Ett inhopp om glykolsorter.
Det finns i princip två sorters glykol för bilkylarbruk: Etylenglykol och Propylenglykol. Etylenglykol är den (relativt) billigare sorten, men giftigast av dom två. Och Propylenglykol alltså den dyrare. Den är inte så giftig, men ändå ingen hälsodryck. Den förekommer i vissa hudkrämer etc. etc.
Om man blandar dom med varandra, kan det bli "slemmiga" klumpar. Det kan även bli brunfärgat så att man kan förledas att tro det är rost.
Jag, och många med mig, har levt i den tron att det var ett färgkodsystem på dom olika glykolerna, blå eller grön för etylenglykol, och röd för propylenglykol. Men det stämmer inte alls. Dom båda sorterna kan ha vilken färg som helst. I blandat tillstånd förlorar dom inte sin frostskyddande effekt, men man kan kan inte mäta var den lägsta fryspunkten ligger.
Om man nu behöver fylla på glykol i sin bil men är osäker på vilken sort det är från början, så kan man teoretiskt, destillera bort vattnet och kolla frys och kokpunkten på den rena 100%-iga glykolen. Den är olika för dom båda sorterna. Även densiteten. (Detta har jag fått veta av vår vän Tobben). Men det är väl inget man gör i praktiken, så man står utlämnad till gissningar och chansningar. En klen tröst, skulle man göra fel, så fungerar det ändå som frysskydd. Den som är noga med sin bil kan ju notera vad man häller i. Vissa fabrikanter förordar propylenglykol, bl.a. Scania.
Jag skrev till Kemikalieinspektionen för något år sedan och frågade varför det inte finns en fungerande färgkod för olika glykoler. Dom beklagade att dom inte hade något svar, men insåg problemet. Och det snurriga med olika färger kan man lätt konstatera om man tittar på några olika tillverkares produktsidor. Jag skrev också till några av tillverkarna, men fick bara svar av en, OK-Q8. Det var dom som berättade om det problematiska med att blanda dom olika sorterna. Men dom hade inte heller någon förklaring på varför det inte finns någon gällande färgkod. Dom hänvisade bara till vad som stog på förpackningen.