Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Somender Singh "grooves"
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=1661
Sida 2 av 2

Författare:  aryan [ mån 07-10-22 23:01 ]
Inläggsrubrik: 

Mmm ja man måste börja nånstans, två tändstift är iaf dubbelt så mkt som en...

/Aryan

Författare:  widmark [ tis 07-10-23 08:58 ]
Inläggsrubrik: 

Popular Science hade en artikel om Singh 2004:
http://www.popsci.com/popsci/futurecar/19b09aa138b84010vgnvcm1000004eecbccdrcrd.html

Tre sidor läsvärd artikel om Singh och hans drömmar.

Man kan läsa hans USA-patent här:
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1&Sect2=HITOFF&d=PALL&p=1&u=%2Fnetahtml%2FPTO%2Fsrchnum.htm&r=1&f=G&l=50&s1=6237579.PN.&OS=PN/6237579&RS=PN/6237579

Författare:  aryan [ ons 09-10-14 11:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Somender Singh "grooves"

widmark skrev:
Hörde talas om detta förra året. Det är en indier som gör spår i förbränningsrummet på topplock och påstår att det blir bättre förbränning. Funkar bäst på "gamla" motorer som inte har sfärsiska förbränningsrum.

Singh's sajt:
http://www.somender-singh.com/
Grooves 101:
http://somender-singh.com/content/view/7/31/

Pratas om det på massor av motor-forum här o var. Bla mpgresearch:
http://mpgresearch.com/viewforum.php?f=48

En kille med en 740 testade det här:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=66779

Fördelen verkar vara att man får en snabbare förbränning samt större motstånd mot detonation. Ingen aning vad det skulle få för effekter på en motor som går på E85. Har ett topplock liggande som jag tänkt expeirmentera med. Min gammel-ryss har rätt stora "squish"-zoner i toppen så det vore nog ganska lämpligt att testa med, har det ingen effekt på den så har det nog inte det alls.


Har du hunnit prova nått? Jag ska höja komp på ett par motorer och då kan jag ju passa på att göra ett par skåror samtidigt.

http://somender-singh.com/ har växt en del

/Aryan

Författare:  aryan [ ons 09-10-14 14:27 ]
Inläggsrubrik: 

Mera om dessa i en äldre motor (MGC) http://mgccars.com/groove_101.htm

Citat:
This is a single groove in the squish area of an MGC Head. It is a stock head and it is done to all six cylinders. Additionally the engine is stock as well other than headers and a 123 Ignition. Why you ask? There are many reasons and listed below are a few.

After about 20,000 mi logged on the Grooved head here are my observations:

Cleaner Oil (in fact the oil remains clean throughout the 3000 mi cycle), More Hp, More Torque, Less Carbon, better fuel economy (2-3 mpg increase) and no pinging or dieseling. Even pull from down low rpms up through 5000 rpm and no signs of stopping. Not a drag racer just a very well behaved engine that doesn't want to quit. Overheating is not an issue. Idle can be set around 600 rpm and maintain smooth idle characteristics. Throttle response is unbelievable just barely touch the gas and you are up to speed. All of this on 87 octane pump gas.

Författare:  widmark [ ons 09-10-14 19:25 ]
Inläggsrubrik: 

Den här dumma verkligheten är i vägen för mitt bilskruvande. Men jag har ett topplock liggande på skrivbordet här. Men förstås var ventiler och säten i hiskeligt skick. Men men, skam den som ger sig....

Författare:  BioPower [ ons 09-10-14 19:59 ]
Inläggsrubrik: 

Min morbror filade kryss i kolvtaket på sina moppar på 60-talet för att de skulle gå bättre.

Jag tror effekten blev bättre när metalloytabletterna kom och han dessutom ersatte 1 procentenhet av tvåtaktsoljan med snake-oil!

Författare:  widmark [ tor 09-10-15 19:35 ]
Inläggsrubrik: 

BioPower skrev:
Min morbror filade kryss i kolvtaket på sina moppar på 60-talet för att de skulle gå bättre.


Modärna 2-taktare har kanaler i kolvarna nuförtiden.

Man behöver ju inte ta allt för sanning på tha intarwebb, men detta verkar enligt flera oberoende ha nåt korn sanning i sig. Därför vore det roligt att testa. Det är kul med experiment :)

Allra bästa vore förstås att ha en modärn motor med sfäriska förbränningsrum och sånt, men det är inte riktigt aktuellt förstås.

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 09-10-16 06:58 ]
Inläggsrubrik: 

Volvos alu-motor med 2ventiler per cylinder har hemisfärika förbränningsrum.

Författare:  widmark [ fre 09-10-16 18:19 ]
Inläggsrubrik: 

Dr. Mabuse skrev:
Volvos alu-motor med 2ventiler per cylinder har hemisfärika förbränningsrum.


Det är 850-moton va? Har du nån över som du vill ge bort? ;-)

Fast de med 4 ventiler per cylinder har väl också sfäriska försbärnningsrum, iaf har de inga klämspalter. Väl?

Författare:  aryan [ fre 09-10-16 18:44 ]
Inläggsrubrik: 

en modern planat topp som kanska skulle kunna dra nytta fått lite "grooves" för att skicka en gaser mot tändstiftet
Bild

Med tanke på att E85 brinner långsammare och är lite svårare att tända när motorn är kall så tror jag att kan funka.

/Aryan

Författare:  widmark [ fre 09-10-16 19:01 ]
Inläggsrubrik: 

Här är Larssons Lada-topp:

Bild

Den har rätt gigantiska klämspalter jämfört med en modärn motor...

Larsson komphöjer inget alls, så om det blir nån skillnad på motorn beror det inte på det.

Författare:  BioPower [ tis 09-10-20 22:36 ]
Inläggsrubrik: 

widmark skrev:
BioPower skrev:
Min morbror filade kryss i kolvtaket på sina moppar på 60-talet för att de skulle gå bättre.


Modärna 2-taktare har kanaler i kolvarna nuförtiden.

Man behöver ju inte ta allt för sanning på tha intarwebb, men detta verkar enligt flera oberoende ha nåt korn sanning i sig. Därför vore det roligt att testa. Det är kul med experiment :)

Allra bästa vore förstås att ha en modärn motor med sfäriska förbränningsrum och sånt, men det är inte riktigt aktuellt förstås.


Varenda tvåtaktsmoppe har väl sfäriska/hemisfäriska förbränningsrum?
Och visst finns det överströmningskanaler i kolvarna men de sitter inte i/på kolvtaket?

Visst är expriment kul men vissa är dödfödda och om inte annat så skulle de väl, som dessa skåror som man läst om i 10 år minst, efter 100 års utveckling av förbränningsmotorn införts om de gjorde nytta?

Tittar på bilden på Ladatoppen senare i tråden och funderar på vad det skall göra för nytta att köra lite med vinkelslipen så där?

    Lite lägre kompression
    Du leder ut förbränningstrycket ut förbränningsrummet


Hur dessa skall leda in gaserna mot stiftet undrar jag? Skall de samlas i squishområdet och tryckas in i förbränningsrummet via det spåret?

Författare:  aryan [ tis 09-10-20 23:02 ]
Inläggsrubrik: 

BioPower skrev:
Visst är expriment kul men vissa är dödfödda och om inte annat så skulle de väl, som dessa skåror som man läst om i 10 år minst, efter 100 års utveckling av förbränningsmotorn införts om de gjorde nytta?

Tittar på bilden på Ladatoppen senare i tråden och funderar på vad det skall göra för nytta att köra lite med vinkelslipen så där?

    Lite lägre kompression
    Du leder ut förbränningstrycket ut förbränningsrummet

Hur dessa skall leda in gaserna mot stiftet undrar jag? Skall de samlas i squishområdet och tryckas in i förbränningsrummet via det spåret?


Gnistan kommer ju födp då kolven fortfarande är på upp när gaserna pressas ur squishen. Med squish utan spår kommer gaserna ut ur squishen över hela bredden, med spåren föreställer jag med all gasflödet blir större i spåret, som en ränna/utväg. När den strömmen riktas mot stiftet kan det nog tänkas snabba på förbränningen och underlätta starten.

Lite lägre tryck/temp kanske i squishen borde det också bli om geserna kommer iväg lättare, det skulle då minska spikningsbenägenheten, eftersom spikningar oftast upstår i squishen.

/Aryan

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/