Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-06-24 02:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SANTANA - motorproblem!
InläggPostat: tis 09-06-16 13:13 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-11 14:13
Inlägg: 6
Ort: Från
Hej hej - då var man här igen då. Nu med en ny motor som inte vill gå =) Sist var sommaren 06 då jag hade en VW-bus med trasig DIS-enhet som gav mig gråa hår i två månader... =)

Nu gäller det en 5-cylindring VW Santana, 1983...

Problemet:
Den rycker och går ojämnt i motorn på företrädesevis låga varv. Mellan 1000 och 2000 varv går den väldigt ryckigt - känns som 2-4 cylindrar av 5.

Jag har ägt den i ett år och kört mer än 3000 mil sedan köpet (miltalet är 24000). Fenomenet har funnits länge, men var så litet att jag ignorerade det ända tills nu, då det eskalerat. Det märktes tidigare ofta bara som att man märkte en liten misständning nu och då, när man körde på femman i låg fart, alltså nära 1000 rpm/50 kmh. Sedan blev det tydligare och tydligare, men jag struntade i det då jag oftast körde över 2000 rpm ändå.

När det hade regnat och varit "surt" väder var bilen alltid "sur" att starta. Lät som den gick på 3-4 cylindrar. Men när den var genomvarm försvann problemet. Så jag misstänkte fukt eller vatten i tanken, men nu har problemet eskalerat trots att det varit högsommar och torrt (jag var i Italien när det hände).

Vid ett tillfälle började motorn plötsligt gå riktigt skit. Svåra misständningar även trots kraftigt gaspådrag (tidigare försvann misständningarna vid lite tydligare gaspådrag) och även över 2000 rpm. Var nätt och jämnt att jag fick hem bilen. Bytte TÄNDSTIFT nästa dag, och problemet försvann! Nästan. Kunde köra hem från Italien men lagom när jag kom hem, 150 mil senare, var problemet tillbaka.

OK, det var problembilden.
Nu ska jag berätta vad jag vet om motorn:

Tändstiften hade suttit på i mer än 3000 mil, men såg fräscha ut när jag bytte dem. Fördelarlocket däremot, var bränt på alla stift, på SIDAN av varje stift. Mycket mystiskt. Rotorn var bränd och sprucken (men trots dessa fel gick bilen i 200 knyck utan protester!). Bytte rotor till en ny, men inte locket, det "skrapade" jag rent...

Häromdagen blev det motorstopp i en korsning i mitt kvarter i Göteborg. Men det KAN ha varit soppatorsk, för det var inte mycket kvar i tanken, men jag tror inte enbart att det var det. Vi hällde i 10 liter 98-oktan och jag vill minnas att bilen inte startade efter det heller. Däremot när jag ryckte lite i kontakten till bränslepumpen så hoppade den igång - men jag tror inte heller det var det som var felet, för nu sitter kontakten väl på, och motorgången är fortfarande kass.

Jag har konstaterat att det kommer gnista ända fram till stiften, även om kablarna inte ser ut att vara i toppskick. Och stiften är som sagt nya.
Tändmodulen ryckte jag lite i, men det var antingen "på" eller "av" = när jag drog i den för mycket stendog motorn. Samma på dess lilla ände, som sitter på fördelaren. DIS-enhet finns ej. Så jag misstänker att felet måste ligga på bränslesidan.

Bränslefiltret är inte bytt på mer än 3000 mil, för jag har inte bytt det. Så det kan man ju misstänka.

Jag har undersökt två spridare (de man kommer åt), och de ser ut att spruta ut bensin i en jämn ström (mekaniskt ständigt flöde). I början trodde jag att det inte kom bensin, men det var innan jag fattade att man måste blockera hålet för att annars blir det inte vaacum i motorn. Så när jag blockerade hålet såg jag att det kom ut soppa. Spridare ett (längst fram) spritsade ut soppan enbart från en punkt längs dess punktformade munstycke, alltså lite snett såg det ut som. Jag har för mig att det ska "duschas" ut jämnt, men det kom ändå soppa, så jag vet inte...

Förre ägaren sa att han brukade pytsa i lite motorolja i tanken vid tankning, annars skulle bensinpumpen gå ojämnt sa han. Detta är något som jag aldrig gjorde eftersom jag glömde, men idag gjorde jag det, och det hjälpte inte.

Bensinpumpen... den är ju minst sagt viktig, och jag vet inte i vilket skick den är. Vad jag vet är att den går lite ojämnt. Man hör det på den, och även spänningen till den varierar. Och det är inte ens 12 volt den får, så jag undrar... Den har inget relä, bara en säkring, konstigt nog. När jag mäter på den varierar spänningen mellan 10,8 och 11,5 cirka. Givet detta kan man ju misstänka att den inte går bra... MEN, det är en liten hönan- och ägget-situation, för om pumpen inte går bra, då sjunker motorvarvet och spänningen som pumpen erhåller. Men om spänningen sjunker av motorn går ojämnt av en annan orsak, då kommer ju OCKSÅ pumpen sjunka i varv och leverera sämre bränsletryck!

I Haynes-boken står det att det ska finnas ett bensinpumps-relä, men jag hittar inget, trots att jag varit inne i härvan bakom säkringarna och kollat. Säkring 5 går till pumpen, men var i allsin dagar kommer spänningen då ifrån????

Jag förmodar att jag skulle kunna undersöka om motorn skulle gå plötsligt bättre, om jag tog ett externt batteri och kopplade in på pumpen under gång - då skulle den ju få 12-13 volt direkt. Problemet är att jag inte har ett extra batteri.

Har kollat vacuum-slangar och alla möjliga slangar, men allt ser helt ut. De vacuum-slangar som var spruckna fixade vi till.

Motoroljan är tyvärr inte bytt på minst 3000 mil - jag har inte haft råd då jag är student och inte kunde prioritera det. Men kan skitig olja påverka detta? Finns ju ingen katalysator...

Har kollat att "luftplattan" som är kopplad till bränslefördelaren höjer och sänker sig som den ska, så det är inget kärv där. Har kollat gasspjällen (2 st), och de rör sig som de ska. Misstänkte också att det kunde bildas vacuum i bränsletanken, men det är inte det, för jag har testat med locket av, och det blev ingen förbättring (dålig tankventilation alltså).

Kan det vara blockerat bränslefilter?
Kass bensinpump?
Stopp i spridarna trots allt?

Det finns ett par grunkor som sitter på motorn som det ju teoretiskt kan vara fel på, men jag vet inte hur jag ska undersöka dem. Tänker närmast på diverse givare och en grunka som påverkar bensinmängden (sitter monterad på motorblocket med två bensinledningar på sig och en kontakt). Kallstartsventilen har nog inget med detta att göra, för det är ingen förändring när man tar av kontakten.

Halva kungariket till den som hjälper till här...

/Nicke


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-16 13:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4546
Ort: Sundsvall
Jo, visst är det trevligt med felsökning av K-jetronic-system? :)

Går den ojämnt på låga varv oavsett om du gasar lite eller mycket (blir det alltså bättre om du segdrar på högsta växeln och fullgas)? Eller är det så att den ojämna gången egentligen följer med litet gaspådrag oavsett varvtal?

En mycket vanlig orsak till sådana problem på bilar med K-jetronic (inte bara VW) är tjuvluft pga dåliga O-ringar runt spridarna. En annan sak, precis som du har varit inne på, är dåliga spridare som inte finfördelar bränslet som de ska. I bästa fall kan man - kanske - få igång sådana spridare genom att ultraljudstvätta dem.

Beträffande bränslepumpen så ska den inte behöva någon särskild smörjning. Och det finns ALLTID ett bränslepumprelä på bilar med K-jetronic. På VW sitter det en del elektronik i relät, den används för att hålla relät tillslaget så länge det kommer regelbundna tändpulser från tändsystemet men stänga av om motorn stannar. Dessutom finns det vanligtvis en extra styringång för att relät ska slå till så snart man börjar köra startmotorn. Jag vet inte var relät sitter på Passat II / Santana, men på Golf I och II samt Passat I sitter det på en reläsockel fasthakad ovanpå elcentralen. Det brukar vara ett ganska långt relä i svart plastkåpa. Det lönar sig att plocka isär det emellanåt och bättra på eventuella dåliga lödningar, kolla att det inte är nära varmgång i reläkontakten osv.

En vanlig orsak om bränslepumpen låter som om den går ojämnt är om den suger med sig luft i bränslet. Det är vanligt på VW att sugslangen mellan tank och pump (en sån där typisk tysk vävarmerad gummislang) blir så porös att luft sugs in genom slangen. Detta problem märks mest tydligt på bilar som inte har förpump i tanken (eller om förpumpen inte fungerar). Det kan naturligtvis också vara något som har lossnat i tankarmaturen inne i tanken som gör att pumpen kan suga luft.

Haynes är inte att lita på när det gäller elschemor och sådan dokumentation, då är det bättre med en gammal svenskproducerad gördetsjälvhandbok (Thorsells eller liknande).

Om fördelarlocket blir kraftigt bränt på sidan av varje uttag så tyder det på att gnistan inte kommer i rätt läge i förhållande till vart fördelarrotorn pekar. Sådant kan förekomma t ex om vakuumtändförställningen inte fungerar (tändplattan kanske har kärvat fast i något olämpligt läge eller vakuumslangarna är felkopplade), eller om t ex fördelarrotor eller hallgivare är bytt mot en piratdel av fel typ. Om tändspolen skulle vara av fel typ (t ex om det sitter en spole där som är avsedd för tändsystem med brytare) så kan det leda till att tändpulsen försenas vid höga varvtal.

Kallstartproblemen kan bero på något inre läckage i bränslesystemet så att det inte finns bränsletryck kvar sedan motorn gick sist då det är dags att starta. T ex om backventilen vid utloppet från bränslepumpen läcker eller om det har hänt något med tryckreglerventilen i bränslemängdmätaren. Det kan också bero på att tryckackumulatorn, som brukar sitta under bilen direkt efter bränslepumpen, inte fungerar. T ex händer det att fjädern i den rostar sönder så att det inte längre finns någon fjäderkraft som kan hålla tillbaks membranet.
För att testa detta kan du tvångsköra bränslepumpen genom att bygla förbi pumprelät, och låta den gå några sekunder innan start. Om det då är lättare att starta så är saken klar!

Styrtrycksventilen (den som sitter på sidan av motorblocket) brukar inte spela någon roll för kallstart, men däremot har den en förmåga att kunna fastna i antingen varmt eller kallt läge. Fastnar den i varmt läge går förstås motorn dåligt när den är kall. Och om den fastnar i kallt läge så får man räkna med kopiös bränsleförbrukning. Det brukar gå att plocka isär den och få ordning på den om den har fastnat. På 5-cylindriga VAG-bilar brukar den också sköta fullgasanrikningen, då finns det en relativt grov vakuumslang ansluten från insugningsröret till styrtrycksventilen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-16 17:34 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-11 14:13
Inlägg: 6
Ort: Från
Du är guld värd, Torbjörn! Det ska gudarna veta, även om jag inte får ordning på bilen.

<<Går>>

Förut när problemet var litet, försvann ryckningarna omedelbart när man gasade bara litet mer. Och då uppträdde de oftast bara på 5:an i låg fart. Nu skorrar den rejält även om man trycker mer på gasen, och t.o.m. över 2000 rpm. Det varierar nu från nästan OK till riktigt illa, varm som kall. Riktigt aggressiva skakningar är det - som om den bara gick på 2-3 cylindrar, men det där med hur många cylindrar den går på är jag inte bra på att bedöma.

<<tjuvluft>>

Spridare 1 är lätt att dra loss och trycka dit igen. Den bara ploppar till och sätter sig där den ska. Nr 2 däremot var ett rent helvete att få tillbaka, dess ring var stenhård. Nr 3-5 har jag inte försökt med då jag måste demontera en massa rör för att komma åt dem, men visst jag ska kolla på dem med. Hur kan jag kontrollera om det tjuvar luft där?

Angående pump och relä:

Pumpen sitter i tanken, och alla utgående slangar verkar hela. Kan nå den OK från bagageluckan. Det stod något i Haynes om att det finns en kontakt i anslutning till luftmängdskivan, som bryter strömmen till pumpen när motorn stannar, t.ex. vid motorstopp. Jag har inte hittat denna switch dock. I säkrings- och relähärvan fanns inget som liknade ett bränslerelä, men jag är förstås inte säker. I boken var det en bild på ett relä med en yttre säkring på, men den fanns inte på min bil, åtminstone inte där den skulle vara enl. bilden. Var kan det vara gömt?? Jag ska titta igen vid sockeln efter ett långt relä alltså. Kan jag pröva att ta loss reläerna ett efter ett tills motorn slocknar, så att säga? Vad tror du om variationerna i spänning till relät?

Jag ska förtydliga att det inte varit fråga om kallstartproblem - endast att motorn gått dåligt vid framför allt fuktigt väder = efter regn.

<<Det>>

Ja, den har en grov vakumslang på sig, men det hände ingenting med motorgången när drog av den (varm). Är det en komponent som jag kan skruva loss och "renovera" på något sätt? Vad har den för teknik i sig?

Tryckackumulatorn sitter mycket riktigt under bilen jämte bränslefiltret. Har ingen aning om den funkar som den ska, men det har aldrig varit fråga om startsvårigheter. Ibland startar den på "andra" motorvarvet och ibland får man köra startmotorn 5-6 sekunder, men den startar alltid till slut. Men eftersom den kan sega så ibland, kanske det tyder på trött tryckackumulator, eller kass kompression...

Hög bränsleförbrukning har det inte varit fråga om i alla fall; den har hållt sig strax över 0.8 l/mil vid snäll körning och runt litern vid mycket hård körning.

PS: av tändkablarna visar alla 6 kOhm, utom en som visar 3... normalt?

Tack för alla tips!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-16 19:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4546
Ort: Sundsvall
Ett enkelt sätt att kolla om motorn drar tjuvluft vid spridarna är att spraya startgas vid en spridare i taget (och andra misstänkta ställen) medan den går på tomgång. Om varvtalet ökar eller gången ändras på något sätt vet man att man har hittat en läcka.

En sån där hjälpkontakt i luftmängdmätaren finns på K-jetronicsystem på andra bilmärken (t ex Volvo). Men jag har inte sett den med egna ögon på VW eller Audi, möjligen skulle den ha kunnat förekomma på någon mycket tidig Golf GTI. VAG-bilarna verkar nästan alltid ha använt ett varvtalsrelä istället. Dock har hjälpkontakt i luftmängdmätaren använts på VW-bussar med L-jetronic.
När det gäller spänningsvariationerna så är de klart oroväckande, du borde nog ta reda på var någonstans det är dålig kontakt och spänningsfall. Om inte annat så med tanke på risken att det går varmt i någon dålig anslutning och skadan blir värre så småningom.

Att motorn går dåligt framför allt i fuktigt väder låter ju som ett tändningsproblem, t ex överslag utanpå tändspole eller i fördelarlock. Det kan också bero på dålig energi i gnistan, t ex för att tändspole eller tändmodul är av fel typ. Om det slår över någonstans utvändigt brukar man kunna se det om man i mörker öppnar huven och tittar på misstänkta ställen medan motorn går. Fast det är förstås svårt när det är så ljust på nätterna som nu...

Hmm, det borde ha hänt någonting om du drog loss vakuumslangen till styrtrycksventilen medan motorn gick. Om inte annat så för att motorn borde dra tjuvluft genom slangen när den är lös.
Närmast under de båda bränsleslanganslutningarna på styrtrycksventilen sitter ett membran som fungerar som ventilbricka för att släppa fram eller spärra bränsletillförsel. På andra sidan membranet finns en tryckstång och en fjäder som trycker på det, samt en bimetallfjäder (lång bladfjäder som tar upp hela ventilhusets längd) som håller emot fjäderkraften. Det finns också ett elektriskt värmeelement som värmer bimetallfjädern. På en styrtrycksventil med vakuumstyrning är det som regel någon slags vakuumkännande membran som påverkar en ytterligare fjäder som bidrar med kraft till tryckstången och "bränslemembranet".
Om du ska ta loss den och ta isär den, så var mycket noga med renlighet vid bränsleanslutningarna. Det är lämpligt att motortvätta och borsta rent utanpå innan man lossar dem.
Sedan är det bara att lossa skruvarna som håller fast underdelen av ventilhuset så får man isär det i två delar, och resten är nog ganska självförklarande. Håll bara noggrann koll på hur delarna sitter från början så att det inte blir några tveksamheter när den ska sättas ihop. Bränslemembranet sitter innanför en kraftig plåtbricka som sitter med fyra små skruvar, rakt innanför bränsleanslutningarna. Det som brukar kärva ihop är att tryckstången fastnar i hålet i brickan, det är ganska snäv passning där. När man tar isär de delarna är det också mycket viktigt med renlighet. Kolla att värmeelementet är helt när du ändå håller på, det förekommer ibland att det blir avbrott i det.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011