Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 19-08-22 17:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 19-06-05 07:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7123
Ort: Älvsjö
https://www.bytbil.com/nyheter/test-cho ... -nya-15648
Citat:
Här är siffrorna som överraskar hela bilvärlden. En 54 år gammal Volvo Amazon Sport går snålare i verkligheten än en splitterny Volvo V60 T5. Tyska tidningen Auto Bild Klassik avslöjar att bilarna inte alls blivit snålare de senaste decennierna. De flesta bilmodeller var snålare förr i tiden.

Citat:
Ett exempel är Volvo Amazon 122 S som var en av Volvos sportigaste och snabbaste modeller på 1960-talet. Bilen hade en för sin tid riktigt vass fyrcylindrig B18 med dubbelförgasare som gav 86 hästkrafter. Den toppade 160 km/h. När Auto Bild Klassik testar den i blandad körning blir den verkliga förbrukningen 0,83 l/mil. Volvo 142 var nästan lika snål, 0,84 l/mil.
Den splitternya Volvo V60 T5 med en fyrcylindrig motor med turbo på 250 hk och den absolut senaste tekniken är betydligt törstigare i verkligheten. Enligt EU-normen WLTP ska bilen dra 0,69 l/mil, men mätningar visar att dagens bilmodeller i genomsnitt drar 39 procent mer än normen, det innebär att bilen drar 0,96 l/mil i blandad körning i verklig trafik.

Citat:
En Golf Diesel av första generationen drog inte mer än 0,39 l/mil i verklig körning. Det är ett värde som inte någon Volkswagen i dag klarar i verklig körning, bara i WLTP-testerna. En VW Bubbla av 1970-tals modell med fyrcylindrig luftkyld boxermotor drog endast 0,60 l/mil i verklig körning. Den snålaste Polon som går på bensin drar enligt normen 0,63 l/mil, i verklig körning blir det oftast betydligt mer. En gammal Bubbla är alltså snålare än en ny Polo. Säkerhetsmässigt och komfortmässigt går bilarna inte att jämföra, men när det gäller förbrukning vinner veteran-Bubblan.

Även när det gäller sportbilar var det bättre förr, i alla fall när det kommer till bensinförbrukning. En underbar luftkyld Porsche 911 Carrera 3,2 från 1983 nöjer sig med 0,86 l/mil vid blandad körning i Auto Bilds tester, bara lite törstigare än en Volvo Amazon Sport. Den alldeles nya Porsche 911 Carrera S behöver betydligt mer soppa än så. Enligt normen drar den 0,90 l/ mil. Även gamla klassiska Porsche 356 slår nya Porsche 911.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-06-10 11:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1098
Ort: Närke
Ett av svaren till denna gåta ligger i att bilarna idag väger nästan dubbelt så mycket som då. All den extra massa som behöver sättas fart på kräver högre effektuttag, vilket naturligtvis resulterar i högre förbrukningssiffror.

Å andra sidan, om man frontalkrockar en Amazon Sport med en V60 sitter jag hellre i en V60 om jag måste välja.
V60 har mindre vägbuller, och en stereoanläggning från Harman Kardon...
Den högre bränsleförbrukningen är ett pris jag är beredd och betala för komforten och krocksäkerheten.

Edit: bara som jämförelse... I helgen slog jag personligt rekord i eco-driving på min tur och retur-resa mellan Örebro och Linköping: 0,69 enkel väg, och 0,70 ToR. Inte illa för en fyrhjulsdriven Volvo s60 med 350hk (årsmodell 2004).

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19-07-07 19:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 583
Ort: Lyckeby Blekinge
Golf Tsi122 går att pressa under 0,5 Liter milen vid varsam långkörning på landsväg, skulle tippa att det finns inte en enda VW Golf gen. I eller II bensin som klarar detta

när det gäller ljudanläggningar så envisas biltillverkarna numera med modellanpassade enheter istället för valfriheten med 2 st isokontakter så man kan stoppa i valfri enhet själv

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-07-08 09:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 511
Ort: Västerås
Som vanligt är testet ganska missvisande och rubriken ljuger. För att jämföra rättvist måste de ju själva testa Volvon under samma förhållanden som de kört veteranbilen. Dessutom är många andra bilar bra mycket snålare än Volvon, som t.ex Golfen här ovanför.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 19-07-10 20:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4668
Ort: Sundsvall
biltema 10w30 skrev:
Golf Tsi122 går att pressa under 0,5 Liter milen vid varsam långkörning på landsväg, skulle tippa att det finns inte en enda VW Golf gen. I eller II bensin som klarar detta


Golf II med "RP" -motorn (1,8 l 66 kW Mono-jetronic centralinsprutning) klarar det. Likaså många konkurrenter av samma generation, t ex Opel Kadett E med C16LZ eller NZ (1,6 l 55 kW, GM P4 centralinsprutning).
Men man bör komma ihåg att sådana bilar inte vägde mycket mer än hälften av vad en modern Golf gör, de hade betydligt smalare däck osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 19-07-10 21:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 583
Ort: Lyckeby Blekinge
Vill minnas att Golf II med 90 Hk förgasasmotor gick under 0.6 på landsväg, men å andra sidan ska denna motor ha >98 oktan (blyad eller blyfri) bensin

Golf VI är en ganska tung bil väger ca 1400kg när man väger den på någon av vågarna som finns utmed vägarna i sverige

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-07-23 16:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4668
Ort: Sundsvall
Nej, alla 1,8 l 66 kW (90 hk) -motorer från VW under 80-talet (oavsett förgasare eller insprutning) klarar sig på 95 oktan. Kanske till och med 91. De enda motorer som krävde 98 oktan var de mer högkomprimerade 1,6 och 1,8 l-motorer som satt i Golf GTi, Passat I GLi m fl.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-07-25 19:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 583
Ort: Lyckeby Blekinge
Nej inte riktigt sant, alla VW 80-tal 1,8/90Hk med förgasare hade komp 10:1 och skulle ha >98oktan, har haft en 86:a med en sådan, stod klart och tydligt innanför tankluckan min 98 oktan,
1,6 med förgasare hade 9:1 i komp och klarade sig med 91 oktan (93 oktan var det lägsta som fanns i sverige när denna motor kom)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 19-07-27 07:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 511
Ort: Västerås
Ingen annan som reagerar på artikelns sågning av ”nya bilar”, finns ju gott om snålare bilar som är klart jämförbara storleks och prestandamässigt. Men de väljer en V60 T5 och kör den inte ens själv och ser vad den drar.
När ViBilägare testar den under 420 mil får de snittförbrukningen 6,9l/100km med en lägsta notering på 6,1l/100km...
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... lvo-v60-t5

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011