Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 16:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kan det vara en oljereturledning som ska föra tillbaks olja från ventilmekanismen till vevhuset? Fast det verkar ju märkligt att man ska behöva dra den i en slang utanför motorn, det vanliga på vattenkylda motorer med gjutet block är ju att oljereturen går i en kanal i blocket.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 16:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tja, varifrån går den...
Är det oljeretur ifrån oljefällan?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 18:10 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Bild
Har visat med röda pilar vart olika ändar av rörsystemet går. Det är väldigt svårt att se vart röret går vidare uppåt. Dels på grund av mörkret som är ute just nu och dels på grund av att mycket saker är i vägen. Potentiella läckaget och den rostiga slangklämman har jag markerat med röd cirkel och observeras bör att jag torkat delar av röret för att kunna se bättre om det varit rost/sprickor. Med andra ord var det mer olja på det förut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 11:36 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Efter motortvätt och körning ett tag kan jag konstatera att läckan är någonstans i regionen där tändkabeln till tändstiftet hos 3:e cylindern är inkopplad. Frågan är om det kommer uppifrån (ventilkåpan) eller underifrån...? Vevhusventilen blir även väldigt oljad och samma fenomen med just vevhusventilen har jag sett på skroten på bilar med likadana motorer som gått ungefär lika långt som min. De illaluktande avgaserna börjar jag mer och mer anta är bränd olja i små mängder, lukten påminner väldigt mycket om motorolja. Detta förklarar högt HC på besiktningen och även lukten, men man kan inte vara allt för säker. Frågan är helt enkelt om motorn bränner olja eller om det är olja som droppar ner på grenröret och således skapar lukten. Det kanske är dags att göra ett kompressionstest för att utreda vad som är fel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 12:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Har tyvärr inget att bidra med i ditt specifika fall, men kan konstatera att det är märkligt vad stora likheter dina problem har med det jag upplever i min Omega! Den har också underligt luktande avgaser, lite väl högt HC, oljelukt. Skillnaden tycks vara att i min försvinner det periodvist, utan begriplig orsak, mycket olja också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 17:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Topplockspackningen kanske?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 17:21 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Borde inte kylarvatten åka in då som medför vit rök (ånga)? Bilen rullar ju på rätt väl ändå så jag misstänker nåt mindre fel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 17:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Det beror väl på var den är trasig. Vid en oljekanal eller vattenkanal så att säga..
Som du säger själv, gör ett komp prov.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-13 21:05 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Lyfte på oljepåfylnningslocket och då skvätte det ut rätt mycket olja. Enligt en vän skulle det vara ett tecken på att ventiltätningarna är dåliga, stämmer det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-13 23:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
matsuda skrev:
Lyfte på oljepåfylnningslocket och då skvätte det ut rätt mycket olja. Enligt en vän skulle det vara ett tecken på att ventiltätningarna är dåliga, stämmer det?


På en del motorer är det normalt att det stänker en hel del under ventilkåpan, med överliggande kamaxlar behövs det ju en hel del olja för att smörja nockarna. Man kan nog inte säga något bestämt utan att jämföra med en säkert fräsch motor av samma sort.

Jag har svårt att se hur dåliga ventiltätningar skulle kunna orsaka oljestänk under ventilkåpan, enda förklaringen till detta skulle väl vara att avgaser blåser förbi avgasventilstyrningarna och tar med sig olja. Men när motorn går på tomgång med låg fyllnadsgrad är det knappast troligt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-14 10:16 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Oljan sipprar inte ut ur ventilkåpan under tomgång vad jag kan se. Jag tror att det händer när man kör bilen. Däremot är tomgången vobblande, ibland och ibland inte. Det jag kan konstatera är i alla fall följande:
* Den läcker olja som ser ut att komma från ventilkåpan, trots att jag bytt ventilkåpspackning och tätat med silikon
* Det kommer upp en del olja i vevhusventilen som sedan lär åka in i insuget och bidra till att olja bränns, därav den höga HC:n på besiktningen och mina illaluktande avgaser
* Oljan rinner ned längs skyddskåpan som sitter framför grenrören och det finns viss risk att det kan hamna på lambdasonden.
* Så fort man stannar bilen vid exempelvis rödljus så börjar det lukta illa i kupén om och endast om man tillåter luft komma in utifrån. Låter man luft cirkulera i kupén bara så luktar det ingenting alls.
* Tomgångsvarvtalet är ibland jättestabilt och ibland svänger det ett tag, men jag tror att jag med säkerhet kan säga att om man låter den stå på tomgång länge, över 5 min, så lugnar den ner sig och hittar tomgångsvarvtalet.

Sprutar man brandfarliga vätskor omkring i motorrummet verkar inte tomgången påverkas så det är knappast en vacuumläcka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-14 13:08 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Att det stänker ur motorn kan ju vara ett tecken på att flamskyddet är igensatt i vevhusventilationen. Då kan olja tryckas ut lite här och där.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-14 13:58 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
På en del bilar kan man göra ett såkallat "skallertest" :o . Motorn på tomgång,lossa oljepåfyllningslocket utan att ta bort det och iakttag om locket hålls fast av ett typ "sug" eller om det hoppar och skallrar,skallrar det, kan det vara täppt någonstans. Därav namnet skallertest. 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-14 19:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tännlappen skrev:
På en del bilar kan man göra ett såkallat "skallertest" :o . Motorn på tomgång,lossa oljepåfyllningslocket utan att ta bort det och iakttag om locket hålls fast av ett typ "sug" eller om det hoppar och skallrar,skallrar det, kan det vara täppt någonstans. Därav namnet skallertest. 8)


Och då var vi tillbaka till mitt tips..har redan provats på denna motor. Och locket sugs ned fint.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-14 20:38 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
OOOOOOOPs! :shock: . Såg nu efter titt i tråden att du redan gett detta briljanta tips. :D . Ursäkt för onödigt dubbelinlägg eftersom du redan gett tipset. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011