Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 18-09-20 15:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-08-20 12:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Det finns delade meningar om dagens dieselbilar är så mkt renare än äldre. I tätort där NOx gränsvärden m fl ofta överskrids borde man nog dessutom införa förbud för dieselbilar och äldre bensinbilar utan katalysator som man har gjort i Tyskland. Där är det också möjligt att ”uppgradera” en gammal bil genom att montera lambdastyrd katalysator t ex.

För att återgå till ämnet så har två kärnkraftscentraler i Belgien nu fått stängas av pga att man upptäckt tusentals små sprickor i reaktoromslutningen. Det finns farhågor att fler / alla reaktorer i Belgien och flera andra länder i Europa och USA kan ha samma konstruktionsfel, bla en i Sverige?

http://www.euractiv.com/energy/belgium- ... ews-514321

http://euobserver.com/justice/117266

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-20 18:17 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 797
Ort: Lindome
En i sverige, skulle vara Ringhals 2 då. Dock har den gjutits med annat material så det är mycket osannolikt att vi har "common cause" där.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-08-21 00:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Ja det skrivs här http://www.argusmedia.com/pages/NewsBod ... 4&menu=yes att det är Ringhals 2.

Citat:
The 1,003MW Doel 3 must stay off line until its operator, French utility GDF Suez's Belgian subsidiary Electrabel, can prove that the multiple defects discovered following the first use of ultrasonic inspection on the unit do not jeopardise the reactor's integrity.

It would not be possible to repair the reactor vessel, and a reactor vessel has never been replaced, according to AFCN, which does not rule out permanent closure of the unit. Electrabel is carrying out tests on the Doel unit and is expected to report back to the regulator before the end of August.

Now defunct Dutch manufacturer Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) supplied the reactor vessel for Doel, which first went on line in 1982. There are 22 nuclear units worldwide with key components supplied by RDM, and AFCN has warned national watchdogs of countries with reactors supplied by RDM that similar issues may be discovered on these reactor vessels.

RDM supplied the reactor for Belgium's 1,008MW Tihange 2, which came on line in 1983. The unit will go off line for ultrasonic inspection of the reactor vessel on the 17 August and is forecast by Electrabel to return to power on 10 October.

Swedish state-controlled utility Vattenfall's 866MW Ringhals 2 in Sweden also has an RDM reactor vessel. There are cracks on the reactor pressure vessel of the unit but the defects, in their present form, do not negatively affect the safety of the unit, said the Swedish Radiation Safety Authority.

RDM supplied two nuclear units in Spain — Nuclenor's 466MW Santa Maria de Garona and Iberdrola's 1,092MW Cofrentes. Spanish nuclear regulator CSN is carrying out tests ahead of the 16 August meeting in Brussels, but the plants are continuing to operate at full capacity.

Swiss utility BKW's 373MW Muhleberg reactor in Switzerland was also supplied by RDM. “We are currently in the process of gathering the relevant information, which we will submit to the Swiss nuclear watchdog ENSI as required,” BKW said. “We are still reviewing the situation, which has no immediate impact on the operation of the plant.”

Switzerland's 1,190MW Leibstadt is on "a list of potentially affected nuclear plants", ENSI said, but could not confirm whether the unit was supplied by RDM.

Germany's Siemens supplied the reactor vessel for the Netherlands' 485MW Borssele, but RDM was responsible for welding on the vessel in the 1970s. The Dutch nuclear watchdog does not plan to conduct additional tests on Borssele.

RDM supplied none of France's 59 nuclear units. And none of the German nuclear units that remain in operation were supplied by the Dutch manufacturer, according to the German environment ministry.


_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-08-21 06:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Fast ska man prata om ny kärnkraft så bör man kanske prata om ny teknik också. Ex

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 269076.ece

Finns andra typer av intressanta reaktorer också, Thorium ex. Men att det finns potentiellt bättre tekniker gör det inte nödvändigtvis till en bra ide att implementera dessa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Economics_ ... wer_plants

Ex

Citat:
Ethicist Kristin Shrader-Frechette analysed 30 papers on the economics of nuclear power for possible conflicts of interest. She found of the 30, 18 had been funded either by the nuclear industry or pro-nuclear governments and were pro-nuclear, 11 were funded by universities or non-profit non-government organisations and were anti-nuclear, the remaining 1 had unknown sponsors and took the pro-nuclear stance. The pro-nuclear studies were accused of using cost-trimming methods such as ignoring government subsides and using industry projections above empirical evidence where ever possible. The situation was compared to medical research were 98% of industry sponsored studies return positive results.[65]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-08-21 08:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Laban skrev:
Fast ska man prata om ny kärnkraft så bör man kanske prata om ny teknik också. Ex

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 269076.ece

Finns andra typer av intressanta reaktorer också, Thorium ex. Men att det finns potentiellt bättre tekniker gör det inte nödvändigtvis till en bra ide att implementera dessa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Economics_ ... wer_plants

Ex

Citat:
Ethicist Kristin Shrader-Frechette analysed 30 papers on the economics of nuclear power for possible conflicts of interest. She found of the 30, 18 had been funded either by the nuclear industry or pro-nuclear governments and were pro-nuclear, 11 were funded by universities or non-profit non-government organisations and were anti-nuclear, the remaining 1 had unknown sponsors and took the pro-nuclear stance. The pro-nuclear studies were accused of using cost-trimming methods such as ignoring government subsides and using industry projections above empirical evidence where ever possible. The situation was compared to medical research were 98% of industry sponsored studies return positive results.[65]


Såg nåt uttalande om att man inte kommer att satsa på speciellt ny teknik i Sverige. troligen vill man skynda sig sålänge det finns en politisk möjlighet att få dem byggstartade..
Så det var holländare som fuskade då, Aryan...OK.. :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-08-21 10:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Så det var holländare som fuskade då, Aryan...OK.. :lol:


Ja det var den dåvarande krisdrabbade varvindustrin i Rotterdam som holländska staten länge förgäves försökte rädda med enorma summor statsstöd. Utöver statstödet beställde staten/marinen U-båtar för att hålla verksamheten flytande. Tydligen även fick bygga delar till kärncentraler, men de hade nog ingen aning vad de egentligen sysslade med ;-)

Tror att varvsindusdrin i Göteborg har haft en liknande utveckling. Det hade varit bättre om de använd skatterna för att utveckla och bygga vindturbiner i stället för kärnkraftsdelar och U-båtar. Det är lätt att vara efterklok men jag tyckte det redan då.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-08-21 10:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
aryan skrev:
karlmb skrev:
Så det var holländare som fuskade då, Aryan...OK.. :lol:


Ja det var den dåvarande krisdrabbade varvindustrin i Rotterdam som holländska staten länge förgäves försökte rädda med enorma summor statsstöd. Utöver statstödet beställde staten/marinen U-båtar för att hålla verksamheten flytande. Tydligen även fick bygga delar till kärncentraler, men de hade nog ingen aning vad de egentligen sysslade med ;-)

Tror att varvsindusdrin i Göteborg har haft en liknande utveckling. Det hade varit bättre om de använd skatterna för att utveckla och bygga vindturbiner i stället för kärnkraftsdelar och U-båtar. Det är lätt att vara efterklok men jag tyckte det redan då.


Hehe, just vindkraft var den någon som vill göra i Arendal, men de fick nej av staten...
Danskarna tog sedan stafettpinnen..
Personligen tycker jag att vimkt väl kunnat hålla varven under armarna några år, och på sikt fått dem att satsa på ny energi. Vågkraft hade nog varit framme vid det här laget om inte den f-e k-kraften raderat allt intresse under 30 år. :evil:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-27 06:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Heja kärnkraften:

http://www.lenr-cars.com/lenr.php

En kall-fusions reaktor i en Model S. Och processen kan ännu inte förklaras. Kan inte bli bättre :-)

Fast det ska tilläggas att detta nu är verifierat, om man ska tro på:

http://www.youtube.com/watch?v=A4HG9raN_2U

http://www.youtube.com/watch?v=JyNn_Z6w ... re=related


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-27 07:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Det har varit tyst om E-cat mm länge nu. Hmmm..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-27 07:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja den som lever får se, kan inte påstå att mina förhoppningar är speciellt stora. Men intressant är det om inte annat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-27 13:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
Jag är skeptisk.

Alltså, jag skulle älska nyheten om en oändlig, ren, lättanvänd energikälla så som beskrivs i länkarna ovan, men naturlagarna som de beskrivs idag säger stopp.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-27 14:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Min inställning är att vara ödmjuk inför att människan knappast kan anses "veta allt" och att man därför rimligen borde kunna upptäcka nya saker som vi inte visste något om tidigare, kanske t.o.m sådant som tvingar fram en omskrivning av hur vetenskapen beskriver naturlager o.d.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-27 17:24 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 797
Ort: Lindome
Följde debatten för ett år sedan med spänning. Sedan kom oktober(?) testet med "Fat-cat" (1MW), och inget hände, mer än att rossi satt upp en 1MW dieselgenerator utanför byggnaden. Sedan nya tidplaner från Rossi, och förseningar och ytterligare förseningar. Jag gav upp hoppet strax efter årsskiftet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-27 17:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Den här kan man roa sig med att läsa:

http://lenrnews.eu/wp-content/uploads/2 ... RS-12x.pdf


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-27 19:15 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 797
Ort: Lindome
Skojigt, speciellt när de inte vet skillnaden mellan energi och effekt, förtroendeingivande...

Citat:
Overall Power Consumption at 100 km/h : 3.0 kWh


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011