Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 18-12-14 18:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-06-25 21:11 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 279
Fick nedslag på en volvo jag besiktade för anliggande broms VF. Har nu motionerat oket och smort glidpinnar och belägg en aning. Är kanske inte helt 100%igt bra men hjulet snurrar 1.5 - 2 varv om man drar på det och fälgen blir inte längre varm vid körning, inte heller märks det någon form av anliggning när man kör.

Jag försökte ringa bilprovningens tekniska avdelning för att fråga om hur man bedömer anliggande bromsar men fick goddag yxskaft till svar.

Någon som vet hur man bedömer det rent praktiskt sam i vilken text det finns reglerat hur det ska bedömas?

/Alex


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-26 20:25 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Framhjulsdriven eller bakhjulsdriven bil? Antar att den är bakhjulsdriven om den snurrar såpass som den gör.

Utan att veta säkert tror jag inte att det finns regler som säger hur lätt det skall gå då detta borde vara svårt att sätta på pränt. Snarare handlar det väl om kunskap hos besiktningsmannen?

Är bilen bakhjulsdriven så borde det, om bromsarna fram är i bra skick, gå att få hjulet att snurra ett flertal varv utan att ta i för mycket.

En framhjulsdriven bil däremot går ju enligt min åsikt inte att kolla på det sättet utan då får man snurra sakta och lätt på hjulet och "känna" sig för.

När han anmärkte, gjorde han det efter att ha kört bilen på bromsprovaren eller redan i hallen när de hissar upp och känner på hjulen?

Tycker du att det har blivit stor skillnad mot hur det var innan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-26 21:53 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 279
Hej,

Bakhjulsdriven, Volvo 740. De thar absolut blivit stor skillnad mot förut, då stannade hjulet direkt. Får väl chansa på att besikta igen för att få veta. =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-26 22:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4631
Ort: Sundsvall
Vad är orsaken till den kvarvarande anliggningen? Går beläggen tungt i oket, kärvar det i glidpinnarna eller går kolven tungt?
Min erfarenhet av anliggande bromsar är att om man har mekat med dem och lämnar det hela i halvdant skick så blir det mycket snart värre igen, mödan för att få bort all kvarvarande anliggning betalar sig utan tvekan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: JAG SÄGER BARA EN SAK !
InläggPostat: lör 09-06-27 07:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 572
Ort: Lyckeby Blekinge
Bild

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-27 21:40 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
"Skrota Bilprovningen"?

Vad tror du för skit vi fått som hade rullat på vägarna då? Många håller koll på sina bilar men många andra har inte en susning om skicket på sin bil.

Ytterligare en del skulle skita i skicket bara bilen rullade om man inte behövde besiktiga, det är jag säker på!

Detta låter ju politiskt korrekt att säga men SBP anmärker ju inte på bilar för att *** utan för att det påverkar trafiksäkerheten!

Men visst finns det saker som det anmärks på "i onödan" likaväl som att de missar en massa saker men det hör nästan hemma i en egen tråd?

Lämpligen med ditt inlägg som första inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-28 21:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
Roland skrev:
"Detta låter ju politiskt korrekt att säga men SBP anmärker ju inte på bilar för att *** utan för att det påverkar trafiksäkerheten!

Vilket ord är det som har censurerats?
Finns det en lista någonstans där vi kan se vilka ord som ligger i ordfiltret?
Behövs verkligen ordfiltret?

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-29 09:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 572
Ort: Lyckeby Blekinge
förvisso skulle det rulla mycket skit på vägarna
men dom som ej har några kunskaper om bilar håller sig som regel till lite nyare åk
utan allvarliga rostskador och betala dyrt för detta
vilket fall som hells så tröttnar man väl på åket när det börja rinna regnvatten på knäna :mrgreen:

tittar man på olycksstatistiken före och efter 1965 då bilprovingen introducerades är det ytters marginella skillader

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-29 11:12 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 279
det är kolvarna som går lite tungt i oket, tänkt få igenom den ett år till utan att behöva byta eller renovera oken, ev kommer den inte köras mer än detta år då den huvudsakliga föraren börjar bli ålderstigen. Vet faktiskt inte om det är en kvarvarande kärvningen eller om det går så "tungt" normalt på en sådan bil.

mvh
A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-29 16:42 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
reez skrev:
det är kolvarna som går lite tungt i oket, tänkt få igenom den ett år till utan att behöva byta eller renovera oken, ev kommer den inte köras mer än detta år då den huvudsakliga föraren börjar bli ålderstigen. Vet faktiskt inte om det är en kvarvarande kärvningen eller om det går så "tungt" normalt på en sådan bil.

mvh
A


Jag skulle vilja påstå att om allt är okej på en sådan bil snurrar hjulet lätt. Marginellt sämre än om du skruvar bort oket helt. Svårt att säga hur många varv..

Motionera kolvarna fram och tillbaka en massa ggr med hjälp av en medhjälpare

Smörj upp så bra du kan och prova att besiktiga..


Dr. Mabuse skrev:
Roland skrev:
"Detta låter ju politiskt korrekt att säga men SBP anmärker ju inte på bilar för att *** utan för att det påverkar trafiksäkerheten!

Vilket ord är det som har censurerats?
Finns det en lista någonstans där vi kan se vilka ord som ligger i ordfiltret?
Behövs verkligen ordfiltret?


Jag tror att jag skrev "j ävlas" minus ett mellanslag.. Visste inte ens att det fanns ett sånt filter..

biltema 10w30 skrev:
förvisso skulle det rulla mycket skit på vägarna
men dom som ej har några kunskaper om bilar håller sig som regel till lite nyare åk
utan allvarliga rostskador och betala dyrt för detta
vilket fall som hells så tröttnar man väl på åket när det börja rinna regnvatten på knäna Mr. Green

tittar man på olycksstatistiken före och efter 1965 då bilprovingen introducerades är det ytters marginella skillader


Du kanske har rätt om statistiken men helt säkert skulle trafiksäkerheten gå bakåt ett par steg, det är iaf jag övertygad om!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-29 22:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4631
Ort: Sundsvall
När kolvarna kärvar i ett "normalt" bromsok brukar det mest bero på rost och avlagringar längst ut i cylindern, alltså innanför skyddsmanschetten men utanför spåret för tätningsringen. Om skyddsmanschetten är i så pass bra skick att man kan ta bort den utan att skada den, så kan man ta chansen att ta ut kolven, göra ren den, och skrapa bort rost och annat från den där metallkanten utan att för den skull byta alla gummidelar och göra en helrenovering av oket.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 11:38 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
:D ! "Biltema 10w30" Har man den skylten på bilen när man kommer till AB Svensk Bilprovning ska man veta att det finns en liten hammare och en tung hammare :shock: ! Brukar finnas där dom hissar upp bilen 8) . Lätt att förstå vilken hammare som kommer att användas :lol: , .....inte en chans att man får igenom bilen....frågan är om man överhuvudtaget kan köra hem :o . ......man blir troligtvis "botad"...... :lol: . Nu till bromsoket och kolvarna: Brukar motionera dom tills man ser att kolven liksom fjädrar lite, när du pressar tillbaks kolven ser du att den rör sig lite framåt när du släpper pressen på kolven. Då blir det najjs! 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-01 10:33 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 279
Har motionerat kolvarna, hjulet går absolut inte tungt när man snurrar på det.

Tyvärr är damaskerna kaputt, men eftersom bilen inte går på vintern har det funkat ganska bra. Ska besikta på lördag och hoppas på att gå igenom utan att behöva lägga ner mer jobb i år på den.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011