Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-04-30 11:32 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Nu börjar jag tröttna på min colt, funkar bättre och sämre olika dagar men igår var den riktigt eländig. När motorn är kall funkar den fint men vid varm motor misständer den vid gaspådrag, och speciellt låga varv. Små gaspådrag brukar funka men trampar jag hårdare misständer den garanterat.

Bytte fördelarlock, då det gamla var duktigt ärgat och slitet ingen förbättring. Kan det finnas någon tempgivare som kan vara värd att bytas? Bilen går lika illa oavsett B95 eller E85 (BTR konverterad)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-30 11:48 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Hade ett problem med en Mitsubishi Galant. Den kallstartade oftast rätt bra men när den var varm gick den inte starta, den gick för fett. Gasade man för hård började den knacka rejält. Ibland kunde den bara stanna mitt i tomgången och vägra starta. Förbrukningen var rätt hög också. Orsaken var bara dålig kontakt till motortemperaturgivaren.

Ja kolla nära termostaten. Har du "tur" är det bara dålig kontakt annars måste den bytas. Det brukar gå två kablar till den, så om du kopplar ur dem kan du mäta resistansen över temperaturgivaren. Det brukar vara 2500 Ohm för 20 grader och för högre temperatur minskar resistansen och för lägre temperatur ökar resistansen. Fungerar den inte tillfredställande måste du byta den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-30 16:52 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
lite ot, men hur mkt gör en tempgivare, kan en dålig givare ge 0.2 l/mil högre förbrukning?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Senast redigerad av askilje tor 09-04-30 21:12, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-30 19:52 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Om det är mycket korta körningar så kan ett litet fel på tempgivaren kanske ge lite för fet blandning som märks på förbrukningen, men så länge den visar att motorn är varm när den är varm kommer ju motorn att gå lambdareglerat och då spelar det ju ingen roll om den ger lite felaktig resistans.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-30 21:06 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
låg tändspänning brukar utelämna gnista vid just gaspådrag....
skaffa en tändkabel och byt en och en tills/om den går bra?
glöm inte 5e kabeln.
eller byt hela kabelpaketet, iofs dyrt om det inte är det felet.
tändstift?
tändspole?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-30 22:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det låter verkligen som överslag någonstans i tändsystemet (eller avbrott i en tändkabel).

Ett enkelt sätt att få det bevisat är att lyssna på mellanvåg på bilradion, då hör man ju alltid tändstörningar. Kör med lågt varvtal och ganska stort gaspådrag så det är på gränsen till att motorn börjar misstända och försök avgöra om störningarna låter likadana hela tiden eller om var fjärde störpuls är mycket starkare eller svagare än de andra.

Gör ren fördelarrotorn grundligt och leta efter sprickor i plasten, speciellt längst in i botten av axelhålet. Om rotorn har inbyggt dämpmotstånd för radioavstörning, så ohmmät det och kolla om det har rätt resistans (vanligtvis 1 eller 5 kohm).

Passa på i mörker och titta i motorrummet när motorn går på tomgång, då syns det tydligt om det finns glimurladdningar och "på gränsen till överslag" någonstans.

Ohmmät tändkablarna och kolla att det inte är avbrott eller ostabil resistans i någon av dem. Om det sitter skärmkåpor på tändstiftskabelskorna, så var misstänksam mot dem, det är vanligt med överslag innanför sådana.

Rengör tändspolen ordentligt så att det inte finns någon risk för krypöverslag utanpå den, om bakeliten har blivit porös och söndervittrad så att den drar åt sig fukt så kan man göra så att man först gör ren tändspolen och torkar den ordentligt (ugn vid 80-100 °C över natten), sedan klarlack på de kritiska ställena. Eventuella kolränder eller spår av överslag bör förstås putsas bort först.
Kolla också att det är bra kontakt vid lågspänningsanslutningarna, och att tändspolen är av rätt typ. Jag antar att bilen har brytarlöst tändsystem, och de vanligaste typerna av pirat- och eftermarknadständspolar är ju bara avsedda för gammaldags brytartändsystem.

Sådana där fel kan också bero på överslag inne i ett tändstift, t ex om isolatorn är spräckt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-30 22:25 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Kan ju bero på att motorn får för lite soppa,går för magert när den är varm. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-28 21:13 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Passa på i mörker och titta i motorrummet när motorn går på tomgång, då syns det tydligt om det finns glimurladdningar och "på gränsen till överslag" någonstans.

Man kan tvinga fram sånt ytterligare genom att ha en blomspruta med vatten och spraya en fin dimma av vattenånga över misstänkta komponenter..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-29 09:29 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Pinsamt vad tiden går, har inte fått tummen ur ännu, mätte dock motståndet i tändkablarna, 10 8,6 6,9 7,3 kohm(?) från längsta till kortaste. Mysko att den kortaste har större motstånd än den näst kortaste. Nästa steg blir att byta tändkablar, eller hålla sig vaken till mörkrets inbrott och kolla efter överslag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-29 13:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
gt-i skrev:
eller hålla sig vaken till mörkrets inbrott och kolla efter överslag.

Tur du inte bor här norrut då för då skulle du få rejäl sömnbrist av att hålla dig vaken till framåt september, haha!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-29 17:26 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Var i gällivare en gång en sommar. Förbannat jobbigt när solen aldrig kunde gå ner :).


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011