Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-11-08 13:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Tänkte att ni som har koll på lambdavärdena kunde skriva in hur er lambdasond för diagnos beter sig.
Eller om någon har exakt koll på hur det ska vara kunde förklara.

Min sond visar pendlande spänning men i något mer oregelbunden takt och kanske aningen långsamare takt än den första.
På bensin får jag felkod för att katten är dålig, men inte när jag kör på E85 :?
Ibland kan det gå fler cykler innan felkoden sätts, precis som att felet inte uppkommer under vissa förhållanden.

En tanke var att om den främre sonden börjar vara segare än den ska, och datorn jämför signalerna, så tror den att katten börjar vara ur funktion. På etanol, med annan avgastemp, kanske sonderna jobbar ihop bättre.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-11-08 16:36 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Den bakre sonden skall i princip lägga sig på 0,6 V i utspäning och hålla det under hela tiden bilen körs med varm motor.

Diagnos av katylsatorn sker genom att regelbundet eller en gång per motorstart feta på och tömma katten på syre och sedan försöka lagra in så mycket syre att du får ett syreöverskott bakom katten. Då skall spänningen pendla.

Vid avvikelse såsom långa WOT marscher och motorbroms med avstängt bränsle så kan den bakre sondens information ge order till insprutningen att förlänga det feta eller det magra intervallet för att sondens spänning återigen skall hamna på ca: 0,6 V. Också här skall spänningen kunna pendla.

I övrigt så skall den bakre lambdasondens spänning inte pendla utan det är som sagts ovan väldigt rigorösa krav för att det skall vara godkända pendlingar.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-09 16:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Ok, det är ungefär vad jag har läst mig till.
Är detta som du själv har sett eller bara läst dig till?
Jag gjorde en kort, kanske för kort, provkörning då jag höll ett öga på sondernas värde på en Peugeot 307. Den bilen sätter inga felkoder, men jag tyckte att spänningen på den bakre sonden där hade svårt att stabilisera sig.

Därför tänkte jag om det var fler som hade koll på hur bilar brukar bete sig.
Hur lång tid ska det ta innan katten är tillräckligt varm?

Det konstiga i mitt fall är ju att bilen absolut inte sätter felkoder på E85, men på bensin.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-09 18:26 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
AcuraJan skrev:
Ok, det är ungefär vad jag har läst mig till.
Är detta som du själv har sett eller bara läst dig till?

Det är efter att tittat i program till SAAB och ställde funderingen på STCS-forumet tre dagar innan du frågade här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 6#p1700046 ;)

AcuraJan skrev:
Det konstiga i mitt fall är ju att bilen absolut inte sätter felkoder på E85, men på bensin.

E85 avgaser kanske konsumerar mindre med syre i katalysatorn.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-13 17:36 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Tänkte bara meddela att problemet i första inlägget äntligen blivit löst.
Jag köpte en lambdasond på Biltema, nu har den äntligen blivit bytt.
Lampan håller sig numera även släckt, alltså inga felkoder :D

Trött första lambda-sond kan således lura diagnosfunktionen till att tro att katten blivit utsliten. (Hade väl rätt i min teori i första inlägget )

Har tyvärr inte haft möjlighet att se hur lambdasondernas beteende ser ut nu, men ska nog ta och kolla detta och rapportera här.


Sonderna i min nya bil C5an jobbar som de ska, i de flesta fall hålls spänningen på den bakre sonden ganska stabilt omkring 0,6 V.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011