Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 05:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-03-22 08:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
”Fjärrvärmen borde lära av internet”
Publicerad 2012-03-22, 08:00. Ny Teknik.
DEBATT. Industrin kan leverera dubbelt så mycket värme till fjärrvärmen mot vad som görs i dag. Spillvärmen från Facebooks nya serverhallar i Luleå till exempel, kommer att släppas rakt ut till ingen nytta. Det är fortfarande helt upp till fjärrvärmeföretagen om de vill ta tillvara restvärme eller inte, skriver Anders Ydstedt och Industrigruppen Återvunnen Energi.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 432489.ece


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-22 19:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Från början var det ju sagt att spillvärmen från Facebooks anläggning skulle tas tillvara, men sedan ändrade man sig.

(Eller så var det bara media som själva hittade på att spillvärmen skulle tas tillvara i sin strävan att propagera för bygget, men att när de som faktiskt hade något att säga till om bygget fick chansen att uttala sig, så framkom att så inte skulle göras.)

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-22 19:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En liknande minnesbild har jag också.

Men fjärrvärme är ganska ovanligt för amerikaner, har jag förstått. Min sambo chattade med några i USA. Av någon anledning kom dom in på kakelugnar. Någon där hade låtit installera något kakelugnsliknande. Min sambo påpekade då att sådant fanns här i "varje" bostad förr i världen. Men numera har dom flesta flerfamiljshus centralvärme och oftast fjärrvärme. Någon amerikan undrade då "Varför kan ni inte ha varmluft, som vi?"
Vi gav oss inte in på någon större utläggning, men jag tror att vi sa: Vatten är den bästa värmeledaren. Utan konkurrens!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-22 22:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I centrala delar av storstäderna i östra USA är fjärrvärme (district heating) vanligt sedan uppåt 100 år. Dock använder man på en del håll ånga istället för hetvatten i värmenäten där.

Vad jag har förstått så är problemen med varmluftsystem i villor att de saknar ett vattenburet systems tröghet och det är svårt att hålla jämn temperatur. Ofta är det också bekymmer med luftkvaliteten, det luktar bränt damm osv.
Men om man nöjer sig med den värmekomfort man får med direktverkande el och/eller luftvärmepumpar så för all del...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-03-27 11:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Angående Facebook i Luleå så kommenterades det till artikeln:

Citat:
Nej, helt olönsamt. Facebook-luften har alldeles för låg temperatur för det. I just Luleå är det i så fall billigare att låta Lulekraft elda mer gas från SSAB. Först om en fjärrvärmekulvert till Boden komer till stånd (det har diskuterats) finns det behov av mer fjärrvärmeproduktion.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-03-27 21:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Och jag som försöker ta vara på all överskottsvärme från diskmaskinen, ugnen, badkaret och så vidare...

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-03-27 22:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Även med låga temperaturer kan man väl driva värmepumpar?
Jag bodde i Upplands Väsby på 80 och 90-talet. Där byggde dom i början på 80-talet en som det hette då "Världens största värmepump för sjövattenvärmeåtervinning". Den sög alltså vatten ur Mälaren och pumpades några kilometer, över en bergås, och under järnvägen till kommunens värmeverk. Sjövattnet i Mälaren är väl sällan över 20°. I alla fall inte på sjöbotten där pumpledningen låg.

Ett tillägg: Jag hittade lite mer kortfattade uppgifter på någon sorts "bibliotekskort" om värmepumpen i Upplands Väsby. Det är skrivet 1984, men det framgår att värmepumpen är på 22 MW och den täckte då 70% av kommunens behov.
Nu har jag inte vart där på flera år, så jag kan inte säga något om hur det är i dag.
http://bibweb.hh.se/byggdok/detailed_re ... ?id=178985
Kunde man där och då, så borde man väl kunna nu också i Luleå?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-03-28 20:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
nyfiken skrev:
Även med låga temperaturer kan man väl driva värmepumpar?


Ja men problemet är att man tydligen fortfarande har överskott av gas från SSAB som är "gratis" (?). Så behöver man mer fjärrvärme så eldar man gas. Men som nämndes kanske det ser annorlunda ut när/om Boden kopplas in till fjärrvärmenätet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011