Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 19-11-18 17:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 19-08-16 07:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4707
Ort: Sundsvall
Om du kan ha bilen stående isärplockad ett tag, kan du ju börja med att ta isär de gamla oken och se hur det ser ut, sedan avgöra om du ska beställa renoveringssats till dem eller nya ok. Är det bråttom med att få den hopsatt och körklar, kanske det är bättre att köpa nya ok i förväg.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-08-16 13:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 585
Ort: Lyckeby Blekinge
Dom gångerna jag haft problem med bakbromsen på vag-bilar, så har handbromswiren kärvat, känn efter på hävarmen att den går i retur som den ska och att dammskydden till kolven är hel, om så är fallet så behövs troligen ingen renovering eller byte, bara en kryddmått silikon eller bromscylinderpasta under dammskyddet, samt bromvätskebyte åtminstånde vart 5:te år

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-11-04 11:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 947
Ort: Göteborg
Det blev byte av oken till slut. Mina försök att smörja hjälpte inte.
Vad tycker ni om den s.k 'luftman' som man skruvar på bromsvätskebehållaren med en slang till ett däck med lagom tryck (0.5-1 bar) ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-11-04 13:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4707
Ort: Sundsvall
Sådana anordningar kan fungera, om man har sån tur att något av de lock som följer med, passar på ens bromsvätskebehållare.

Man kan också plocka ett lock från en skrotbil och sätta in en slangnippel i det, sen kan man - försiktigt - lägga på tryckluft via en tryckregulator.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-11-08 13:48 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Databoxen skrev:
Det blev byte av oken till slut. Mina försök att smörja hjälpte inte.
Vad tycker ni om den s.k 'luftman' som man skruvar på bromsvätskebehållaren med en slang till ett däck med lagom tryck (0.5-1 bar) ?

Funkar finfint, har erfarenhet att det behövs närmare 1 bar än 0,5 bar. Högre tryck än så blir det inte bättre och man riskerar att förstöra något. ABS-ventilblock kan vara lite luriga så det kan behövas en försiktig luftning, köra så att ABS/TCS/ESP jobbar på bra och en rejäl luftning att avsluta med för att vara säker att få bort all luft.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-11-08 21:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1925
Ort: 08- och Småland
Jag vet inte om man vågar föreslå något tips till "dagens bilar". Men ta det som en kuriositet om det skulle vara hopplöst föråldrat.
För ungefär 45 år sedan jobbade jag ihop med en "klurig och händig selfmade man". Han tog vara på uttjänta enlågiga fotogenkök när tillfälle gavs och gjorde om dom till bromsluftningsutrustning. Han använde pumpen och behållaren i sin apparat. Han fick några enstaka beställningar också på dom, men allt hängde ju på tillgången på fotogenkök. I dag räknas gamla fotogenkök som antikviteter och är nog omöjliga att komma över i det avseendet att göra om dom till något annat. Dom har förmodligen ett högre antikvärde än bromsluftningsverktyg?
Hursomhelst, några år senare, jag hade även bytt jobb under tiden, råkade jag se i en Biltemakatalog att det fanns att köpa någon liknade funktionsmässig plastburk med slang och pump för bromsluftning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19-11-10 10:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 947
Ort: Göteborg
J.K Nilsson skrev:
Databoxen skrev:
Det blev byte av oken till slut. Mina försök att smörja hjälpte inte.
Vad tycker ni om den s.k 'luftman' som man skruvar på bromsvätskebehållaren med en slang till ett däck med lagom tryck (0.5-1 bar) ?

Funkar finfint, har erfarenhet att det behövs närmare 1 bar än 0,5 bar. Högre tryck än så blir det inte bättre och man riskerar att förstöra något. ABS-ventilblock kan vara lite luriga så det kan behövas en försiktig luftning, köra så att ABS/TCS/ESP jobbar på bra och en rejäl luftning att avsluta med för att vara säker att få bort all luft.

J.K Nilsson


Luftman locket passade bra på behållaren. Anslöt till ett reservhjul med ca 1 bar. Började med bakhjulen och till en början spottades lite luft för att kort därefter endast rinna olja. Jag lät det fortsätta för att få ut mer av den gamla vätskan. Sen gjorde jag om samma sak på framhjulen.
Där fick jag inte de fastrostade nipplarna att funka så jag släppte lite på bromslangen istället.
Det spottades en stund för att kort därefter bara komma olja.
In i bilen, känner på pedalen som är allt annat än bra. Finns uppenbart massor av luft kvar.
Gör om samma sak igen på alla fyra hjulen, men gör ingen större skillnad.
Så testköra och försöka få ABS att aktiveras? Blir svårt att låsa hjulen med så lite bromsverkan som jag har just nu.
Ska jag helt enkelt låta det rinna ur mer vätska när jag luftar? Kan det efter en stunds till synes luftfri vätska dyka upp ett område med luft?

Kan man med VCDS aktivera ABS pumpen ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-11-12 12:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4707
Ort: Sundsvall
Det kan ha kommit in luft i oken i samband med att du lossade bromsslangarna. Möjligen kan man lyckas lufta dem utan att lossa luftnipplarna, genom att skruva loss ett ok i taget, vända det så att bromsslangsnippeln blir okets högsta punkt, lossa lite på bromsslangen och då pressa in kolven i oket för att trycka ut ev luft.

Men oftast går det bra att få loss fastrostade luftnipplar om man värmer oket intill nippeln med gasollampa eller varmluftpistol (skydda nippeln mot värme, det är godset i oket som ska bli varmt för att värmeutvidgningen ska utnyttjas). Spraya på rostolja medan det kallnar, värm kanske en gång till också.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011