Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 22:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är väl någon som har tänkt på den långsamma multiplexningen av led-displayerna i 70-talets miniräknare och blivit nostalgisk :) Eller som kanske har fått för sig att den pulsfrekvensen skulle ha någon slags fördel ur LEDens synpunkt (fast den på den tiden berodde på andra begränsningar).

En standard-LED (infraröd lika väl som synlig) kan man utan vidare pulsa med frekvenser upp till flera MHz, det görs ju t ex i trådlösa hörlurar med IR-överföring av ljudet. I IR-fjärrkontroller är det så gott som standard att pulsa LEDen med 30-50 kHz.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 04:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Det är väl någon som har tänkt på den långsamma multiplexningen av led-displayerna i 70-talets miniräknare och blivit nostalgisk :)


Säkert! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ögats synfält
InläggPostat: tor 07-08-16 08:18 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
nyfiken skrev:
Våra ögon är inrättade så att man har bättre ljusupptagningsförmåga vid sidorna än mitt i synfältet.


Aha! När jag var liten hade jag ett självlysande klistermärke på väggen i mitt rum. När jag tittade rakt på det i mörker syntes det knappt alls. Om jag tittade strax bredvid det lyste det rejält starkt. Det har jag funderat på i alla dessa år vad det berodde på. Du lyfte en sten från min bröstkorg precis! Nu kan jag sova gott om nätterna igen. :D

On-topic: Menar ni att man i en vanlig bil kan byta ut sina glödlampor mot LED-lampor? Om man sparar 100 watt genom att byta ut halvljusen blir det ju en liter bensin extra var 77:e mil! (1/0,013) Tänk er om alla svenskar gjorde det. Det blir åskilliga kubik soppa i besparing och en duktig minskning i utsläpp. Personligen tycker jag att halvljuslagen som vi har är fel, jag ser ingen anledning till att ha halvljuset på i dagsljus.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ögats synfält
InläggPostat: tor 07-08-16 09:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
coffe_aberg skrev:
nyfiken skrev:
Våra ögon är inrättade så att man har bättre ljusupptagningsförmåga vid sidorna än mitt i synfältet.


Aha! När jag var liten hade jag ett självlysande klistermärke på väggen i mitt rum. När jag tittade rakt på det i mörker syntes det knappt alls. Om jag tittade strax bredvid det lyste det rejält starkt. Det har jag funderat på i alla dessa år vad det berodde på. Du lyfte en sten från min bröstkorg precis! Nu kan jag sova gott om nätterna igen. :D


Ja det beror på att vi har färg seende i centrum av synfältet som är mindre ljuskänslligt och "långsammare" än det svartvita seendet i periferin. Det svart-vita seende är mkt ljuskänsligare, därför ser vi också bara svartvit i mörker.

Jag ser f.ö. också bakljuserna flimmer även om jag stirrar direkt lamporna, kanske mina ögon är snabbare,jag irriteras också av flimmer på ljusrör och TV, kanske hänger det ihopp med att jag är röd-grön färgblind. Moderna högfrekventa kompaktljusrör flimmrar inte alls, skönt!

coffe_aberg skrev:
On-topic: Menar ni att man i en vanlig bil kan byta ut sina glödlampor mot LED-lampor? Om man sparar 100 watt genom att byta ut halvljusen blir det ju en liter bensin extra var 77:e mil! (1/0,013) Tänk er om alla svenskar gjorde det. Det blir åskilliga kubik soppa i besparing och en duktig minskning i utsläpp. Personligen tycker jag att halvljuslagen som vi har är fel, jag ser ingen anledning till att ha halvljuset på i dagsljus.


Man kan ännu inte bya ut halvljuset mot LED utan man kan byta ut de 21watt varselljus lampor mot LED lampor och därmed spara dryggt 100watt. Den besparing gäller alltså bara under dagsljus när det skulle räcka med varselljus.

F.ö. har du helt rätt, redan de gamla varselljusen sparade hälften på halvljusets elförbrukning men med LED blir det riktigt lönsamt och hållbart. F.ö. måste varselljusen vara så monterade och utformade att de inte innebär extra luftmotstånd annars kan vinsten ätas upp av det.

Men det finns numera helt platta ledkluster som verkar ganska lämpliga, t ex dessa http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92818
Citat:
Blinkerssats
För montering på de yttre backspeglarna. Blinkers i formbar mjukplast med stark, självhäftande tejp på baksidan. Ljusstarka, orange lysdioder. Kablage för anslutning till elsystemet. Formgiven för att passa många spegeltyper. 38 lysdioder. Yttermått: 135 x 38 mm


Bild
Dessa borde man kunna klistra fast -som ett modernt varselljus- på de flesta bilars front utan att luftmotståndet försämras, vet inte vad SBP skulle anse om detta?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ögats synfält
InläggPostat: tor 07-08-16 11:55 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
aryan skrev:
Man kan ännu inte bya ut halvljuset mot LED utan man kan byta ut de 21watt varselljus lampor mot LED lampor och därmed spara dryggt 100watt. Den besparing gäller alltså bara under dagsljus när det skulle räcka med varselljus.


Hur många varselljus har man? Hur är det med dimljusen då? Kan man byta ut dem, varselljus och dimljus är ju en laglig kombination.

Hur många watt brukar halvljus respektive dimljus ligga på?

Kan man inte bara byta ut glödlampan i strålkastarhuset menar du? Jag tänker på att du hänvisar till den där varianten på Biltema.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ögats synfält
InläggPostat: tor 07-08-16 13:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
coffe_aberg skrev:
aryan skrev:
Man kan ännu inte bya ut halvljuset mot LED utan man kan byta ut de 21watt varselljus lampor mot LED lampor och därmed spara dryggt 100watt. Den besparing gäller alltså bara under dagsljus när det skulle räcka med varselljus.


Hur många varselljus har man? .


De flesta bilar har inga varselljus längre, Volvo 240/740 hade ett tag varselljus inbyggd i positionsljusen som kunde lysa med två styrkor (5/21 watt). Man ska ha två varselljus, förut hadde bilar de ofta ditsatta i efterhand, de såg ut så här:
Bild

coffe_aberg skrev:
Hur är det med dimljusen då? Kan man byta ut dem, varselljus och dimljus är ju en laglig kombination.Hur många watt brukar halvljus respektive dimljus ligga på?


Dimljus brukar vara 55W/st, halvljuset också (xenon är 35Watt).
Se också http://www.vv.se/templates/Pressrelease____6333.aspx

coffe_aberg skrev:
Kan man inte bara byta ut glödlampan i strålkastarhuset menar du? Jag tänker på att du hänvisar till den där varianten på Biltema.


Nej glödlaman i strålkastaren kan man inte byta ut, bara om man har extra varselljus eller evt dimljus som man använder som varselljus så skulle man kunna byta ut glödlaporna mot LED som den från Kjell & co, den variant från Biltema är nått man klistrar på bilen det är alltså både lampa och lamphuset i ett.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 13:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Aryan:
Citat:
Lampan som jag länkade in har concentrerad ljus framåt så omlampan tittar rakt fram i reflektorn fungerar dem mkt bra om lampans våglängd passar plastens färg även om reflektorn i stort sätt inte används alls men om lampan sitter vågrätt framför en reflektor så fungerar det nog inte alls bra.


Nej, du glömmer att det inte bara finns krav på hur mkt ljus som skall utsändas. Dels skall det spridas åt sidorna i viss omfattning, iaf bakljus och blinkers etc., dels skall det spridas ut till en inte försumbart stor yta.
En starkt lysande fläck i en stor baklampa ala 90-tal ser inte bara fult ut (liknar en gammal Lada eller nåt som Volvo gjorde fel på 744, tror det var -91 eller -92 och lyckade sfå fel tjocklek på plastglasen), det blir heller ingen spridning i sidled via reflektorn som är utformad för att odrna det tillsammans med lampglaset /"linsen".

Beroende på vilken sockel man har tror jag alla bilägare kan hitta ngt här:
http://superlumination.com/otherleds.htm
kolla under
"Automotive Replacement Bulbs"
Jag fattar bara inte varför detta inte kommit till Sverige än?

De där Biltema blinkersen använde jag på backspeglarna när vi importerade vår MB 220 TE för ett år sen.
De är E-märkta och alltså godkända som sido-blinkers (fanns inte i Tyskland 1994) eftersom de sprider ljuset mer eller mindra rakt bakåt också om man sätter dem runt hörnet.
Blev rätt snyggt och jag slapp ta upp rostande hål i framskärmarna.
Tyvärr upptäckte jag häromdan att den ena har några döda dioder i sig redan, garnatin gick just ut :evil: .
Troligen beror det på att den sidan redan tidigt visade sig få lite kondens inuti, alltså otät.
Får väl köpa en ny sats och använda ena..
Skall man ha dem som varselljus måste man få bes. att tycka att de är gula och inte oranga, det är bara i USA som man får ha oranga varselljus.
Nu tycker ju jag att de mer är gula än oranga, bilden ljuger lite så det kanske kan gå.
21W skall de väl motsvara (fast kanske mindre det har man ju inte i en sidoblinkers...) Hur räknar man ut ljusutbytet på en st LED?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 14:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Aryan:
Citat:
Lampan som jag länkade in har concentrerad ljus framåt så omlampan tittar rakt fram i reflektorn fungerar dem mkt bra om lampans våglängd passar plastens färg även om reflektorn i stort sätt inte används alls men om lampan sitter vågrätt framför en reflektor så fungerar det nog inte alls bra.


Nej, du glömmer att det inte bara finns krav på hur mkt ljus som skall utsändas. Dels skall det spridas åt sidorna i viss omfattning, iaf bakljus och blinkers etc., dels skall det spridas ut till en inte försumbart stor yta.
En starkt lysande fläck i en stor baklampa ala 90-tal ser inte bara fult ut (liknar en gammal Lada eller nåt som Volvo gjorde fel på 744, tror det var -91 eller -92 och lyckade sfå fel tjocklek på plastglasen), det blir heller ingen spridning i sidled via reflektorn som är utformad för att odrna det tillsammans med lampglaset /"linsen".


Ja kanske är det så, å andra sidan kommer LED och refektor "glaset" aat diffundera ljuset en del och brukar iaf varselljus ha en väldigt riktad spegel. Om man tar bort glaset så är det rena strålkastare, precis som dimbakljus brukar vara.

karlmb skrev:
Beroende på vilken sockel man har tror jag alla bilägare kan hitta ngt här:
http://superlumination.com/otherleds.htm
kolla under
"Automotive Replacement Bulbs"
Jag fattar bara inte varför detta inte kommit till Sverige än?


Ett problem är att de aldrig är E märkta och därför (egentligen) inte är tillåtna men vem bryr sig om bara ljuset är ok.

karlmb skrev:
De där Biltema blinkersen använde jag på backspeglarna när vi importerade vår MB 220 TE för ett år sen.
De är E-märkta och alltså godkända som sido-blinkers (fanns inte i Tyskland 1994) eftersom de sprider ljuset mer eller mindra rakt bakåt också om man sätter dem runt hörnet.
Blev rätt snyggt och jag slapp ta upp rostande hål i framskärmarna.
Tyvärr upptäckte jag häromdan att den ena har några döda dioder i sig redan, garnatin gick just ut :evil: .


Hmm intressant! E märket tyckte jag redan se på stora bilden. Fast livslängd ett år är lite kort, kanske du kan hävda tillverkningsfel då borde det väl vara 2 års garanti.

karlmb skrev:
troligen beror det på att den sidan redan tidigt visade sig få lite kondens inuti, alltså otät.
Får väl köpa en ny sats och använda ena..
Skall man ha dem som varselljus måste man få bes. att tycka att de är gula och inte oranga, det är bara i USA som man får ha oranga varselljus.
Nu tycker ju jag att de mer är gula än oranga, bilden ljuger lite så det kanske kan gå.


Bra!

karlmb skrev:
21W skall de väl motsvara (fast kanske mindre det har man ju inte i en sidoblinkers...) Hur räknar man ut ljusutbytet på en st LED?


Med en ljusmätare, fast lyser det hyvsatt stark rakt fram skulle jag vara nöjd.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 15:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Ja kanske är det så, å andra sidan kommer LED och refektor "glaset" aat diffundera ljuset en del och brukar iaf varselljus ha en väldigt riktad spegel. Om man tar bort glaset så är det rena strålkastare, precis som dimbakljus brukar vara.


Men det finns ju en anledning till att de där gamla varseljusen har just den storlek/ljusyta de har, eller kan det uteslutande ha med att de inte skall bli för varma att göra.
Saken borde nog gå att reda ut via de här reglerna som jag letade upp när jag försökte slippa sätta dit några sidoblinkers alls först..:
http://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp

Hittade även en tysk site, de här skall väl iaf funka som bromljus:
http://www.dotlight.de/shop/product_inf ... cts_id/696

Hmmmm:
Please observe your local laws for installation of replacement bulbs in cars and other vehicles.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb fre 07-08-17 08:57, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 15:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vinsten i bakljus är dessutom inte så stor eftersom vanliga bakjus bara drar 5W och broms och blinkers (som bara är på ibland) endast 21W/st.

I moderna bilar med CAN kommer LED lampor också att ge felkoder/indikera trasig lampa, och med äldre mekaniska blinkerrelais funker det inte heller med LED isf som glödlampa.

Därför ser jag största vinsten med LED varselljus isf de starka 55W halvljus.

Där tjäner man 100 watt direkt.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 22:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
De säljer iofs aven blinkreläer och "equalizers" (motstånd), för att lura elektroniken så att inte lampvarning tänds..

Men då faller väl idén med att spara energi eftersom man adderar ett motstånd och därmed drar kretsen lika mkt som innan?

http://superlumination.com/equalizers.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 23:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ragamuffin skrev:
De säljer iofs aven blinkreläer och "equalizers" (motstånd), för att lura elektroniken så att inte lampvarning tänds..

Men då faller väl idén med att spara energi eftersom man adderar ett motstånd och därmed drar kretsen lika mkt som innan?

http://superlumination.com/equalizers.htm


Med blinkreläerna tjänar man fortfarande lite ström (men hur mkt är blinkers på?) med de där motstånd fallar hela iden med strömbesparningen och har man bara hållbarhetsvinsten av ljusdioder kvar som fördel.

Dessutom är vinsten med bakjusen högst 20 W om det finns 4x 5 watt glödlampor, ofta är det bara 2x 5 watt, och som sagt är halvhjusen de stora energislukare.

Ett alternativ till LED lampor vore fö små 2-5w lågenergilampor eller mini ljusrör de ger ungefär lika mkt ljus per watt men dessa funkar mindre bra när det är kallt och är inte så hållbara som LED's brukar vara.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 23:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
En stor fördel som jag vill åt är att kunna löda fast lamporna i t.ex. en skäpkärra som ju alltid krånglar och slippa fixa med den skiten för alltid.
På bilen är jag mest ute efter att slippa byta lampor hela tiden.
Dessutom blir de oranga lamporna för moderna bilars vita blinkers färglösa efter ett par år, det bör inte en gul diod bli (orange helst, verkar ju finnas)
På bromsljusen talar man ju om att tiden det tar för att tända upp en vanlig glödlampa faktiskt kan rädda liv om man använder LED-bromsljus istället.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-17 08:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ragamuffin skrev:
De säljer iofs aven blinkreläer och "equalizers" (motstånd), för att lura elektroniken så att inte lampvarning tänds..

Men då faller väl idén med att spara energi eftersom man adderar ett motstånd och därmed drar kretsen lika mkt som innan?

http://superlumination.com/equalizers.htm


En bättre (och enklare) lösning på detta problem är att bygga om blinkrelät så att varningskretsen för trasig glödlampa reagerar på en lägre ström än tidigare. I de flesta blinkrelän är det en krets som mäter spänningsfallet över ett lågohmigt motstånd i serie med reläkontakten, det är bara att prova ut ett lämpligt högre värde på det motståndet så är saken klar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-17 09:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Ragamuffin skrev:
De säljer iofs aven blinkreläer och "equalizers" (motstånd), för att lura elektroniken så att inte lampvarning tänds..

Men då faller väl idén med att spara energi eftersom man adderar ett motstånd och därmed drar kretsen lika mkt som innan?

http://superlumination.com/equalizers.htm


En bättre (och enklare) lösning på detta problem är att bygga om blinkrelät så att varningskretsen för trasig glödlampa reagerar på en lägre ström än tidigare. I de flesta blinkrelän är det en krets som mäter spänningsfallet över ett lågohmigt motstånd i serie med reläkontakten, det är bara att prova ut ett lämpligt högre värde på det motståndet så är saken klar.


Brukar det vara samma lösning för varning för trasig glödlampa på resten av bilen ljus?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011