Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 02:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-28 21:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Flexteks funktion är att låta tändningen vara på i ca 5s innan start, problemet är att spänningen till spridarna endast är på med bränslepumpen som bara går i ca 1s ....
Kollad idag kabelhärvan till flexteken, borde ju funka att klippa upp flexteks krympslang och flytta orginalhärvan med kontakter till mer ytrymme, sedan bara dra fram en flex-kontakt till varje spridare för att förenkla installationen i min bil.

Verkar som jag ligger precis på gränsen för vad den tillåter utan att sätta felkod, var ut en sväng till och då hade lampan slocknat, men tändes strax igen. Raderade den när jag stängt av bilen, hoppas att den orkar hålla sig släckt.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-03 20:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Har nu kört upp en halv tank med nästan ren E85 okonverterat, (ca E80).
Funkar utmärkt, den startar på andra eller tredje försöket, då jag låtit den nöta kanske 5s på första försöket. Jämn tomgång omedelbart. Går också fint att köra efter den tid det tar att starta laptopen från vänteläge, koppla i sladden och backa ur garaget. Tycker t.o.m. att den går bättre än på bensin, då den tvekar på gasen från stillastående vid bensindrift, nu smyger den iväg mjukt och fint eller rappt om jag trampar på.

Long Term fuel trim verkar ha nåt sin gräns vid +24,2% där det är stopp nu, och istället ligger Short Term fuel trim på omkring +10% samtidigt.
Short Term går alltid ner till 0,0% vid fullgas, trots detta räcker uppfetningen så lambda visar 0,8v. och bilen går bättre än på bensin genom hela registret.

En ny upptäckt är att Short Term går ner till omkring 0% vid tomgång och krypkörning... kan detta ha att göra med det ökade flödet i bränsleledningarna jämfört med bensinkörning?
Pumpen kanske inte orkar hålla trycket uppe vid körning så spridartiderna får kompensera, sen vid tomgång stegrar trycket en aning och spridartiderna kortas.

Jag har inte upptäckt något liknande vid bensindrift, ska försöka se om det är likadant men kanske i mindre skala.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Senast redigerad av AcuraJan tor 07-10-11 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-10 14:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Short term kan väl minskas om bränsletrycket stiger med minskat vacuum.
Du har väl en sån där vacuumslang till BTR. Den skall ju höja trycket vid pådrag.
Fast i ditt fall går ju short term ner till 0% både vid tomgpång och fullgas.
Kan det tänkas att ECU "räddar" motor o kat genom att inte feta på för mkt på fullgas? Om den tycker ngt är fel. I ditt fall har du ju nått long term trim gränsen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-10 17:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
karlmb skrev:
Fast i ditt fall går ju short term ner till 0% både vid tomgpång och fullgas.

Inte vid tomgång, jag skrev att den ligger omkring 0% vid tomgång lambdareglerat. Den går till exakt 0% vid fullgas och motorbroms, och lambdareglerar således inte.
Short term fuel trim är alltså hur mycket som regleras för att motorn ska gå i lambda=1, utöver Long term fuel trim.

Jag skulle behöva ansluta grejerna till en annan bil som funkar som den ska... och ta en provtur, för att lätt se hur en frisk katalysator med lambdasonder ser ut.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-11 09:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Inte vid tomgång, jag skrev att den ligger omkring 0% vid tomgång lambdareglerat


Men då får ju enbart long term trim ta hand om hela mängdökningen.
Och den ligger ju på 23% eller vad du skrev, vilket är max av mentala skäl hos ECU.
Går motorn verkligen i cloosed loop då på tomgång? Den borde gå magert.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-11 16:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Det sitter vacummätare på insugsgrenröret, får signal därifrån till OBD ... kanske det innebär att bränslemängden regleras via ECU och den givaren istället för BTR... bränsleökningen är 24,2% enligt tidigare inlägg, så kanske det räcker precis, eftersom den går i closed loop enligt datorn, och lambdaspänningen hoppar som den ska.

Provade idag att koppla utrustningen till en Peugeot 307 som är ett par år nyare, och enbart körts på bensin.
Det var lite annat beteende där, båda fueltrim låg på 0% innan start, vid körning ändrade Long Term någon procent hit eller dit ibland, likaså Short Term men kontinuerligt. Vid fullgas och motorbroms (open loop) lade sig Short Term på 0%
Lambdaspänningarna låg på 0V. innan start jämfört med min bil 0,45. Efter varmstart hoppade båda igång direkt, den före katten visade snabbt växlande, och den efter lugnare variationer. Vid tomgång och lugn körning låg sonden efter katten på 0,7V men med varierande gaspådrag hoppade denna ordentligt också. Fullgas och motorbroms gav 0,9V respektive 0,0V.

Så skillnaden mot min där nåt är fel är att jag har lika oroliga spänningsvariationer mest hela tiden på båda sonderna, plus lägre spänning på fullgas 0,8V.
Sedan ligger mina sonder på 0,45V när motorn är avstängd.

Kan det här vara normala skillnader i olika lambdasonder, kanske av olika typ?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Senast redigerad av AcuraJan tor 07-10-11 17:11, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-11 17:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Mäter du lambdasondsspänningarna med multimeter inkopplad till lambdasonden eller läser du av dem via OBD-uttaget? Det mätvärde som man får ut i OBD-uttaget kan vara mer eller mindre "filtrerat", och hur det är gjort vet bara programmerarna som ligger bakom programvaran i styrdonet.
Det allra säkraste är att koppla in ett oscilloskop och mäta med det.

"Hög" spänning ut från en lambdasond kan ligga mellan 0,8 och 1,1 V, beroende på hur hårt den belastas, hur varm den är, och på spridning mellan olika exemplar.
Spänningen blir alltid högre om styrdonet har t ex 1 Mohm belastningsmotstånd för lambdasondsingången (som t ex Ford EEC-IV) än om det är mer lågohmigt, t ex 33 kohm som vissa Bosch-system har.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-11 17:20 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Ok, jag mäter spänningen genom OBD, har ej tillgång till oscilloskop.

Så spänningen 0,45V som jag får när motorn inte är igång är en spänning från ECU?
Spänningen från Peugeot med motorn avslagen ligger ju på 0,0V är det den normala spänningen om man skulle mäta utan att den är inkopplad?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-11 20:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, jag skulle tro det. Bosch-system brukar lägga ut ungefär 0,45 V till lambdasonden för att kunna känna av när den har blivit varm (eller, för den delen, om lambdasonden inte är ansluten). GM lägger istället ut en spänning som är högre än den högsta spänning lambdasonden kan ge (t ex 1,3 V). Och Ford, Marelli, japanska firmor m fl lägger ut 0 V och detekterar eventuell oansluten lambdasond på annat sätt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-12 09:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mercedes (VDO-Siemens) ECU lägger ut 0.45V före start när allt är OK. Lägre om adapteringen inte är genomförd på tomgång, dock aldrig 0V.
Så just det är säkert inget fel, det skiljer mellan olika motorer.

Citat:
bränsleökningen är 24,2% enligt tidigare inlägg, så kanske det räcker precis, eftersom den går i closed loop enligt datorn, och lambdaspänningen hoppar som den ska.

Detta är ju omöjligt, totala siffran måste vara högre, annars går den magert.
Och mkt märkligt att short term trim är noll vid fullgas, då skulle den absolut vara samma som vid konstantfart, annars borde bilen vara rätt slö.
Men kanske vägrar ECU lägga ut annat än ST-trim 0 vid fullgas.
Isåfall måste du höja trycket eller montera större spridare.
Lika konstigt är det om totalt 24,2% skulle räcka för cloosed loop på tomgång.
Kanske du inte får aktuellt värde på ST-trim?
Bara något gammalt eller slags målvärde?
Sedan håller jag med Torbjörn om att du borde mäta direkt på sonden för att vara säker på hur regleringen funkar i alla lägen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-12 16:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Ok, jag tackar för svaren. Skönt att sonderna verkar friska och normala.

Jag kommer nog inte bry mig i att mäta direkt på sonderna, ska lägga den tiden och lusten på att montera in min flextek igen, när det nu kan bli. Ska samtidigt få in ett kallstartsmotstånd.
Tycker just nu bara att det är intressant att experimentera lite med hur den beter dig som orginal.

Sondernas spänningar lägger sig ju onekligen på 0,8V när jag fullgasar även fast short term trim hamnar på 0% konstant, detta även vid fullgas/fullvarv upp i ca 130km/h och när jag lättar på gasen visar den omkring +10% och sonderna pendlar i spänning, likväl som spänninnarna pendlar vid ca 0% på tomgång.
Så det kanske är möjligt att nåt händer som inte visas i OBD-uttaget, i vilket fall går bilen alltid lika oavsett bränsle.

Min tanke är om den kanske fullgasanrikar mer än nödvändigt för att kyla motorn vid fullgas, och det då räcker till för att lamdaspänningen ska gå i topp även när long term gått i taket.

Ska väl ta och kontrollera mina observationer lite till, och se om det är likadant åt andra hållet, om den visar mycket minus på short term efter att man tankat bensin och sen beter sig likadant ändå.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-28 23:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Eftersom tråden redan spårat ur till viss del tänkte jag meddela om hur det ligger till nu.

Inga fler felkoder dyker upp längre, och det är efter att jag bytte till vinterdäck och monterade nya bromsskivor och belägg runt om. :shock: :?

Har kollat lambdasignalerna lite och tycker mig inte se någon större skillnad, möjligen är signalen från sonden efter katt något lugnare, men det är svårt att se när man inte får någon kurva uppritad.
Har samtidigt noterat en rätt så kraftigt ökad bensinförbrukning, den kan dock bero på vinterdäcken i kombination med högre farter än förr tillsammans med lägre farter pga långvarigt vägarbete.


Jag är nöjd om katten har återupplivats på något vis, eller om det är sonderna som frisknat till, eller vad det nu kan vara. Det är bara lite konstigt att jag inte ser någon direkt orsak till det.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-18 11:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jag ser att datumet för mitt senaste inlägg är nästan ett år sedan :wink:

Idag fick jag iaf tummen ur och gjorde en avgaskontroll, på bensin och flexteken har jag plockat bort igen.
HC = 16
CO = 0.06

Alltså klart godkända värden för bilprovningen, men jag antar att de inte är godkända enligt bilens specifikationer.
På E85 kör jag helt utan problem, men nu när jag bytt till bensin tänds motorlampan med jämna mellanrum, och släcks inte av sig själv.
Felkoden är P420 = Catalyst efficiency below threshold.

Lambdasonderna verkar funka som de ska, men den bakre stabiliserar sig sällan, och högst någon sekund åt gången.
Jag kunde inte se något annorlunda beteende vid körning på E85 heller konstigt nog.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-26 00:07 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
snabb fråga: är de billigaste obd 2 kablarna så dyra som 500 kr? finns det inte billiga för 200-300?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-26 00:13 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
AcuraJan skrev:
Nu har jag iaf beställt en ELM323 med USB för 599:- inkl frakt... är lite osäker om den passar ihop med min bil, men det får visa sig.
Skulle enligt en lista passa med Xsara -2000 och C3 -2004 m.fl.
Stod även på ett ställe att det krävde anslutning på stift 7 i kontakten, och det har min Xsara


fungerar inte en obd2 kabel till alla bilar med obd2 uttag?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011