Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varmvatten i diskmaskin
InläggPostat: fre 13-05-03 15:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I analogi till vv i tvättmaskinen (se viewtopic.php?f=6&t=6836 ) har jag även nyggt en vv anslutining till diskmaskinen. Vår Bosch diskmasin har en dubbel extern vattenavslutare (aquastopp)
Bild
som skruvs direkt på kranen vilket gör att inloppslangen normalt är trycklös. Som tur är hade jag en sådan avslutare i reservs så det var enkelt att göra en Y koppling och via en timer och växlande relä låta diskmaskinen ta in varm vatten den första tiden av tvättprogrammet, jag behöver ju ingen temperaturreglering med termostaten som med tvättmaskinen.

När jag blev färdig med det uppäckte jag att vår maskin spolar disken de första 15 minuter med ouppvärmd vatten som sedan värms upp till 55° då öppnas även diskmedelsluckan. Kanske detta är ett knep av tillverkarna att få ner energiförbrukningen på papper, eftersom det kalla kranvatten då hinner värmas lite av omgivningstemperaturen innan värme-elementet slås på?

Men med varmvatten funkar det tyvärr bara sisådär när maskinen fylls med varm vatten på ca 60° eftersom det hinner kylas ned ganska mycket till omkring 30° innan det värmas upp igen till 55°.
Den totala energiförbrukningen sänks nu till 0,6-0,7kWh per disk från ca 1,5kWh inte alls en lika stor vinst som med tvättmaskinen så det är jag inte riktig nöjd med. Jag kanske borde koppla ur värme-elementet helt och hållet så länge man kan tvätta med varmvatten? Då slipper jag även den troligtvis ellösande och onnödiga varmtorkning av disken på slutet av programmet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varmvatten i diskmaskin
InläggPostat: fre 13-05-03 19:52 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Att diskmaskinen diskar med kallt vatten först beror på att

"Problem är bl a att vissa diskmedel innehåller ämnen (tror det var enzymer) som behöver kallt vatten i början av diskproceduren för att kunna verka bra, samt att eventuella äggviteämnen koagulerar och bränns fast av varmt vatten.

Fick även problem med att magnetventilen gav upp samt att plasthjulen som korgarna glider på nästan pulveriserades sönder med tiden av värmen, pratade med en kompis på Elektroservice som rekommenderade (står också i installationsanvisningarna) att köra på kallt vatten just p g a av många plastdelar (som : spolarmar , korghjul, bestikskorgar ventiler mm) i dagens maskiner inte tål för varmt vatten under lång tid och att diskresultatet blir bättre med kallt vatten inkopplat."

Och i tvättmaskiner kanske det inte behövs något varmvatten alls kan man läsa här där det även förklaras att i Japan tvättar man i kallt vatten, det är kanske därför man tillverkar ultraljudstvättmaskiner där.

http://www.nytimes.com/2011/09/17/busin ... d=all&_r=0


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varmvatten i diskmaskin
InläggPostat: fre 13-05-03 20:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tur att jag haren Bosch då ;-) skämt å sido, det hetaste program är 65° så varmt är inte mitt varmvatten.

Diskmaskinsmedel släpps inte in för än vattnet har värmts upp – kanske för att göra det lättare att lösa upp sig? – jag betvivlar också att det finns några enzymer i diskmaskinsmedel, i tvättmaaskinsmedel finns det ofta enzymer men de tåll upp till 60° värme utan att gå sönder för snabbt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varmvatten i diskmaskin
InläggPostat: lör 13-05-04 09:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man kan notera att i bruksanvisningen för min diskmaskin (Bosch från ca 1995) står det uttryckligen att den kan kopplas valfritt till kall- eller varmvatten, men man rekommenderar i första hand varmvattenanslutning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varmvatten i diskmaskin
InläggPostat: lör 13-05-04 13:38 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
I de flesta diskmedel för maskindisk innehåller enzymer ser man när man söker på diskmedel, och man skriver även att disken kanske inte blir lika ren om diskmaskinen är varmvattenansluten .
http://www.neutral.se/neutral-produkter/rengöring/diskmedel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varmvatten i diskmaskin
InläggPostat: lör 13-05-04 14:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Där ser man! Amylase och protease i maskindiskmedel, det visste jag inte.

Men dessa ensymer tåll upp till 60 grader ganska länge innan de går sönder och är då faktist mera effektiva när vattnet är 60 grader än när det kallt. Hur som helst blir det minst lika rent med varmvatteninkoppling. Hur brukar det vara med restaurangdiskmaskiner är de varmvattenanslutna?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varmvatten i diskmaskin
InläggPostat: mån 13-05-06 06:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag tittade just på deklarationer på två olika maskindiskmedelsförpackningar. Eldorado fosfatfritt maskindiskmedel, köpt 2011 eller 2012, innehåller enzymer (subtilisin, amylas). Henkel Ecolab "Soilax D NF", från ca 2002, fosfathaltigt, innehåller inga enzymer.

Kan det tänkas att enzymerna gjorde sitt intåg samtidigt som maskindiskmedlen började bli fosfatfria, och att det var ungefär då diskmaskinstillverkarna började rekommendera kallvattenanslutning?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varmvatten i diskmaskin
InläggPostat: mån 13-05-06 13:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det kan nog vara så att enzymerna har blivit vanligare efter att fosfaterna blivit förbjudna . Kollade de diskmedel vi har hemma. Willys "Så klart" diskmedel och Willys billigaste Eldorado diskmaskinspulver, Lidl W5 diskmedels tabletter (bäst i test enl holländska "Råd & Rön") innehåller alla enzymer.

Så länge varmvattnet inte är mer än 60 grader borde det dock inte vara en nackdel med varmvattenanslutning för enzymernas del, de blir bara effektivare när temperaturen stiger.

Jag provade nu snabb programmet med sämsta diskmedel (Eldorado) som med kallvatten inte alltid ger ren disk och med varm vatten blev det rent och gick srömförbrukningen ner till 0,3 kWh, värme elementet har varit på en kortare stund än med vanliga programmet, troligtvis han inte vattnet kylas ner lika mycket som med vanliga programmet.

Jag inbildar mig att maskinen håller sig renare invändigt om den tar in varmt vatten, det finns t ex ett labyrint dör blan annat inkommande vatten går igenom som jag en gång fått göra ren på grå svart sörja (zeoliter + fett? då den inte längre tog in tillräckligt med vatten. Sånt fastnar nog inte lika lätt om vattnet är varm direkt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varmvatten i diskmaskin
InläggPostat: mån 13-05-06 18:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kollade nu i en bruksanvisning av en ny Bosch diskmaskin som fick betyg bäst i test av Råd & Rön april 2013

Citat:
Diskmaskinen kan anslutas till kall- eller varmvatten upp till max. 60 °C.
Varmvattenanslutning rekommenderas vid tillgång till energimässigt fördelaktig varmvattenberedning och lämplig installation, t.ex en solvärmeanläggning med cirkulationsledning.
Därigenom sparas energi och tid.
Med inställningen varmvatten ‘:‹‚ kan du ställa in maskinen optimalt för användning med varmvatten.
Därvid rekommenderas en vattentemperatur (temperaturen på det inkommande vattnet) om minst 40 °C och högst 60 °C.
Varmvattenanslutning rekommenderas inte om vattnet bereds i en elektrisk varmvattenberedare.


Så Bosch verkar inte ändrat sin rekomendationer vad gäller vv inkoppling.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varmvatten i diskmaskin
InläggPostat: tis 13-05-07 08:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Electrolux (dvs även Husqvarna, Elektro-Helios, Zanussi + AEG?) diskmaskiner kan enligt online produktsidorna också kopplas på varmt eller kall vatten.

Saxat från en Electrolux diskmaskin bruksanvisning:
Citat:
Anslut diskmaskinen till antingen varmvatten (max. 60 °C) eller kallvatten.
Anslut till varmvatten för att minska energi- förbrukningen om varmvattnet kommer från alternativa energikällor som är mer miljövän- liga, t.ex. bergvärme, fjärrvärme eller vind- kraft.


och i en annan Electrolux diskmaskin bruksanvisning står det t ex
Citat:
TEKNISK INFORMATION
......
Vattentillförsel 1) Kallt eller varmt vatten 2) max. 60 °C
......
1) Anslut tilloppsslangen till en vattenkran med 3/4-tums rörgänga.
2) Om varmvattnet kommer från en alternativ energikälla (t.ex. solpaneler eller vindkraft) kan
du använda en varmvattensanslutning för att minska energiförbrukningen.


Varmvatten från vindkraft är nog ganska ovanligt, men det kan tänkas att överskott av vindkraft lagras i en accumulatortank.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varmvatten i diskmaskin
InläggPostat: ons 13-05-08 05:14 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
jag har läst om en remdriven pump som pumpar runt vatten i en tank. denna drevs av en vindturbin. ovanligt men det finns.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varmvatten i diskmaskin
InläggPostat: ons 13-05-08 13:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En vattenkyld broms på vindkraftverket alltså? Det finns även elpatroner som kan användas som dumpmotstånd för att bromsa mindre vindkraftverk t ex http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=116_61

Ja det är nog vanligare med solvärme och solceller som de glömde i bruksanvisningen.

/Aryan

Ps Med 12V 1000W borde man kunna värma (koka) upp fuelrailen ganska snabbt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011