Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 03:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-03 09:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Nu börjar jag alltmer misstänka att det är knas med toppen eller troligare topplockspackningen, kanske i kombination med kassa/lösa ventiltätningar. Har nämligen noterat onormal vit/grå rök också förutom en tilltagande blå rök. "Magnuls" Omega drabbades ju också av det felet, så kanske är det nån svaghet de motorerna har. Om det blir till att ta lös toppen och den inte är sprucken eller så, är det då möjligt att få kollat att den inte är skev eller måste man plana "i blindo"? För är toppen skev är det väl ingen idé med en ny packning? Byta ventiltätningar ska väl inte heller vara så knöligt då toppen är lös.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-03 10:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det brukar gå bra att kolla planhet hos en topp genom att lägga en stållinjal i olika riktningar och se om det lyser igenom eller man får in ett bladmått emellan någonstans.
Något som "alltid" händer med aluminiumtoppar är att materialet kallflyter vid skruvhålen så att tätningsytan buktar ut runt varje hål. Av den anledningen bör man åtminstone på vissa motortyper räkna med att plana toppen varje gång den har varit avlyft även om det inte var problem med topplockspackningen som var orsak till lyftet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-05 08:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Tog och gjorde ett kompressionstest igår. Alla burkar låg på c:a 15 bar, med kanske max 1 bar diff mellan. 15 bar tryck och 1 bar diff är i högre delen av det intervall som Haynes anger som normalt. Däremot tycker Haynes att om det är ett "lågt" tryck direkt efter man dragit på nyckeln som byggs upp på några varv så kan det indikera kassa kolvringar. Så gjorde det faktiskt. Det hoppade upp i tre kliv c:a 8-12-15 bar. Men frågan är om det verkligen är att tolka som kassa kolvringar? Isf är det ju på alla burkar. Vad tror ni?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-05 09:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är ganska normalt att trycket stiger gradvis under de första varven när man gör ett kompressionsprov, det märks tydligare om man har en kompressionsprovare med stort "dödutrymme" innanför backventilen, t ex om den är försedd med en lång slang.

Jag skulle tro att det Haynes menar att man ska se upp med är om det blir ett lågt tryck från början, händer nästan inget under flera varv och sedan stiger det till ett slutvärde. T ex 5-8-8-8-9-12-15.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-05 09:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Aha, ja det förstås! Mätaren jag använde har en ganska lång gummislang så det låter ju troligt att det är därför det stegade.

Blir igen tveksam till om det är nått knas med lock/toppackning för nu igen syns ingen nämnvärt vitgrå rök. Kan vara att det är det välkända fenomenet med att det blir mer vattenånga med E85 som spelar spratt också..

Får nog bita i det sura äpplet å chansa på att byta ventiltätningarna för att se om det kommer tillrätta med det hela.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-22 09:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jösses vad den rykte grått blandat med blått och stank pest när jag körde sakta på låga varv på diverse midnattsolsdränkta skogsvägar i helgen :wink: Klart värre med låga varv och påföljande gaspådrag. Avgasröret ser de gångerna ut som en tvåtaktare. Försvinner sen när man har kört vanlig landsvägsfart en stund. Märkligt sammanträffande att det var just så en Terrano-diesel jag hade också gjorde, fast där var det iofs bara blårök.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-07 15:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Fortsatt tvåtaktar-beteende på Omegan! :wink:

Tillkom dessutom att kallstart som funkade helt OK med nya Flexitune AutoX4 nu plötsligt är som om nån skulle ha smygbytt tillbaka till gamla Sequential-versionen! Kräver flera startförsök och går tokmagert under varmkörning! Jag kan inte se annat än att nått helkorkat händer efter en tids körning på E85, då detta fenomen nu har upprepat sig ett flertal ggr. Varje gång har jag slängt i en tank bensin och så har det gått till sig. Har så gjort idag också, vet dock inte än om det hjälper även denna gång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-07 19:55 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Kollat att inte lambdasonden börjar krokna? När jag förut konverterat min saab med spridare gick den efter ett tag magert med e85 utan motorlampa tänd. när man tankade bensin gick den bra. Verkar som att lambdan var trött och att etanolen brann kallare så den inte kunde reglera. med ny sond funkar allt prima.

mvh
alex


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-07 20:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Det är inte alls omöjligt att den är mindre bra så att säga. Mycket mil och numera alltför mycket olja i avgaserna är nog inte optimalt. Flexitunens indikatorfunktion för signalen från den visar dock ett beteende som jag med min bristande erfarenhet av sånt iaf tycker verkar någorlunda vettigt. Dvs indikatordioden pendlar mellan tänd/släckt vid normal körning, en del varierande frekvens är det, ibland klart snabbare än ett blink per sekund. Verkar som det är snabbare frekvens vid högre fart. Motorbroms ger släckt diod, körning med halvvarm motor mest tänd. Händer ibland att den liksom hickar till, dvs den är tänd, släcks men bara jättekort för att tändas igen.

Har också noterat att oljestickan har varit "uttryckt" en bit vid ett antal tillfällen på sistone då jag har kollat oljenivå. Har för mig att det kan indikera tryck i vevhuset, vilket väl i sin tur inte är det bästa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-08 21:00 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Nu några kallstarter senare kan jag konstatera att med fulsoppa i tanken så startar den hur fint som helst igen. Lite svårt dock att exakt veta denna gång ifall det är själva bensinen som har fixat till det då FT AutoX4:an har den "egenheten" att mata på med onödigt mycket bränsle vid kallstart trots att den går på bensin(ett känt problem som ska fixas framledes).

Kan dock konstatera att den nu, liksom vid tidigare tillfällen, är klart piggare på bensin. Det är inte så lite irriterande då det normalt sett borde vara tvärtom, hehe! Men kan det också bero på en trött lambdasond som då kanske funkar bättre på bensin pga hetare avgaser?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-09 07:08 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Så kan det mycket väl vara, min sond var trött på ett märkligt sätt, den pendlade mellan 0-1v men blandningen var trots detta snål, vilket gjorde att bilen inte fetade på och istället blev trött.

/A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-09 09:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En trött lambdasond blir ofta långsam, det kan dröja några sekunder från att bränsleblandningen ändras tills utspänningen slår om. Om den där fördröjningen inte är lika lång när den går från 0 till 1 som när den går från 1 till 0 , så kan det leda till att motorstyrsystemet i själva verket reglerar på ett annat lambdavärde än 1.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-10 08:20 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Fast alla besiktningar har hittills gått bra vad gäller avgasvärdena. Iofs så är det efter senaste besiktning ifjol på hösten som den har börjat blåryka. tidigare tog den också en hel del olja, men det syntes ingen rök då. Känns klart omotiverat att först fixa det som får den att ta olja, mest troligt ventiltätningarna, och sen byta lamdasond på en bil som är värd 10000 kr. Hade hoppats den skulle klarar sig tills nästa år då jag hade tänkt byta till en nyare andrabil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-05 06:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Har nu erfarit att den kan gå på färre än 4 burkar även med ren bensin i tanken(som jag haft över semestern då den har mest stått still). Blårök vid gaspådrag med belastad motor när man kör bilen på lågfart är det nu hela tiden. Dvs, om man gasar på friläge så syns knappt nån rök, vilket det däremot gör om man startar från stillastående, i synnerhet om det går lite tungt, som med ett släp tillkopplat. Ska jag ha kvar bilen, vilket min budget tycker, hehe, så måste det åtgärdas... Frågan är dock om man kan vara "100%" säker på att det är ventiltätningarna som orsaker detta? Kanske det är den hemska stygga etanolen som har fått kolvringar e.d att bli slut, haha!?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-05 09:41 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Har du en kompressionstestare? Då kan du se om det är kolvringarna som gått. Prova annars att köra på motorbroms ned för en lång backe och skruva ut alla tändstiften för att se om de är oljiga.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011