Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 03:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-14 20:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tännlappen skrev:
OOOOOOOPs! :shock: . Såg nu efter titt i tråden att du redan gett detta briljanta tips. :D . Ursäkt för onödigt dubbelinlägg eftersom du redan gett tipset. :)


Inga problem, har själv gjort så några ggr.... :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-21 17:46 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Gjort ett kompressionstest och fått väldigt jämna värden på alla cylindrar, mellan 13 - 14 bar. Vevhusventilen är alltjämt rätt saftigt neroljad så jag börjar undra om det inte är ventiltätningarna ändå. Det bör förklara att avgaserna luktar motorolja och att jag får hög HC på besiktningen. Om vevhusventilen sätts igen då och då kan det väl ge tillfälligt övertryck som kan byggas upp och trycka ut olja?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-04 13:51 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Angående vevhusventilens oljighet: Jag tittade på en likadan bil med något nyare årsmodell och 16 ventiler istället för 8 (som jag har), som gått 16 000 mil. Det var skinande rent när man lyfte på dess vevhusventil. Så antingen har 16-ventilaren bättre oljeavskiljare än 8-ventilaren eller så flyger oljan rnt onödigt mycket innanför min ventilkåpa, vilket kunde relateras till ventiltätningarna. Är det en bra diagnosmetod att motorbromsa nedför en backe och sedan stänga av motorn och titta på ett tändstift efter olja?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-04 14:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, motorbromsmetoden bör kunna fungera. Men titta på alla tändstift, det är ju inte säkert att ventiltätningarna är dåliga på alla insugningsventiler.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-17 07:38 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Tror jag hittat läckaget nu. Droppar ser ut att komma från området mellan oljetråget och växellådan. Det finns en gummitätning som på engelska kallas rear main seal eller rear bearing seal, vilket är vad jag misstänker. Det går nu enkelt att koppla lukten av bränd olja till läckan eftersom dropparna kommer väldigt nära främre avgasröret. Varför tomgången pendlar har jag dock ingen aning om men i och med att olja skvätter runt överallt kanske en del sugs in i insuget och en del kanske skvätts på lambdasonden och förstör dess funktion. Otroligt vad fel ute man kan vara... :o


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011