Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 12:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-04-29 21:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Min Omega fortsätter att förvåna mig. Den har ju under lång tid tagit en del olja. Nu började jag bli mer än lovligt less på det då jag fick fylla på flera gånger "hela stickan" på rätt korta körsträckor. Tänkte då att jag skulle kolla upp det mer noga när det egentligen sker att oljemängden minskar. Så har nu fyllt på från nästan min på stickan till max i helgen. Efter det körde jag först 2x15 mil landsväg, sen till/från jobbet 2x1,5mil måndag-tisdag och så idag 2x10 mil landsväg igen. När jag då kollade nivån så var den i princip lika hög som vi påfyllningen i helgen! Samtidigt har jag den "känslan"(måste fortsätta att kolla noggrannare) att det kan gå åt "en sticka" bara på 10x1,5 mil till/från jobbet i värsta fall.

Så vad kan det vara som orsakar en sån variabel oljeförbrukning? Jag vet att ventilkåpspackningen är kass, men kan det variera så? Har sett lite tendenser till blårök vid start, men mycket sporadiskt. I höstas rengjorde jag en liten "breather jet"-slang/munstycke som om den är stock som den var åtminstone sägs kunna få det att komma så mycket olja via insuget att det även påverkar tomgångsmotorns ventil. Då såg jag att det finns en hel del olja i insuget. Vid ett annat tillfälle såg jag att 3:e stiftet räknat från fronten "simmade i olja". Tydligt tecken på kass ventilkåpepackning. Tog bort oljan därifrån och vid en koll igen sen i mars så var där ingen olja. Tändstiften byttes tidigare, alla såg normala ut.

Märkliga fenomen tycker jag! :wink:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 22:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det mycket olja i insuget även nu när motorn har gått ett tag utan att dra onormalt mycket?

En möjlighet är ju om det finns en backventil någonstans i vevhusventilationen, och att den kan fastna i fel läge ibland.
Om det bara är på vintern det blir hög oljeförbrukning kan det ju bero på hopfrusen vevhusventilation (klassiskt fel på Citroën och Peugeot med XU-motorer).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-30 05:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
torbjorn skrev:
Är det mycket olja i insuget även nu när motorn har gått ett tag utan att dra onormalt mycket?

En möjlighet är ju om det finns en backventil någonstans i vevhusventilationen, och att den kan fastna i fel läge ibland.
Om det bara är på vintern det blir hög oljeförbrukning kan det ju bero på hopfrusen vevhusventilation (klassiskt fel på Citroën och Peugeot med XU-motorer).

Tyvärr är det inte lätt att komma åt att se ned i insuget, jag gjorde det i samband med rengöringen av "breather jet" då det var isärtaget. Ska kolla upp om det finns nån backventil. Glömde nämna att jag också har monterat en oljefälla på slangen från vevhuset till ventilkåpan, sådana fanns inte på de tidigare årgångarna av X20XEV-motorerna, det verkar inte dock inte haft någon nämnvärd effekt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-30 08:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Ventiltätningarna brukar ha en olycklig benägenhet att lossna på dessa motorer,
Ibland är dom på plats och tätar och ibland ligger dom lösa ovanpå.. Detta gör
att oljeförbrukningen varierar med tillhörande blåa moln vid kallstart..
Nu är det ju så gott om plats under huven på en Omega att det är
busenkelt att rycka bort toppen och byta ventiltätningar.. En kul dag i
garaget med en sotningssats och nya skruvar så är problemet borta..

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-30 08:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Yingen skrev:
Ventiltätningarna brukar ha en olycklig benägenhet att lossna på dessa motorer,
Ibland är dom på plats och tätar och ibland ligger dom lösa ovanpå.. Detta gör att oljeförbrukningen varierar med tillhörande blåa moln vid kallstart..
Nu är det ju så gott om plats under huven på en Omega att det är
busenkelt att rycka bort toppen och byta ventiltätningar.. En kul dag i
garaget med en sotningssats och nya skruvar så är problemet borta..

Jo, det är faktiskt så att den redan har haft det problemet, dvs lösa ventiltätningar, enligt "flerstegsrykte" så lär man ha limmat fast dem för att de skulle sitta permanent så hade väl därmed inte räknat med att de kanske har lossnat igen, men det kanske är möjligt att så kan ske? Ingår nya ventiltätningar i en sotningssats? Annars mycket bra att veta att det kan bli just så variabel förbrukning som jag ser pga att de tätar ibland och ibland inte! Tackar!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-30 09:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Baggis skrev:
Ingår nya ventiltätningar i en sotningssats?

Javisst!

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-30 09:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Uschiamej!(som Långben brukar säga)!

Är nog inte så sugen på en kul dag i mitt garage med topprivning så kollade med Opel-verkstaden priset för byte av tätningar liksom om det är möjligt att tätningarna har lossnat igen. De vill ha c:a 5000 spänn bara för jobbet + 3000 för kamrem/vattenpump som det är bäst att byta när man ändå river isär. Svettigt på en så lågt värderad bil :wink: Och ja, det är inte omöjligt alls att de kan ha lossnat igen trots att det har limmats tidigare..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-03 16:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Nu efter helgens 30-mila-färd på landsväg så har den tagit c:a en halv oljesticka. Före det tog den alltså knappt nått alls trots dubbla sträckan, så nog är det variabelt alltid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-04 14:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
I morse kom det faktiskt ett kortvarigt mindre blårökmoln vid start... Har synts förr också, dock sällan. Ännu långt kvar till Scorpion jag hade som blårökte mest hela tiden, men nog kan det indikera på att ventiltätningarna krånglar..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-15 09:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Nu har jag två ggr noterat tydlig blårök när jag kommit hem från jobbet och lagt i backen för att parkera, just då jag gasade till lite och påbörjade backandet. Det bådar inte gott tycker jag. Är lite undrande till varför det syns vid ett sådant tillfälle, otäta ventiltätningar bruka väl få det att blåryka när man släpper gasen bl.a?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-15 10:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det är en ventiltätning på insugssidan som är otät, så är det mycket möjligt att det blåryker som mest vid stort undertryck i insugningsröret (alltså vid t ex tomgång och motorbromsning). Men om det är en ventiltätning på avgassidan som läcker, så kan jag tänka mig att blåröken blir mindre beroende av motorbelastningen utan då kan det vara andra saker som avgör när det ska läcka förbi olja eller inte.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-15 10:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Ja utan veta exakt så är min känsla att lång landsvägskörning inte orsakar så stor förbrukning per mil jämfört med om jag kör kortare sträckor/stadskörning. Läcker det in på insugssidan så borde det rimligen synas på tändstiften väl? Det gjorde det inte i höstas iaf. Kanske dags att kika på dem igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-15 11:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Under normal körning blir ju tändstiften så varma att oljan bränns bort från elektroder och isolatorfot. Man kanske skulle kunna se att de är oljiga om man t ex motorbromsar utför en lång backe och sedan stänger av motorn och tittar på tändstiften direkt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-15 12:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Men på den Scorpio jag hade som brände olja som värsta tvåtaktaren så syntes det tydlig skillnad på stiften mot för hur det ser ut på en frisk 4-taktare. Vill minnas det t.o.m var liksom koks på dem.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011