Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-08-09 23:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det tycker jag nog, framförallt diesel och bensin såklart :-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-08-10 09:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
En pensionär som får en elräkning som är högre än pensionen tycker nog inte att elen är för billig. Eller att det är billigt att tanka bilen för 900 kr när de ska hälsa på barnbarnen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-08-11 08:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det mesta av elräkningen är ju fasta kostnader som man inte kan spara in på och den andelen blir bara större och större. Så själva förbrukningskostnaden är ju inte så stor.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-08-12 08:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
En kall vintermånad och för de i äldre hus som kanske endast har luftvärmepump som komplement så är knappast den fasta kostnaden det största problemet. Ett ex:

http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article12727356.ab

Citat:
Samtidigt visar energijätten Fortums första kvartalsrapport att monstervintern gav rejäl ekonomisk lycka i de egna fickorna.


Jag vidhåller att elen inte är för billig. Och pengarna går rätt ner i fickorna på elbolagen, tack vare en makalöst slapp politisk insats.

Problemet är att det alltid kommer att finnas människor som har så mycket pengar att de har råd att slösa, vare sig det är med bensin, el eller annat. Du kan inte prisa bort detta utan att göra livet till ett helvete för låginkomsttagare. Men det finns andra styrmedel, problemet är väl då att dessa inte är speciellt lyckade. Ex att elbolagen tjänar mer pengar på att sälja skitig el (eftersom den rena billiga elen då kan säljas till samma pris), nu tänker jag på den nordiska marknaden först och främst.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-13 17:46 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Min senaste elräkning kom idag, -75 kr. Ganska trevligt med solceller.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-08-17 14:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det kanske vore dags att trappa ner generella ränteavdrag på bolån och i ställe bara ge ränteavdrag på lån för energieffektiviseringsåtgärder som at byta ut gamla elpannor, upvärmning med direktverkande el dålig isolering mot pelletspanna, solfångare, värmepump, tillägssisolering, solceller osv.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-08-17 18:45 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Eller varför inte stoppa ränteavdrag helt på allt? Ge direkta subventioner till det man gillar och straffskatta det fula? Verkar betydligt enklare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-08-17 20:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
Eller varför inte stoppa ränteavdrag helt på allt? Ge direkta subventioner till det man gillar och straffskatta det fula? Verkar betydligt enklare.


Det har jag inte något emot heller.

Ränteavdraget skulle naturligtvis behöva trappas ner stegvis så att inte huspriserna rasar för snabbt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-08-18 06:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
gt-i skrev:
Eller varför inte stoppa ränteavdrag helt på allt? Ge direkta subventioner till det man gillar och straffskatta det fula? Verkar betydligt enklare.


Problemet är väl att många redan har investerat i värmepump, isolering, eller har fjärrvärme. En som nyligen har byggt ett hus i ex Luleå som har kopplat in fjärrvärme lär nog inte gilla ett stoppande av ränteavdragen. Eller de som har bostadsrätter.

Andra populära alternativ är väl straffskatter på ägande av bil i tätort. Ex Stockholm då. Personligen tycker jag att det är ett mycket bättre förslag :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-08-18 07:35 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
du menar att du önskar långa klara politiska spelregler för dina investeringar? Det är precis vad du får med ett installationsbidrag/skatt. Om det inte kan dras tillbaka retroaktivt då förstås. Ränteavdrag är du ju beroende av i många år. Alltså finns risken under många år för politiska förändringar.
Tror på ett långsiktigt avvecklande av ränteavdragen, typ 2-5% enheter om året. Eller ett minskande varje gång räntan sänks, då påverkas ingen förrän räntan höjs.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-08-18 09:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Håller med att stegvis minskning är inget problem, precis som räntan, andra kostnader och skatter inte ligger fast för all framtid kan man inte förvänta/kräva att ränteavdraget (ett skattefinancierat lånebidrag) kan bli lika stor i all framtid.

Straffskatter på ägande av bil i storstäder tycker jag är fel, då höjer man bara de fasta kostnader för billinnehav. Det är mycket effektivare att beskatta användningen av bilen. Trängselskatt och skatter på bränsle kan ändra beteende iom att det då svider mera i plånboken att köra till jobbet än att ta cykel / kollektivtrafik. Om man ändå redan har betalt (högre) fasta kostnader för bilen har man ingen stimulans att låta bli att använda den.

Därför tycker jag att det vore bättre att helt slopa fordonsskatten och i stället ta in det genom bränsleskatten, det skulle stimulera folk att använda bilen effektivare än att ha fasta kostnader. Precis som elen enbart borde ha rörliga kostnader så att elförbrukningen/elbesparningar påverkade elräkningen mera än de gör idag.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-08-18 10:42 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Håller med till 100%, tror jag har sagt precis samma i tidigare trådar. Bort med de fasta avgifterna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-08-18 14:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Iofs kan man tycka att inga fasta kostnader och allt på drivmedlet istället kan vara bra. Men jag skulle vilja påstå att det slår otroligt hårt mot dem som har längre väg än max nån mil till jobbet, t.ex de i glesbygd. Om man i en stad har 1-2 mil till jobbet och man t.ex dubblerar bränslepriset så innebär det inte nödvändigtvis en så kännbar ökning att man väljer bort bilen, har man säg 5 mil eller mer så blir effekten en helt annan. Alltså kommer det att slå mest mot de som samtidigt är hänvisade till bil som transportmedel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-08-18 14:45 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Jag har nästan 5 mil till jobbet enkel resa, och tycker fortfarande att det är bättre med rörlig än fast avgift. Se till att den är kostnadsneutral vid ca 1500 mil per år bara.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-08-18 16:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Håller med att stegvis minskning är inget problem, precis som räntan, andra kostnader och skatter inte ligger fast för all framtid kan man inte förvänta/kräva att ränteavdraget (ett skattefinancierat lånebidrag) kan bli lika stor i all framtid.


Man kan inte kräva det, men jag har inget problem med att förvänta mig att spelreglerna för en så stor investering som ett husköp inte förändras markant. Det räcker alldeles nog med att räntan går upp och ner.

Citat:
Straffskatter på ägande av bil i storstäder tycker jag är fel, då höjer man bara de fasta kostnader för billinnehav. Det är mycket effektivare att beskatta användningen av bilen. Trängselskatt och skatter på bränsle kan ändra beteende iom att det då svider mera i plånboken att köra till jobbet än att ta cykel / kollektivtrafik. Om man ändå redan har betalt (högre) fasta kostnader för bilen har man ingen stimulans att låta bli att använda den.


Det var menat som ironi från min sida. En sådan skatt kommer knappast att drivas igenom heller. Jag är inte emot trängselskatt, de som drabbas kanske inte tycker det är lika roligt dock.

Citat:
Därför tycker jag att det vore bättre att helt slopa fordonsskatten och i stället ta in det genom bränsleskatten, det skulle stimulera folk att använda bilen effektivare än att ha fasta kostnader. Precis som elen enbart borde ha rörliga kostnader så att elförbrukningen/elbesparningar påverkade elräkningen mera än de gör idag.


Håller med. Men det kan förstås slå fel på ex äldre dieselbilar som trots allt är rejält smutsigare än dagens. Ägare till ex äldre XC90 med en fordonsskatt på 10000+ lär bli väldigt glada om detta genomförs, något som man för miljöns skull kanske ska undvika. Kanske inte just att dom blir glada men att den typen av bilar plötsligt lär bli betydligt populärare :-)

Men låt säga att man gör ett mellanting, till att börja med ta bort skatten helt på bensinbilar, sänka med 1000-2000 kr för dieselbilar. Äldre dieslar kommer då fortfarande att vara "för dyra" att skatta i de flesta fall. Sen höja bensin/dieselpriset med motsvarande summor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011