Hej alla!
Vet sedan tidigare etanol konverteringar att det finns gott om kunskap på detta forumet, detta är dock ingen etanolrelaterad fråga men det finns ju kunskap här som inte bara handlar om sprit.
Vi börjar med lite bakgrunds information.
Köpte en Willys Fc-150 med MB kaross och orginal drivlina förra sommaren.
Körde med detta ekipage i skogen (på Jeepträffar) ett tag men pga av de relativt stora hjulen som sitter monterade (33 tum) så kändes orginal 70hp lite lite + att motorn var ju knappast ny utan hade kanske 55hp eller så kvar.
I höstas så började motorn läcka kraftigt ur (troligtvis) utgående axeln varvid en renovering kändes absolut nödvändig. Eftersom motorn var slut på det flesta sätten en motor kan vara slut och det är idag inte billigt med org delar till en F4-134 Hurricane eller ens lätt att hitta grejer så togs beslutet att (som så många andra har gjort) stoppa i en Volvospis.
Helst så skulle man ju haft en B230E motor men eftersom polaren hade en 740 med B230F stående som var krockad och för dålig för att fixa (bilen inte motorn) + att vi fick den gratis så bestämde vi oss för att köra med den bilen/motorn.
Sagt och gjort, av med karossen och ur med motor låda/fördelningslåda.
Svetsade upp ramen som hade mycket sprickor, främst i bladfjädeinfästningarn och gjorde en del boxning på ramen.
Letade upp en spränggkåpa från en tidig 240 (innan -75) och en låda/fördelningslåda från en Volvo Valp (en tidig stark variant).
Mekaniska var detta inga problem att få ihop, B230F passade på sprängkåpan från den tidiga 240in med en 240 turbokoppling (10 splines) som i sin tur passade utmärkt på valplådan (M40 med ZF-fördelare)
Org T-90A med ZF-fördelare.
Så långt allt bra. Nu till problemet. Motorn fungerade jättebra när polaren körde med den sist, innan jul. När vi hämtade den fick vi inte igång den. Motorn har gått 230000 mil eller så och är fullservad hos Volvo hela tiden, senast för knappa 1000 mil sedan.
Efter att vi fått hem 740in så började vi med att få igång den, gick igenom steg för steg och insåg att det är något med insprutningssidan (elektriskt).
Efter att i två dagar ryckt och slitigt i var enda kontakt och sprutat WD-40 överallt så vred vi på nyckeln för femtielfte gången och bilen startade som den hade varit igång för 10 minuter sedan, bilen hade då stått hela vinter i minusgrader utomhus och två dagar i vårt kallgarage -10grader.
Motorn fungerade perfekt, varvade villigt och kändes jäkligt fräch (motorlampan/lamdalampan tändes inte heller). Någon provkörning blen det dock inte, mest pga att bilen vid detta laget inte har någon bakaxel
.
Eftersom vi vid detta laget var så trötta på bilen/motorn så struntade vi i att hitta felet utan var nöjda med att det hade lagat sig själv.
Efter att ha monterat motorn i Willysen med båda elektronikburkarna inkopplade och all el som behövs (tror vi ivarjefall, och trots att motorn är gammal så är det mycket el som behövs för att driva en B230f) så uppstår samma (?) fel igen tror vi. Bilen startar och går på startgas men får ingen bensin, vi tror inte att det är fel på spridarna utan på elen till dessa och det var vad vi trodde när vi hade detta problen i 740in.
Willysen har ingen avgasrör utan bara grenrör men lambdan sitter i grenröret och behövs knappast för att starta även om värdena ev blir knäppa. Vi har bara huvudpumpen (den som sitter under föraren i en Volvo 740) och inte den som sitter i tanken normalt, dock så hängde vi tanken (en plastdunk för båt) i taket så den bör ju mata på med hjälp av tyngdlagen. Kopplar vi loss fuelrailen så sprutar det bra med bensin.
Finns ju en risk att vi har tagit bort någon elkabel som vi behöver men tror faktiskt inte det (vi får väl se). Vi har nämligen strippat elsystemen från allt onödigt t.ex. lysen, kupefläktar osv.
Övrigt konstigt, det finns ingen diagnosbox till denna motor (den som brukar sitta vi vänster fjäderben på 740isar med B230f motor)
Årsmodel på 740in är okänt men gissar på -86 eller -87. 740in hade katalysator.
Ps Willysen kommer att få behålla 740ins katalysatorn, bara för att man gillar bilar så behöver man ju inte vara en miljöskurk, tanken är också att få den att gå på E-85 i framtiden då bilen av naturliga skäl passar bäst som sommarbil (avsaknad av dörrar, rutor och tak mm). tänker dock inte exprimentera med E-85 innan motorn går som den ska på bensin.
Så gott folk det blev lite långt men vad tror in kan vara felet, finns det t.ex. någon kontakt som det "alltid" brukar ärga i eller likande.
Ska upp till bilen i helgen och meka.
Mvh
Erik