Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Z5, Skämt?
InläggPostat: ons 09-04-15 09:37 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Vad är det här? Är det ett skämt? Nån som vet nåt?
En manick med nån legering som luften ska passera genom innan motorn och sänka bränsleförbrukningen ordentligt.

http://www.metro.se/2009/04/14/88545/ha ... /index.xml


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-15 10:04 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Snake oil.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-15 11:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Lagstifta om obligatorisk Z5 i alla bilar. Nu! :wink:

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-15 15:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Och jag säger samma sak som jag alltid brukar säga när det dyker upp såna där anordningar - vare sig det nu må vara legeringar som insugningsluften ska passera genom, lågfriktionstillsatser till motoroljan, lödtennspiller att släppa ner i bränsletanken eller vattenelektrolysapparater.

Om nu förbränningen i en bilmotor skulle gå att förbättra så mycket som de här bränslebespararleverantörerna påstår, så skulle om inte annat utsläppen av oförbrända eller halvförbrända ämnen vara så stora att motorerna inte skulle ha en chans att klara några som helst avgasreningskrav.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-16 14:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Haha, vilka nollor som gör nyhetsurvalet...här en till korkad redaktion:
http://www.dagensps.se/artiklar/2009/04 ... /index.xml

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-16 18:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Märkligt, jag skickade in ett inlägg, men det är borta nu.

I alla fall...:

Jag tror det handlar om en strypning av insugningsluften. Om motorn hinner få akut andnöd innan man får upp varvtalet tillräckligt för att den ska gå ur closed-loop, kommer motorn praktist taget att gå med varvtalsbegränsning, och oberikad. Den kanske bara varvar till 3000rpm för den orkar inte mer, men har någorlunda bibehållet vrid på bottenvarv.

Om insprutningen aldrig får tillfälle att flöda fritt förstår man ju att det sparar bränsle... :roll:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-16 20:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Något liknande jag tänkte.
Men skulle det inte vara enklare med en kloss att montera under pedalen, kanske nåt att ta patent på :lol:

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-16 21:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Enda haken är ju att så gott som alla motorstyrsystem använder gasspjälläget som signal för att bestämma att det är dags att gå ur closed loop och gå över till fullgasanrikat läge.

Rent luftflödesstyrd fullgasanrikning förekommer bara på vissa mycket gamla motorstyrsystem utan lambdareglering. T ex enklare K-jetronicsystem (Volvo B230E, Saab 8-ventilsmotorer B201i m fl, gamla VW Golf GTI) där ett "trappsteg" i luftmängdmätarens tratt ger en större rörelse på mätskivan över ett visst luftflöde, och därmed fullgasanrikning.

En sån där strypning kommer alltså att ge precis samma effekt som ett igensatt luftfilter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-16 21:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Alltså är min "kloss-idé" mycket bättre.

Konstigt att tidningar skriver om sånt här, tror de på det själva?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-16 21:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För en lat journalist som är nära deadline och har svårt att fylla ut spalterna, så är ett pressmeddelande som är i stort sett färdigt att klistra in verkligen "gefundenes Fressen". Och man kan tyvärr inte förvänta sig att en journalist har någon teknisk bakgrund alls även om vederbörande har fått i uppdrag att bevaka tekniska frågor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-04-17 07:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Grabben hoppas ju kunna sälja sin uppfinning till de stora bilföretagen och eftersom "snålhet" är inne kommer det ju att visa sig om produkten är något att ha. Men jag tror inte man ska skicka någon beställning förrän den första Z5 sitter i en fabriksny bil.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 22:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
torbjorn skrev:
Enda haken är ju att så gott som alla motorstyrsystem använder gasspjälläget som signal för att bestämma att det är dags att gå ur closed loop och gå över till fullgasanrikat läge.
Jo, men fullgas-anrikningen har väl ett start-varvtal.
Så är det i alla fall på min bil. När jag plottade pulskvoten till spridarna från 3000rpm till 6000rpm så fick jag en rät linje. När jag extrapolerade den neråt i varvtalet fick jag 0% pulskvot vid 1000prm. Det måste ju innebära att fullgasanrikningen börjar i trakterna mellan 2000 och 3000.
Tyvärr hade jag ingen riktig logger för mätningarna, bara ett oscilloskop som mätte pulskvoter i realtid (och manuell avläsning). Och jag letade egentligen bara efter pulskvoterna till höga varvtal för E85-konverteringens skull.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 23:15 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
De flesta äldre bilar, speciellt de med mindre motorer, brukar gå över 3000 rpm vid motorvägsfart, går de med fullgasanrikning på motorväg?!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-04-24 06:40 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
Dr. Mabuse skrev:
torbjorn skrev:
Enda haken är ju att så gott som alla motorstyrsystem använder gasspjälläget som signal för att bestämma att det är dags att gå ur closed loop och gå över till fullgasanrikat läge.
Jo, men fullgas-anrikningen har väl ett start-varvtal.
Så är det i alla fall på min bil. När jag plottade pulskvoten till spridarna från 3000rpm till 6000rpm så fick jag en rät linje. När jag extrapolerade den neråt i varvtalet fick jag 0% pulskvot vid 1000prm. Det måste ju innebära att fullgasanrikningen börjar i trakterna mellan 2000 och 3000.
Tyvärr hade jag ingen riktig logger för mätningarna, bara ett oscilloskop som mätte pulskvoter i realtid (och manuell avläsning). Och jag letade egentligen bara efter pulskvoterna till höga varvtal för E85-konverteringens skull.


Det tror jeg er ganske spesiellt hvis din bil anriker proporsjonalt med turtallet! (Forstod jeg deg rett?) Mine nåværende og tidligere biler har alltid fetet opp blandingen uansett turtall når gasspedalen er trykket helt inn. OBD2 scanneren viser det tydelig ved at computeren går fra closed til open loop. Så fullgass anrikning på 1100rpm er fullt mulig (og normalt tror jeg) det...

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-04-24 07:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
matsuda skrev:
De flesta äldre bilar, speciellt de med mindre motorer, brukar gå över 3000 rpm vid motorvägsfart, går de med fullgasanrikning på motorväg?!


Fullgasanrikningen styrs ju framför allt av gasspjälläget på de flesta motorstyrsystem. Antingen av en mekanisk strömbrytare eller via den analoga spjällägesgivaren. Oavsett varvtal så måste gaspådraget vara tillräckligt stort för att strömbrytaren eller motsvarande ska slå till, för att anrikningen ska aktiveras. Det brukar ske någonstans mellan 70 och 95 % gaspådrag.

På en del bilar (t ex Ford Focus FFV, när den körs på bensin), så kopplas inte fullgasanrikningen in förrän över ett visst varvtal, kommer inte ihåg om det är 1500 eller 2000 varv/min. Vid segdragning på fullgas och mycket lågt varvtal blir det alltså ingen anrikning.
När en sådan bil körs på E85 blir det dock ingen fullgasanrikning alls, då går den lambdareglerat hela tiden. Och är ändå bra mycket starkare än när den går på bensin med fullgasanrikning!

Så, beträffande frågan om halvgamla småbilar går fullgasanrikat på motorväg så måste svaret bli att det gör de endast om motorn är så svag att man måste hålla nästan fullgas för att nå önskad hastighet. Eller möjligen om en konstruktör av någon märklig anledning har valt att låta fullgasanrikningen gripa in vid ovanligt lågt gaspådrag.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011