garanterat använding för all sin solel och man kan man dessutom spara mycket på nätavgifter om man delar på dem. Vi har nu 25A säkring men upp till 63A in i huset så det kan räcka till 3-4 hus om jag byter till 63A säkringstarif.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: mån 12-05-14 09:59 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Enda haken är att du inte har koncessionsrätten att transportera el. Den har ditt elbolag, för alla andra är det olagligt att tranportera el annat än inom fastigheten.
Jag kollade upp det när jag funderade på att köpa grannfastigheten. Enda sättet att lagligt förse den med ström var att ta dit lantmätarn och slå ihop tomterna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: mån 12-05-14 10:00 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
aryan skrev:
Egentligen borde man prata ihopp sig med några grannar och erbjuda dem att bli deras nät- och elleverantör i stället för Fortum.
/Aryan


Ett i teorin vettigt förslag, som större kund kan man dessutom ha större möjlighet att få ett bra pris hos leverantörerna. Dock blir ju "dina kunder" av med den lagstadgade rätten till avbrottsersättning, krav på mätning osv om du inte avtalar in det. Det stora abret är väl det faktum att du måste få området klassat som ett icke koncessionspliktigt nät för att inte bryta mot Fortums koncessionsrätt (rätten att i nätområdet distribuera el).

Men förutom det byråkratiska svårigheterna så ser jag bara fördelar!

Edit: Pucktvåa!

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: mån 12-05-14 10:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
INtressant..!

Som jag ser det kan nätägaren inte hindra att man säger upp abbonemang och själv ansvarar för elanläggningen efter den mätare som blir kvar.
Påstår man något annat skulle det i princip vara olagligt att gräva en ledning för vad som helst mellan två tomter.
Undrar om det är i enlighet med grundlagen...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: mån 12-05-14 11:13 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Tyvärr tror jag nog att lagrådet kollade på bla grundlagen innan detta spikades:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Ellag-1997857_sfs-1997-857/#K2
Citat:
2 kap. Nätkoncession m.m.

Allmänt om nätkoncession

1 § En elektrisk starkströmsledning får inte byggas eller användas utan tillstånd (nätkoncession) av regeringen. Till byggandet av en ledning räknas även schaktning, skogsavverkning eller liknande åtgärder för att bereda plats för ledningen.


Dessutom med tanke på hur mycket anslutningsavgifterna har rusat i höjden på sistone så bör man nog tänka sig för innan man säger upp ett abonnemang (tidigare baserades avgiften mer eller mindre på den faktiska kostnaden, men lite förenklat kan man säga att teleoperatörerna tyckte det blev hiskeligt dyrt när de vill ha 16A på alla små kullar i obygden, så numera fördelas kostnaden schablonmässigt på hela kollektivet).

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: mån 12-05-14 11:36 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
den mätare som blir kvar.

Den blir inte kvar. Elbolaget plockar bort den och sätta pluggar i huvudsäkringshålen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: mån 12-05-14 14:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
koovee skrev:
Tyvärr tror jag nog att lagrådet kollade på bla grundlagen innan detta spikades:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Ellag-1997857_sfs-1997-857/#K2
Citat:
2 kap. Nätkoncession m.m.

Allmänt om nätkoncession

1 § En elektrisk starkströmsledning får inte byggas eller användas utan tillstånd (nätkoncession) av regeringen. Till byggandet av en ledning räknas även schaktning, skogsavverkning eller liknande åtgärder för att bereda plats för ledningen.


Dessutom med tanke på hur mycket anslutningsavgifterna har rusat i höjden på sistone så bör man nog tänka sig för innan man säger upp ett abonnemang (tidigare baserades avgiften mer eller mindre på den faktiska kostnaden, men lite förenklat kan man säga att teleoperatörerna tyckte det blev hiskeligt dyrt när de vill ha 16A på alla små kullar i obygden, så numera fördelas kostnaden schablonmässigt på hela kollektivet).


400V är inte starkström såvitt jag vet. Då skulle man ju inte ens kunna bygga sig ett garage och gräva en ledning från huset dit, utan att kontakta regeringen..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: mån 12-05-14 14:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
gt-i skrev:
Citat:
den mätare som blir kvar.

Den blir inte kvar. Elbolaget plockar bort den och sätta pluggar i huvudsäkringshålen.


Hur menar du?
Om två grannar gör en deal, och den ene säger upp sitt abb., då blir ju iaf den andres mätare kvar..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: mån 12-05-14 15:52 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
400V är inte starkström såvitt jag vet. Då skulle man ju inte ens kunna bygga sig ett garage och gräva en ledning från huset dit, utan att kontakta regeringen..


Tror att allt över 50V klassas som starkström. Om garaget står inom fastigheten behövs det inget tillstånd. Det behövs först när du passerar en tomtgräns.

Citat:
Hur menar du?
Om två grannar gör en deal, och den ene säger upp sitt abb., då blir ju iaf den andres mätare kvar..


Absolut, missförstod vad du menade. Givetvis behåller ju den som har kvar abonnemanget mätaren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: mån 12-05-14 15:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
gt-i skrev:
Citat:
400V är inte starkström såvitt jag vet. Då skulle man ju inte ens kunna bygga sig ett garage och gräva en ledning från huset dit, utan att kontakta regeringen..


Citat:
Tror att allt över 50V klassas som starkström. Om garaget står inom fastigheten behövs det inget tillstånd. Det behövs först när du passerar en tomtgräns.


Tror inte det är samma starkström som avses i nätkonsecionslagen som i elinstallationslagen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011