Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Andel värme i avgaser.
InläggPostat: fre 12-04-20 12:03 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Hur stor del av energiinnehållet i ett bränsle får man ut i avgaserna från en motor, och hur mycket får man i kylvattnet? Vad kan man maximalt få för temeperatur i avgaserna från en otto eller diselmotor? Ger högre belastning högre temperatur?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andel värme i avgaser.
InläggPostat: fre 12-04-20 14:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är väl svårt att svara generellt på men jag skulle tro att det mesta värme energin går ut genom avgasröret. Det finns billiga avgastemp mätare hos Biltema.

Dieselmotorer har svalare avgaser dels för att kompressionen i en diesel är högre men framförallt eftersom de går med öppet spjäll/luftöverskott så att de varma avgaserna späds ut av luft som passerar motorn.

Men trots att avgastemperaturen är lägre så borde en diesel också förlora mera värme genom avgaserna eftersom de kyls mera inifrån av luften som passerar motor, det är väl en bidragende orsak till att dieselbilar har problem med att ge tillräcklig värme på vintern. Ottomotor har hetare avgaser men mer värme går in i kylarvättskan.

Högrebelastning ger högre avgastemperaturer, vid dieselmotorn är skillnaden i temperatur mkt mera påverkat av last än ottomotorn.

Varför undrar du, ska du bygga ett mikro kraftvärmeverk av en gammal motor?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andel värme i avgaser.
InläggPostat: fre 12-04-20 21:54 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Japp, tänkte omvandla halm till gaser och olja genom pyrolys och köra nån motor på det.. och funderar då på om avgaserna räcker som värme till pyrolysen, eller om jag måste elda upp en del av halmen eller kolresterna också för att få värme så det räcker. Funderar också på om temperaturen på avgaserna räcker. Det finns något som kallas "flash-pyrolys" som "bara" kräver 500 grader, som ger stor andel pyrolysolja. Denna olja skulle man då kunna köra i en något omgjord dieselmotor eller råoljemotor, och gaserna i en ottomotor. Fördelen med dieselmotorn skulle vara att få högre verkningsgrad. Men en stationär otto-motor som driver en generator på optimalt varvtal kanske får rätt bra verkningsgrad också?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andel värme i avgaser.
InläggPostat: lör 12-04-21 20:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Intressant!
Får du ut gas kan du gott hålla dig till en Ottomotor.
Kör du den magert (man kan i likhet med etanol köra en gasmotor rejält magert) så blir du av med pumpförlusterna och får en lika bra verkningsgrad som en diesel nära på.
Dieseln är dessutom känslig för orenheter i bränslet som vi vet, och du kan få filtrera mkt om du ska få det att fungera med en sådan.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andel värme i avgaser.
InläggPostat: lör 12-04-21 20:52 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
30% avgår i kylvattnet och 40% i avgaserna från bensinmotorn enligt den här sidan.
http://www.sankey-diagrams.com/tag/energy-loss/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andel värme i avgaser.
InläggPostat: lör 12-04-21 22:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=280572 ställs ung samma fråga:

Två svar:
Citat:
35% to power (useful work)
35% up the exhaust pipe
30% to the jacket water (including lubricating oil)
Citat:
28% Mechanical work
52% Heat and work expelled from the exhaust
20% Heat transferred to the cylinder wall


Om du mäter avgastemperatur och mäter avgasvolym/minut och omgivningstemperatur så kan man ganska exakt (man vet ju inte exakt avgassamanställningen) räkna ut energimängden.

Antar man att en 2l ottomotor går i 3000 varv/min och släpper ifrån sig 180m^3/timme (2 x 3000/2 x 60) och 750 °C. Avgaser innehåller mkt vattenånga med högre specifik värme än luft men luft har enl http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_capac ... capacities 0.00121 J/(cm^3·K) specifik energi
180 (m^3) = 180 000 000 cm^3
Per timme har du då alltså
0.00121J x 180000000 x (750-20) = 158 994 000 J ≈ 44kWh dvs 44kW värme i avgaserna :shock:

Men om denna bensinmotor i en bil drar 1l bensin i timmen (10l/mil vid 100km/t, 3000 varv) så går det in 10l bensin motsvarande 89kWh/timme, så det skulle i så fall kunna stämma ganska väl med 50% värmeförlust i avgaserna, 30% arbete och 20% värme till kylarvättskan / motorn.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andel värme i avgaser.
InläggPostat: mån 12-04-23 11:09 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Tack för alla svar!
Jag talade precis med en kille på chalmers, angående pyrolys och förgasning, när vi kom in på motorer, typ ottomotor, så menade han att man fick mycket lägre verkningsgrad på en gengasmotor än en bensinmotor, eftersom gengasen innehöll så lite energi per liter gas, och därför fick man en mindre volymexpansion av gasen vid själva förbränningen.. Kan det stämma? Han menade att verkningsgraden bara var runt 12% på ett gengasaggregat.
Att ha stora gasvolymer i motorn tycker jag skulle öka verkningsgraden istället, eftersom du då inte stryper motorn..?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andel värme i avgaser.
InläggPostat: mån 12-04-23 12:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gengas

Citat:
Under praktiska erfarenheter har 1000 kg ved ersatt 385 liter motorbensin under normalt dagligt bruk med samma omodifierade bil. Det här betyder att energikravet för en vedgasbil blir 1,54 x högre jämförd med samma bil körd på bensin, men ingen bränslebearbetning behövs.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andel värme i avgaser.
InläggPostat: mån 12-04-23 21:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Henrik Jansson skrev:
Tack för alla svar!
Jag talade precis med en kille på chalmers, angående pyrolys och förgasning, när vi kom in på motorer, typ ottomotor, så menade han att man fick mycket lägre verkningsgrad på en gengasmotor än en bensinmotor, eftersom gengasen innehöll så lite energi per liter gas, och därför fick man en mindre volymexpansion av gasen vid själva förbränningen.. Kan det stämma? Han menade att verkningsgraden bara var runt 12% på ett gengasaggregat.
Att ha stora gasvolymer i motorn tycker jag skulle öka verkningsgraden istället, eftersom du då inte stryper motorn..?


Hmm ngn verkar blanda o ge gällande verkningsgrader..
12% på aggregatet i omvandlingseffektivtet, eller 12% energieffektivitet på hela installationen inkl gengasaggregat..?
Jag tycker också en liten energimängd som kan brinna med stort luftöverskott borde minimera såväk pumpförluster som avgas- och kylförluster.
Liten energimängd ger liten volymexpansion ja, men i en given slagvolym så innebär ju detta i praktiken en längre expansionsfas, ett drömläge om man vill ha bra effektivitet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tis 12-04-24 10:25, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andel värme i avgaser.
InläggPostat: tis 12-04-24 07:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I en rapport om småskaliga kraftvärmeverk baserade på gengas som dåvarande SMP (Statens Maskinprovningar) tog fram i början av 90-talet, finns en bra sammanställning (Sankeydiagram) över vart olika förluster tar vägen i en gengasanläggning). Jag har häftet någonstans men det har varit försvunnet i många år...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andel värme i avgaser.
InläggPostat: tis 12-04-24 09:21 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
en pump drar ju mera energi ju mer den pumpar, mätt i vikt på det som pumpas, så borde det vara på en motor åckså.
sen tillkommer ju tryckdifferensen. men den är ju 0 om in/ut är vid atmosfärtryck.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andel värme i avgaser.
InläggPostat: tis 12-04-24 10:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
svante skrev:
en pump drar ju mera energi ju mer den pumpar, mätt i vikt på det som pumpas, så borde det vara på en motor åckså.
sen tillkommer ju tryckdifferensen. men den är ju 0 om in/ut är vid atmosfärtryck.


Nja, med pumpförluster i en Ottomotor så menar vi de som uppkommer pga ett stängt spjäll på dellast.
Är motorn slö pga mager blandning så måste man öppna spjället för att få ut samma effekt som med mindre mager blandning, och då minskar direkt pumpförlusterna.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tis 12-04-24 15:36, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andel värme i avgaser.
InläggPostat: tis 12-04-24 15:21 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
naturligtvis, det är inte bara luft som ska transporteras....
tänkte inte på trycksänkningen i insugsröret... :oops:
typ "vaccuumpumpförluster"....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andel värme i avgaser.
InläggPostat: tis 12-04-24 15:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
..och pumpförlusterna är det som står för 80-95% av skillnaden i effektivitet mellan en Ottomotor och en Dieselmotor.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andel värme i avgaser.
InläggPostat: tis 12-04-24 22:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det låter mycket, kompressionsskillnaden borde väl också göra en ganska stor skillnad?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011