Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Fyrgasmätare eller mer
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=1470
Sida 1 av 2

Författare:  aryan [ tis 07-09-11 19:46 ]
Inläggsrubrik:  Fyrgasmätare eller mer

Hej,

Nån som kan tipsa om prisvärda avgasanalysatorer? Opus http://www.opus.se/ använder t ex SBP men det måste finnas många andra?

MvH Aryan

Författare:  nyfiken [ tis 07-09-11 20:15 ]
Inläggsrubrik:  Mätare

I en tråd nyligen, http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=1278
Fanns det några olika instrument. Dom ses i slutet av tråden.
Du kanske har sett dom redan, men för dom som inte har gjort det, så kommer dom igen.

Författare:  torbjorn [ tis 07-09-11 20:30 ]
Inläggsrubrik: 

Förutom Opus (som franska Sagem ligger bakom) så kan man nämna t ex Horiba (japanskt) och Crypton (engelskt). Bosch, Sun och de andra stora tillverkarna av bilverkstads- och motortestutrustning gör naturligtvis också avgasanalysatorer.
En intressant kinesisk tillverkare är Nanhua, där borde man kunna vänta sig bra priser åtminstone... http://www.nanhua.com.cn/english/products.asp

Författare:  Henrik Jansson [ fre 07-09-14 09:56 ]
Inläggsrubrik: 

Skulle det inte räcka med en mätare som bara mäter kväveoxider, eftersom det är det enda utsläppet man får från en etanolbil?

Jag har en ide om hur man väldigt billigt skulle kunna mäta kväveoxiderna, gäller bara att få vägverket att fatta det..

En slang kopplas till avgasröret, som tar en viss del av avgaserna, en bestämd del. Dessa avgaser leds ner i en vattenbållare så att avgaserna får bubbla upp där.
Efter att ha kört en stund och producerat en viss mängd avgaser, så mäts ph-värdet på vattnet.
Kväveoxiderna bildar nämligen salpetersyra i vatten, på så vis kan man räkna ut hur mycket kväveoxider som har kommit ner i vattnet.
Ett mycket enkelt och billigt sätt att mäta det, och inga delar som behöver bytas.

Författare:  torbjorn [ fre 07-09-14 12:44 ]
Inläggsrubrik: 

Men en hake är att koldioxiden i avgaserna bildar kolsyra i kontakt med vattnet, som också bidrar till att sänka pH-värdet. Inte minst med tanke på att halten koldioxid i avgaserna är så mycket större än kväveoxidhalten.

Författare:  nyfiken [ fre 07-09-14 17:27 ]
Inläggsrubrik:  Mätare för NOx

Vet man vid lika temperaturer kväveoxid bildas? Är det inom, eller över, en viss temperatur eller område?
Då borde man ju i så fall vara hjälpt av en avgastemperaturmätare. Dom är visserligen dyra, över 1000 kr och uppåt. Men det skulle ju ge ett klart besked, om det nu är så(?).

Författare:  karlmb [ fre 07-09-14 17:44 ]
Inläggsrubrik: 

Det enda som behövs vid regbesiktning är en runda med loggning av lambdasignalen. Ev via ett speciellt utvärderingsprogram som "poängsätter" i vilken grad motorn går lambdareglerat hela tiden.
Helt onödigt att mäta själva avgaserna mer än vid vanlig besiktning.

Författare:  torbjorn [ fre 07-09-14 18:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mätare för NOx

nyfiken skrev:
Vet man vid lika temperaturer kväveoxid bildas? Är det inom, eller över, en viss temperatur eller område?
Då borde man ju i så fall vara hjälpt av en avgastemperaturmätare. Dom är visserligen dyra, över 1000 kr och uppåt. Men det skulle ju ge ett klart besked, om det nu är så(?).


Nej, så enkelt är det inte. Och framför allt så har kväveoxidbildningen inget att göra med avgastemperaturen, utan den beror på maximitemperaturen under förbränningen, vilket tryck som råder samtidigt, och på hur mycket luftöverskott det finns. Om avgaserna passerar genom en katalysator så beror det hela också på dess skick, och på eventuell luftinblåsning osv.
Hur hög avgastemperaturen än är så bildas inga kväveoxider om bränsleblandningen är överfet och syret inte räcker till för att förbränna allt bränsle som kommer in. Kvävet oxideras först om det finns syre över någonstans i förbränningsrummet.

Författare:  Henrik Jansson [ sön 07-09-16 21:28 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Men en hake är att koldioxiden i avgaserna bildar kolsyra i kontakt med vattnet, som också bidrar till att sänka pH-värdet. Inte minst med tanke på att halten koldioxid i avgaserna är så mycket större än kväveoxidhalten.


just det, det tänkte jag inte på, men om vattnet står en stund så försvinner ju kolsyran, men kväveoxiderna är väl kvar hur länge som helst.

Författare:  torbjorn [ sön 07-09-16 21:46 ]
Inläggsrubrik: 

Frågan är väl om verkligen all kolsyra försvinner med tiden eller om det blir någon slags jämvikt.
Man skulle kanske kunna koka upp eller åtminstone sjuda upp vattnet för att bli av med det mesta av kolsyran.

Författare:  aryan [ fre 07-10-12 08:40 ]
Inläggsrubrik: 

För att återgå till trådens ämne..

torbjorn skrev:
Förutom Opus (som franska Sagem ligger bakom) så kan man nämna t ex Horiba (japanskt) och Crypton (engelskt). Bosch, Sun och de andra stora tillverkarna av bilverkstads- och motortestutrustning gör naturligtvis också avgasanalysatorer.
En intressant kinesisk tillverkare är Nanhua, där borde man kunna vänta sig bra priser åtminstone... http://www.nanhua.com.cn/english/products.asp


Frågade priserna på de Kinisika 4 och 5 gas mätinstrument.
4-gas mätaren NHA-400 $2.053
5-gas mätaren NHA-500 $2.174

Det tillkommer förståss frakt tull och moms, antagligen hamnar man då på ca 20.000 kr.

MhH Aryan

Författare:  torbjorn [ fre 07-10-12 08:58 ]
Inläggsrubrik: 

Om de noterar sina priser i dollar kanske man ska passa på och göra affär nu när dollarkursen är låg?

Författare:  aryan [ fre 07-10-12 09:18 ]
Inläggsrubrik: 

Ja Kineserna räknar än så länge altid sina priser i dollar, man kan undra hur länge de står ut, det är väl bara en tidsfråga innan de byter till eurodollar ;-)

JAg har frågat de nu om man kan få maunualen evt som PDF. Så kan man få lite inblick i hur användbar manicken är.

/Aryan

Författare:  aryan [ fre 07-10-12 09:32 ]
Inläggsrubrik: 

Manualen finns nu på http://www.korridor.se/aryan/acadiane/e ... Manual.pdf

Vad säger ni?

Det här:
Citat:
Note: the HC indication of the instrument means the n-hexane equivalent when the type of fuel is set to “gasoline”, and the HC indication of the instrument means the propane equivalent when the type of fuel is set up “L.P.G.”.


Tycer jag är intressant, tänk om man kunde mäta etanol HC och bensin HC för sig.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ fre 07-10-12 10:15 ]
Inläggsrubrik: 

Tyvärr får man nog räkna med att en avgasanalysator för "fältbruk" än så länge bara har en enda mätcell för HC, och den enda skillnaden mellan de olika driftlägena är hur mätvärdet presenteras.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/