Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: För lös styrservo
InläggPostat: fre 19-09-20 08:45 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Styrservon till 940n är för lös och känns farlig att köra i höga hastigheter. Jag har hällt i en tjockare olja men det hjälper inte. Förslag? Nypa åt en oljeledning?

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För lös styrservo
InläggPostat: fre 19-09-20 21:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej. En mer trögflytande olja leder bara till att servopumpen förstörs av kavitionsskador och att servostyrningen inte alls fungerar i kyla.

Om servot går för lätt så är det förmodligen ett fel i styrventilen, troligen att den fjäder som ska "hålla emot" och centrera styrventilen när man kör rakt fram är utmattad eller har gått av. Inte helt ovanligt fel även om jag inte har hört talas om det på just Volvo, och bilprovningen brukar sätta en 2:a för det. Om fjädern har gått av så det ligger lösa delar i styrventilen, kan man i värsta fall råka ut för att den fastnar så att servostyrningen drar iväg av sig själv till ena ändläget.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För lös styrservo
InläggPostat: fre 19-09-20 21:37 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Tack Torbjörn!
Att servon lagt av och drar kraftigt åt ena hållet har jag haft erfarenhet av på tidigare bilar, riktigt otrevligt.
Ska man byta styrservon eller kan man laga den?
Mvh Anders

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För lös styrservo
InläggPostat: lör 19-09-21 08:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det går säkert att laga även om det kan vara svårt att få tag i reservdelar (kolla verkstadshandböcker för den saken), men det kanske är enklare att köpa ett helt servo på skroten. Sen kan man i lugn och ro plocka isär det gamla om man är nyfiken på vad som har hänt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För lös styrservo
InläggPostat: lör 19-09-21 11:40 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Jag har sparat en styrservo från en annan 940, just för att jag trodde att det skulle bli problem i framtiden Det blir ett byte.
Jag antar att man behöver göra en framvagnsinställning efteråt.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För lös styrservo
InläggPostat: lör 19-09-21 13:42 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Med tunnare olja så knäpper det i styrningen ibland. Det verkar som den inte tål mer än 30 000mil.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För lös styrservo
InläggPostat: sön 19-09-22 11:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett tips är att göra ett grundligt oljebyte i samband med att du byter servostyrning;

Börja med att diska ur oljebehållaren noga. Jag tror det sitter nån slags filter eller magneter vid anslutningen för sugledningen till pumpen, som kan samla på sig mycket smuts med tiden, behållaren är egentligen inte gjord för att det ska gå att komma åt att rengöra eller byta filtret så det kan vara något tålamodsprövande. En ultraljudstvätt är bra att ha.
När allt är monterat, koppla inte in returslangen från servostyrningen till behållaren utan låt den gå ner i en dunk. Skarva gärna med en bit genomskinlig plastslang. Ha framhjulen uppallade. Starta motorn och låt en medhjälpare vrida fram och tillbaks på ratten mellan ändlägena så fort han kan medan du fyller olja i behållaren i samma takt som det går åt. När det bara kommer ny och ren olja ur returledningen, stäng av motorn och koppla in den till behållaren igen.

Du bör nog åtminstone kolla toe-in efter att ha bytt servostyrningen. Övriga hjulvinklar borde inte ändra sig om de var rätt innan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För lös styrservo
InläggPostat: sön 19-09-22 12:34 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Den har legat ute ett tag. Ska man låta rost lösning gå genom skruven? Den går fint. Rengöring lär behövas.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För lös styrservo
InläggPostat: sön 19-09-22 13:02 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Jag kör med Biltemas rengöringsolja 36-43. Den rensar bra! Toppen blev som ny efter tio minuter!

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För lös styrservo
InläggPostat: sön 19-09-22 19:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I servostyrningen är det knappast någon besvärlig smuts. Behållaren diskar man ur med bensin eller diesel, och ny ATF lär nog ta med sig all smuts som finns i resten av hydrauliken.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För lös styrservo
InläggPostat: sön 19-09-22 19:56 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Tack Torbjörn!

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För lös styrservo
InläggPostat: lör 19-10-12 12:56 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Byte av styrväxel hjälpte inte. Blev något trögare. Ändrade caster ca 1 grad. Blev kanske lite bättre. Något förslag? Nypa en oljeledning för att minska trycket?

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För lös styrservo
InläggPostat: lör 19-10-12 19:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hur skulle trycket kunna minska av att du inför en strypning i hydrauliken? Ta en titt på servostyrningens funktion innan du börjar fundera på sådana åtgärder. Servopumpen levererar ett flöde som är ganska konstant (iofs beroende av motorvarvtalet), oberoende av vad servostyrningen behöver. Så länge ingen servoverkan behövs så pumpas oljan runt utan mottryck, om man skulle införa en strypning genom att t ex platta till ett oljerör så kommer det att leda till att pumpen får arbeta mot ett onödigt högt tryck hela tiden, oljan värms upp i onödan och det hela bidrar till onödig bränsleförbrukning och effektförlust.

Skulle man minska det maximala hydraultrycket genom att ställa om överströmningsventilen så leder det bara till att servostyrningen blir svagare - så länge det inte behövs så stora styrkrafter beter den sig helt som vanligt, men när det verkligen går tungt (t ex då bilen står nästan stilla och man gör stora rattutslag för parkering) så får man inte full servoverkan.

Kan det tänkas att det är samma fel på den styrväxel/styrventil du har satt dit? Vet du hur den betedde sig i den bil den kommer ifrån?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För lös styrservo
InläggPostat: lör 19-10-19 18:51 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Hej Torbjörn!
När jag körde hem bilen för typ fem år sedan på krokiga vägar så upplevde jag inte att den var känslig, men fem år...
Kan man justera överströmmningsventilen och var sitter den? Haynes är ju inte utförlig gällande detta....
Öka caster några grader till. Är newbie på det här..

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För lös styrservo
InläggPostat: sön 19-10-20 07:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Överströmningsventilen brukar sitta i servopumpen, och är knappast justerbar. Men den ska ju normalt aldrig öppna, utan fungerar bara som "säkerhetsventil" om man försöker vrida ratten förbi ändläge eller om framhjulen är blockerade av någonting.

Det står knappast något mer ingående om servostyrningen i en Haynesbok, man får nog gå till Volvos eller servostyrningstillverkarens egna handböcker för att hitta bra information. Jag har för mig att det mesta av 240, 740 och 940-originalhandböcker ska finnas inscannat och utlagt nånstans på nätet numera, vet dock ej var.

Det finns väl knappast någon justermöjlighet för caster på en fjäderbensframvagn, åtminstone inte någon som inte också påverkar cambervinkeln.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011