Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 14-04-22 10:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vanliga kyl och frysskåp är egentligen en liten luft-luft värmepump/ac med utomhusdelen på baksidan. För att spara el bör man hålla kondensorn (det varma gallret på baksidan) rent i en frys ska frostas av (om den inte gör det själv). Annars än luft-luftvärmepumar finns inga fläkt på baksidan så varmaluften ska ventileras bort med självdrag bakom skåpen.

Borde man inte kunna uppnå bättre verkningsgrad om en fläkt kördes samtidigt med kompressorn så att både kompressor och kondensorn skulle kylas mera effektivt? En fläkt behöver inte dra inte mycket energi och bara köras när kompressorn är igång. En enkel lösning skulle t ex kunna avända ett master/slave uttag för datorer med kylen eller frysen i master utteget och fläkten i slave uttaget för att få fläkten att starta automatiskt när kompressorn startas.

Spontant tycker jag att det borde kunna förbättra verkningsgraden, men om det fungerade borde väll redan AAA+ skåp också ha fläkt för att öka luftgenomströmningen rund kompressor och kondensatorn? Eller görs energimätningen kanske inte med skåpens baksida nära en vägg utan i vällventilerade öppna rum så att en fläkt inte skulle hjälpa?

Om man utöver fläkt monterade filter som är lätt att rengöra lär kondensatorn inte bli lika snabbt bli dammig heller.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-04-22 16:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag är ingen expert, men har en känsla av att stora matbutiker har den modellen med en fläkt. Det kanske har den förklaringen att en kondensor ute i raderna för kunderna skulle snabbt bli söndertrampad och överkörd av kundvagnar. Därför, gissar jag, att kondensorn är inbyggd bakom plåtar och man "tvingar" ut varmluften med en fläkt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-04-22 17:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja, större butiker har nog ett system så att kyl och frysdiskars kondensatorn även kan kylas med utomhusluften. I en butik som kyls med AC är det annars inte så smart att ha kyl och frysdiskar som alstrar en massa värme, men vintertid kanske värmen används för att värma butiker.

Om kyl och frys står med baksidan mot en yttervägg skulle man kunna försöka göra ett system med (skaffferi)ventiler och täta baksidan mot resten av köket, så att man kan kyla kondensatorn på baksidan med utomhusluften men det är lite överkurs.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-04-22 19:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Många moderna kylskåp med bra energiklassning har en fläkt inne i skåpet för att förbättra luftväxlingen runt förångaren. Men jag misstänker att man pga risken för buller undviker att ha kondensorfläkt, då tar man hellre till en större kondensor.

Man kan dock notera att drickakylar för restauranger brukar ha fläktar för både förångare och kondensor. Vanligtvis går förångarfläkten hela tiden medan kondensorfläkten styrs av termostaten och går samtidigt med kompressorn.

Åtminstone i större butiker brukar kyl- och frysdiskarna inte ha inbyggd kompressor och kondensor, utan de sitter i ett särskilt maskinrum eller utomhus.

På en tidigare arbetsplats hade vi ett sånt här minikök med ett inbyggt litet absorptionskylskåp. Det var mycket dålig luftväxling runt det, och det hade svårt att hålla kylan när rumstemperaturen steg över 22 grader på sommaren. Det blev mycket bättre med en lämpligt uppriggad fläkt (radialfläkt från en skrotad kupévärmare).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-04-23 09:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja en fläkt i skåpet är säkert också bra för att snabbare sprida kylan och iom att evaporatorn då inte behöver bli lika kall borde det också spara energi.

Absorptionskylskåp är producerar väll ännu mera varma på baksidan och de är inte speciellt energieffektiva men helt ljudlösa (utan fläkt) men en kompressorkyl är i varje fall inte ljudlös och det finns fläkt som är väldig tysta så det borde gå att öka luftflödet bakom skåpet utan att det ljudet blir så mycket värre. Om det fungerar som tänkt behöver inte kompressorn vara på lika ofta/länge och då låter skåpet altså mindre ofta ;-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-04-23 19:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
aryan skrev:
Borde man inte kunna uppnå bättre verkningsgrad om en fläkt kördes samtidigt med kompressorn så att både kompressor och kondensorn skulle kylas mera effektivt? En fläkt behöver inte dra inte mycket energi och bara köras när kompressorn är igång.

Jag gjorde på detta vis med en litet frysskåp som stod längst ner i skafferiet i min gamla lägenhet. Tidigare ägaren installerade den, men funderade aldrig över ventilationen. Det var alltid några grader varmare i skafferiet än i resten av köket... Jag täppte till längst bak på hyllan ovanför frysen och tog hål i sidan på skafferiet och satte i en datorfläkt som sög ut varmluften. Drev fläkten med ett switchat 9v aggregat för att få lagom snurr på fläkten. Den fick gå dygnet runt, men den drog kanske 1-1.5w. Men det blev skillnad på frysen, jag halverade effektförbrukningen!

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-04-24 07:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul att höra att det funkar! Jag har kylen och frysen ca 8cm längre från väggen än vanligt i hopp om att det kan ge bättre kylning av kondensorn men jag är inte helt säker på att det gör det. Jag mätte nu ca 2-3°C varmare luft bakom skåpet än på väggen på samma höjd brevid trots att kompressorn inte var igång just då.

Jag har ingen koll på förbrukningen så jag bör nog börja med att mäta förbrukningen i en vecka minst innan jag testar med en fläkt. Sen funderar jag på en fläktösning som har ett dammfilter bakom galleret längst ner, en skiva med en eller flera tysta datorfläktar som via en master slave switch som jag ändå har liggande som via ett liten 12V aggregat drar igång fläktarna med kompressorn. Jag misstänker att idealet vore om fläkten fick gå nån minut efter att kompressorn stannat men det är lite överkurs.

Eventuellt skulle jag sedan även kunna testa med en liten fläkt i kylen också, för det finns ett dräneringshål för kondensvatten till kompressorn som jag skulle kunna använda för ett par tunna ledningar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-01 20:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har börjajat mäta elförbrukningen på kylen och frysen (utan fläkt). Första dygnet blev det 0,84 kWh för kylen och 1,70 kWh, vilket betyder att årsförbrukingen skulle bli ca 307 kWh/år resp 630 kWh/år. I dag är det hittils motsvarande 280 resp 611 kWh /år så det lär variera något.
Både har en 120W kompressor och frysens kompressor måste altså gå ca 60% av tiden med kylens kompressor går ca 28% av tiden vilket jag tycker låter som ganska mycket?
En ny A+++ kyl och A++ (självavfrostande) frys drar enligt upgift 71kWh resp 211 kWh per år, om de gör det så bra i verkligheten kan jag inte hitta någon testdata på, inte heller vilken "klass" min kyl och frys skulle hamna i, men det verkar lockande att byta ut dem innan de går sönder nu jag vet vad de drar…

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-01 22:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Har du bra elmätare, man måste ha en som mäter reaktiv last när man mäter på elmotorer? Bäst är att stänga av allt annat och använda elmätaren till huset, men det tar ju tid förstås, flera timmar att mäta mer än en kWh, de gamla analoga mätarna med snurrande skiva och decimalräkneverk var ju bättre.
Tror det kan hjälpa bra med en fläkt/bättre cirkulation bakom skåpen! De står för en stor del av hushållselen så det bord ekunna göra utslag på elräkningen!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-01 23:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är nog uteslutet att jag kan stänga av allt annat. Jag använder denna http://www.clasohlson.com/se/Trådlös-elenergimätare/36-3981 elmätare med en extra givare till displayn. Tror den mäter rätt så bra iom att momentan förbrukning (när kompressorn är på) stämmer bra med angiven effekt på typskilten. Frysen "drar" också 3W enligt mätaren när kompressorn står stilla, den har ett par neon lampor som lyser genom dörren men det verkar ändå mkt.

Jag tror också en fläkt borde kunna hjälpa, när ja kopplae in elmätarna kände jag att fryskompresorn var så het att man inte kunde nudda den untan att bränna sig.

Här http://www.vattenfall.se/sv/kyl-och-frys.htm står det
Citat:
Nytt energisnålt kylskåp 200 kWh/år
Gammalt kylskåp 500 kWh/år

Ny energisnål frys 400 kWh/år
Gammal frys 1000 kWh/år


Jag hade idag 0,75 kWh resp 1,65kWh, dvs omräknat till årsförbrykning 274 kWh/år för kylen och 603 kWh för frysen och igår alltså 307 kWh/år resp 630 kWh/år så det kan vara värre.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-05-02 21:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Tangentialfläktar brukar vara ganska tysta i förhållande till luftmängden de flyttar. Den som går på 12v kan man ju enkelt bygga en tidsfördröjning till, eller en egen termostatstyrning...

Tangentialfläkt, 230V

Tangentialfläkt, 12V

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-05-04 09:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja om man hittar nån sån billigt är de ideala, tänkte först göra lite praktiska testar innan så att jag vet om det lönar sig att bygga nått definitivt.

Gjorde nått liknande som Torbjörn skrev. Tog ur värmeslingorna ur en kupevärmare och la den under frysen riktad mot kompressorn bakåt och kopllade den via en master-slaves-witch så att fläkten startar med kompressorn. Fläkten en asynkronmotor med centrifugalfläkt verkar dra ca 10W.

Detta gav en förhöjning av elförbrukning med nästan halva effekten som fläkten… Jag mistänkte att min fläkt inte ökade cirukulationen bakom skåpet utan mest pumpade rund luften under skåpet.

Sedan tog jag en bit liggunderlag som jag klippte till att det blockerar luftflödet under skåpet och gorde en öppning för fläkten så att fläktens luftström måste gå vidare upp bakom skåpet. Nu blev förbrukningen något lägre än utan med skillnaden är liten medeleffekten sänks från 70W till ca 65W.

Med en elsnålare (och tystare) fläkt blir vinsten större, jag tror också att i mitt fall det större avståndet till väggen är en nackdel eftersom luftströmmen längs condensatorn skulle bli kraftigare om utrymmet mellan condensatorn och väggen var mindre.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-05-04 13:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
230V-fläkten som jag länkade till är en klassiker i gamla over-head-projektorer. Elektronik-skrotar kan ha sådana liggandes.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-05-04 14:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tack för tipset, 220V varianten du länkade till förbrukar 170mA står det det blir nästan 40W!? 12V versionen drar 700mA det är mera ok.

Jag hade själv tänkt på ett par 120mm 12V radialfläktar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-05-04 19:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
Tack för tipset, 220V varianten du länkade till förbrukar 170mA står det det blir nästan 40W!? 12V versionen drar 700mA det är mera ok.

Jag hade själv tänkt på ett par 120mm 12V radialfläktar.


40 W är väl inte helt orimligt med tanke på alla fördomar mot skärmpolmotorers nästan obefintliga verkningsgrad, men man ska också komma ihåg att den motortypen ofta har mycket låg effektfaktor, så den aktiva effekten kanske är mycket lägre även om den skenbara effekten är 40 VA.

Det är ganska vanligt att den skenbara effekt som en skärmpolmotor tar upp är densamma vare sig motorn går obelastad, fullt belastad eller fastbromsad, det är bara effektfaktorn och därmed det aktiva effekuttaget som ändrar sig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011