Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 20:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-06-09 18:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Vår Renault 19 tänder varningslampan för laddning vid runt 3000 rpm.
Lampan slocknar igen när varvtalet sjunker. Laddningsregulatorn är bytt för ett par år sedan, då laddade den inte alls.
Har aldrig stött på ett sådant här fel tidigare. Kan det vara generatorn? Laddningsregulatorn igen?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-09 18:56 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-15 21:00
Inlägg: 19
Ort: Åstorp
Kolla kolen, och om dom är ok kolla så att kollektorn är rund så att inte kolen studsar på den, det kan då hjälpa med nya kol då dom har ett bättre tryck mot kollektorn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-09 19:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan vanlig orsak till sådana problem är om kolen har nött djupa spår i släpringarna och sedan "studsar" mot spårens kanter. Lösningen är att svarva ner släpringarna, var då rädd om eventuella lödanslutningar till rotorlindningen och svarva inte mer än nödvändigt, det gör inget om enstaka repor på anliggningsytan är kvar. Kolla YTTERST noga att rotorn är bra centrerad i svarven så att inte släpringarna blir excentriska efter svarvningen. Man bör egentligen aldrig byta kol i en generator utan att svarva eller åtminstone kontrollera släpringarna.
Kolla också att inte generatorns lager är glappa.

Ytterligare en möjlighet är någon trasig diod i generatorn, det är lätt att hitta sådana fel genom att koppla in ett oscilloskop till anslutning D+ (alltså ledningen mellan laddningskontrollampa och generator, om generatorn är av "normal" typ med magnetiseringsdioder). Där ska man normalt hitta ca 14 V likspänning med någon volt växelströmsrippel överlagrat. Alla rippeltoppar ska se likadana ut, om var tredje eller var sjätte topp avviker kraftigt från de andra är någon diod trasig. Likaså om t-t värdet på ripplet är större än några volt. Spänningen på D+ ska gå ner till 0 med motorn stillastående och tändningen avstängd, med tändningen på kan det bli någon enstaka volt där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-09 20:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
En timme efter jag skrev inlägget ringde frugan o sa att hon hade fått stopp på bilen :? Batteri urladdat. Med lite starthjälp kunde jag konstatera att den inte laddar överhuvudtaget. Så länge motorn gick så tändes inte laddningslampan, vilket jag har för mig var fallet även förra gången laddningen upphörde. Kolen sitter i samma enhet som laddningsregulatorn så det blir o hitta en sådan imorgon som första försök.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-09 20:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är ganska vanligt att laddningslampan inte tänds om kolen är slut så att det blir totalt avbrott i magnetiseringskretsen. Då finns det ju ingen väg för strömmen från tändningslås och laddningslampa till jord. En del generatorer/laddningsregulatorer har ett motstånd mellan D+ och jord för att säkert tända lampan även i det fallet, men tyvärr inte alla. På regulatorer som säljs som piratdel brukar det aldrig finnas något sådant motstånd.

Innan du köper ny regulator/kolhållare, skruva loss den gamla och se hur kolen ser ut. Har de slitits ut helt och hållet i förtid så se till att den nya regulatorn du köper inte är av samma märke.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 10:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
När kolen är slut brukar ena kolet vara halvt så lång som den andra. Så egentligen skulle man bara behöva nyta ett kol.

Vill man komma undan billigt kan man bara löda nya kol på en bef regulator men å andra sidan är de så billiga på t ex bilema att det knappast lönar sig.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 14:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
När kolen är slut brukar ena kolet vara halvt så lång som den andra. Så egentligen skulle man bara behöva nyta ett kol.


På stora kraftverksgeneratorer har man också problem med att det ena kolet för magnetiseringen slits fortare än det andra. Där brukar man skifta magnetiseringsledningarna t ex en gång per år för att fördela slitaget jämnt.


aryan skrev:
Vill man komma undan billigt kan man bara löda nya kol på en bef regulator men å andra sidan är de så billiga på t ex bilema att det knappast lönar sig.

/Aryan


Jo, men å andra sidan brukar originalregulatorerna fungera betydligt bättre än de flesta piratregulatorer. Det är t ex mycket vanligt på 80-talsbilar med generatorer av typ Bosch N1 att man får problem med ostabil spänning (flimrande lyse) när motorn går på tomgång om man har monterat en piratregulator.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 17:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
aryan skrev:
När kolen är slut brukar ena kolet vara halvt så lång som den andra. Så egentligen skulle man bara behöva nyta ett kol.
/Aryan


Kul att du nämner det Aryan, för det var precis så det såg ut. Ena hälften så lång som den andra.
Regulatorn är nu bytt och allt verkar frid o fröjd igen, laddade 13.8 volt.
Vad gör man inte för husfriden? :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-26 20:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Nu var det dags igen.. Vår Renault fick motorstopp. Denna gång tyvärr i en tunnel vilket krävdes att vi fick anlita bärgare...
Har fungerat perfekt fram tills idag, inga tecken på laddproblem.
Uppenbart var batteriet tomt, precis som förra gången, fel på laddningen igen... Det märkliga är att vi bytte laddnings regulatorn i somras, då var kolen slut. Har inte kollat på det ikväll då det är för mörkt, men vad är oddsen för att regulatorn är kass igen? Det lutar snarare åt att generatorn är defekt, eller vad tror ni?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-26 21:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det skulle inte förvåna mig om det är den nya laddningsregulatorn som har gått sönder ändå. Har du kvar den du bytte senast?

Om kolen har slitits ut eller är skadade på något annat sätt (t ex om det har gått varmt så något kol har smält fast i kolhållaren, ena kolet är avbrutet eller liknande) så ta en noggrann titt på släpringarna, som sagt tidigare i tråden. Kolla att fältlindningen har normal resistans (typiskt 3-6 ohm för 12 V-generatorer) och att den inte har överledning mot jord (rotorns stomme). Kolla även noga att inget mekaniskt fel i generatorn (t ex glappa lager eller krokig axel) kan få släpringarna att kasta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-29 06:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ena släpringen hade grova jack vilket jag förstår äter kol. Det blir o hitta en annan generator på skroten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-29 08:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Databoxen skrev:
Ena släpringen hade grova jack vilket jag förstår äter kol. Det blir o hitta en annan generator på skroten.


Det behövs inte! Du kan renover släpringen genom att sätta rotorn i boormaskinen och slipa bort jacken med allt finkornigare slippapper. När ringen är slät så är det bara att byta kolen igen såklart.

Om det är riktigt illa dvs flera mm i släpringen som är bortsliten kan du även köpa nya släpringar på bilelektrisk verkstad och byta ut dem.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-29 10:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Men det går betydligt fortare att få ordning på en släpring - och blir bättre resultat - om man har möjlighet att svarva ner den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-29 11:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Självklart om man har tillgång till svarv är det ingen tvekan.

Jag har klarat mig rätt bra med fattigmansalternativet, dvs borrmaskin, metallfill, slippaper och stadig hand. Det viktigaste är att släpringernas yta bli slätt så att de inte längre käkar upp kolet, några hundradels avvikelse i rundhet kompenserar nog kolen för.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-29 16:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
P.g.a att familjen är mycket beroende av att denna bilen rullar, så var jag tvungen att skaffa en annan generator på skroten, för några hundralappar. Dock kan jag se till att den utbytta generatorn får nya släpringar så den är i fint skick till nästa ras...
Jag tror inte de gamla släpringarna går varken att svarva eller slipa ner, det såg ut som en bit av ringen t.o.m saknades på ett ställe. :o


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011