Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-06 08:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
En bit upp i tråden syns det att jag har testat kompressionen och att Torbjörn menade att det resultat jag fick tyder på att det är som det ska med ringar o.d. Vad jag undrade var mer av den arten om ett kompressionsprov utesluter "allt annat" än ventiltätningarna.

Testet att stänga av motorn efter att ha motorbromsat i en nedförsbacke skulle jag dock behöva göra.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-18 08:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Nu verkar det kokta fläsket vara stekt!! Mer blårök än nånsin nu. Kom på att jag igen skulle göra testet med att ha oljepåfyllningskorken lös med motorn igång för att se om det är undertryck som det bör vara. Fann att det det blåser kraftigt ut så locket vill på hoppa lös!!! Förra gången jag testade det, typ i våras/försomras, så var det inte alls så. Verkar alltså som att kolvringarna är kass eller nått sånt väl? Eller vad tror ni... Om så är fallet, så då uppstår en viss misstanke att etanolen skulle haft nån negativ inverkan :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-18 21:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan möjlighet kan ju vara om några kolvringar har beckat fast av någon anledning. Det lär kunna hända på Opel där vevhusventilationen har fungerat dåligt en längre tid, även om man har skött oljebyten ordentligt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-18 21:31 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Låg kompression första cykeln som följs upp av gradvis ökande kompression, indikerar slitna kolvringar. Låg kompression från början som inte bygger upp sig indikerar läckage i ventilerna eller smälld topplockspackning (eller spricka i toppen). När du gjort kompressionstestet klart en runda, kasta några skvättar olja i varje cylinder genom tändstiftshålet och gör kompressiontestet igen. Om kompressionen ökade efter oljan är det definitivt kolvringarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-19 06:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
torbjorn skrev:
En annan möjlighet kan ju vara om några kolvringar har beckat fast av någon anledning. Det lär kunna hända på Opel där vevhusventilationen har fungerat dåligt en längre tid, även om man har skött oljebyten ordentligt.

Ja, åtminstone den lilla slangen(breather jet) med dessa lilla öppning ner i insuget var ju alldeles igentäppt ända tills förra hösten då jag rensade upp den. Kollade den igår och den är öppen fortfarande. Den lär dock ha varit täppt under en lång tid där före. Frågan är då varför det nu blir sämre hela tiden. Ringarna borde väl inte becka fast mer och mer med öppen ventilation?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-19 06:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
matsuda skrev:
Låg kompression första cykeln som följs upp av gradvis ökande kompression, indikerar slitna kolvringar. Låg kompression från början som inte bygger upp sig indikerar läckage i ventilerna eller smälld topplockspackning (eller spricka i toppen). När du gjort kompressionstestet klart en runda, kasta några skvättar olja i varje cylinder genom tändstiftshålet och gör kompressiontestet igen. Om kompressionen ökade efter oljan är det definitivt kolvringarna.

Hmm.. Du har inte riktigt samma uppfattning som Torbjörn då? Dvs att om man som i mitt fall använde en mätare med en ganska lång gummislang så är det att förvänta att det tar nått varv innan man får full indikering pga att det ska trycksätta slangen i mätaren?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-19 06:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Talade igår med den lokala Opel-verkstaden. Fick höra att det som förväntat kan vara kassa ventiltätningar och/eller kolvringar. Tråkigare var att höra att han hade varit med om även ovala kolvringar, liksom att en Zafira som tog olja där man bytte ventiltätningar började ta ännu mer olja! Det visade sig att även kolvringarna var kassa så teorin var att när tätningarna blev tätare så att säga så började det trycka mer via kolvringarna. Slutsatsen från deras sida var alltså att de inte kan avgöra var felet sitter utan att man antingen måste byta båda två, eller chansa med tätningarna först då det är billigare att göra. Risken är dock alltså den att man får riva ut kolvarna sen också...

Detta känns magstarkt på en så pass gammal bil. I synnerhet som väl risken finns att den redan gamla katalysatorn och lambdasonden kanske har tagit skada av oljan. Dessutom har den en brusten framfjäder och kärvande bakbromsar. Nästan så det "lönar" sig att skrota den och hitta nått i bättre form :wink: Tråkigt tillika då den har en kaross som är i bra form för sin ålder.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-19 09:37 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Prova som sagt att kasta in olja efter ett kompressionstest och se om kompressionen ökar, då vet du ju om det är kolvringarna. Om inte, behöver du bara byta ventiltätningar och behöver inte ens ta loss topplocket. Så du behöver egentligen inte chansa på ventiltätningarna utan gör en ordentlig studie först!

Apropå skada av olja visade en brasiliansk studie att etanolbilar höll katalysatorn renare och detsamma lär ju gälla lambdasonden. Därmed inte sagt att de inte tar skada men det är i alla fall bättre om du kör den på etanol än bensin så att du håller systemet renare.

En annat tips är att om man verkligen sätter sig ner och räknar brukar det inte löna sig att köpa en splitterny bil, möjligen en nyare begagnad dock.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-19 09:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jo, visst går det välan an att testa med olja också. Har dock svårt att tänka mig att kompet skulle bli högre än de 15 bar som förra testen visade, möjligen så kanske den stiger snabbare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-19 10:16 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Tittade lite vad du skrivit tidigare och enligt ditt tidigare inlägg om kompressionstest verkade det som att kompressionen byggdes upp starkt i de första cyklerna och då har du knappast kassa kolvringar. Det skulle vara om någonting hänt sedan förra testet. Jag hade bytt ventiltätningar innan sond och katalysator skadas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-19 10:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Det lömska är att Opel-mekaren menade att bra komp inte utesluter problem med kolvringarna. Bäst är såklart att fixa sådant här "i tid". Problemet är att det har långsamt byggts upp, först började den ta alltmer olja, fast oregelbundet. Sen började avgaserna lukta märkligt, fast inte olja. Nu på senare tid har den börjat blåryka påtagligt. Något höga HC-värden har den haft ett antal besiktningar, vilket ju kan indikera att den redan då brände en del olja. Sen är det ju en gammal/billig bil så det känns inte motiverat att plöja ned tiotusentals kronor på att repa den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-19 10:53 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det beror ju lite på hur händig man är själv... Ventiltätningar är ju vanligtvis inte så dyrt annars. Sedan kommer själva bytet som kan vara lite jobbigare...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-19 11:00 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
matsuda skrev:
Det beror ju lite på hur händig man är själv... Ventiltätningar är ju vanligtvis inte så dyrt annars. Sedan kommer själva bytet som kan vara lite jobbigare...

Jag har väl inte tummarna alltför mycket mitt i händerna, hehe, så kan nog tänka mig att ett och annat skulle gå att få till, om det inte vore för att det tar tid som inte finns. Dessutom behövs bilen dagligen så den kan inte tillåtas stå heller. Håhåhajaja, dessa bilar! Hittade en annan Omega som är till salu är i närheten, ägaren påstår att den inte tar olja alls i princip.. Om det stämmer så vore det ett alternativ att ta i beaktande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-19 11:48 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Absolut, har du plats kan du ju ta reservdelar från den gamla bilen också :).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-19 21:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
"Yingen" hade förut problem med högt HC-värde på en Opel från mitten av 90-talet, där visade det sig efter mycket fruktlös felsökning att det fanns en uppgradering till insprutningsstyrdonets programvara för att lösa just det felet. Om jag förstod saken rätt så hade den ursprungliga programvaran dels olämpliga lambdareglerparametrar vid tomgång (den lambdareglerade för långsamt), och dels var tomgångsvarvtalet vid varm motor i lägsta laget, så att avgastemperaturen blev för låg för katalysatorn.

Om katalysatorn och lambdasonden har tagit skada av oljedimman beror ju också på vilken typ av olja som har använts. Det är ju inte oljan i sig, utan diverse metallhaltiga tillsatser i den som riskerar att vara skadliga. Mineraloljor är tydligen oftast värre än delsyntet- eller syntetoljor på den punkten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011