Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-07-10 19:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Moped CDI
InläggPostat: tor 20-06-04 09:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 956
Ort: Göteborg
Tändningen på en moped är ju oftast av typen AC CDi, alternativt DC CDi.
Vanligaste typen är AC CDi, där statorn ger en AC spänning på ca 200V peak som via en Thyristor laddas ur snabbt och ger en motsvarande puls till tändspolens primärsida.
De CDI kopplingar jag tittar på är helt analoga och timing av gnista sker exakt när trig pulsen från svänghjulet dyker upp.
Men min undran är hur timingen av gnistan görs beroende på varvtalet ?
Jag ser ingen mekanism för detta.
Är det så att man inte behöver tänka på detta i en standard mopedmotor? (4-takt i detta fallet)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moped CDI
InläggPostat: fre 20-06-05 13:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4749
Ort: Sundsvall
Små billiga motorer som t ex mopeder går ofta med fast tändläge. Lite mer påkostade CDI-system kan ha någon enkel analog anordning för att ändra tändtidpunkten beroende på varvtal - t ex kan man utnyttja att spänningen från triggspolen blir högre vid högre varvtal, och om man låter triggningen ske vid en fast spänningsnivå så sker den tidigare på den stigande flanken ju högre varvtalet är.
En variant som förekommer på båtmotorer där varje motorbelastning motsvaras av ett visst varvtal, är att triggspolen är rörlig och mekaniskt hopkopplad med gasreglaget.
Och så finns det ju ännu mer avancerade lösningar som blandar in en microcontroller eller liknande också.

Jag har sett ett patent från 70-talet (kan ha varit den japanska firman Kokusan Denki) där man hade ordnat en tändförställning beroende på både gaspådrag och varvtal med några få komponenter, där det bl a ingick en transformator med rörlig kärna som påverkades av gaspådraget. Den här länken kanske kan ge en del matnyttigt. http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Pars ... 985&d=PTXT

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moped CDI
InläggPostat: mån 20-06-15 19:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 956
Ort: Göteborg
Blir det så att den tänder på varje varv på svänghjulet.
Det blir alltså gnista även i avgastakten?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moped CDI
InläggPostat: mån 20-06-15 20:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4749
Ort: Sundsvall
Ja, det är det vanliga på små billiga fyrtaktsmotorer (även gräsklipparmotorer). Och för den delen även på bilmotorer med dubbeltändspolar, där varje tändspole matar två tändstift (wasted spark -system).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011