Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-01-14 17:44 
Offline

Blev medlem: sön 08-01-06 00:26
Inlägg: 11
Ort: Från
Biltemas bränslefilter är de bra? eller skall man köpa orginal?

_________________
volvo 940-93 med lh jetronic 2,4


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-14 17:48 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-23 08:39
Inlägg: 25
Ort: Från
Inga probs. Har kört etanol med dem i fyra år. Tändspolar är sämre dock.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-14 18:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Inga problem efter iaf 6000 mil totalt i 3 olika Mercedes.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-14 20:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det absolut viktigaste med bränslefilter är att man vänder dem åt rätt håll. Följ flödespilarna eller "in" och "out" -markering på filtret, lita inte på att det nya filtret t ex har den fastpressade gaveln i samma ände som det gamla hade.

Följden om man vänder filtret fel är att det kan släppa ifrån sig stora mängder ludd som sedan täpper till spridare etc. Filterpapperet är nämligen bara behandlat för att vara luddfritt på ena sidan, och en del filter har dessutom ett extra steg med filt eller ett finmaskigt nylonnät vid utgången för att fånga upp eventuellt ludd.

Åtminstone förr i tiden lär det ha förekommit att en del tvivelaktiga piratbränslefilter släppte ludd även om de var monterade rätt väg, men förhållandena kanske är bättre numera.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-15 00:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Har oftast kört med Biltema-filter i dom bilar jag haft (Volvo insprutare) och det har aldrig varit några problem.
Sen hur kvalitén är vågar jag inte uttala mig om, men det är ju en ganska stor prisskillnad mot original (ca 200 kr) och man kan ju undra varför.
Bättre filter, eller bara större vinst för märkesbutikerna? :roll:

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-15 00:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En skillnad är väl att många märkesfilter (Bosch, Mann osv) fortfarande tillverkas i höglöneländer medan t ex Biltemas filter produceras i Kina eller någonstans i sydostasien.
Jag kan tänka mig att en fabrik som har hållit på med filterproduktion i mer än 50 år har ett visst know-how som saknas i en snabbt uppsmälld organisation som är inriktad på att ge kortsiktiga vinster åt riskkapitalister. Därmed inte alls sagt att de billiga filtren måste vara dåliga!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-15 10:48 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
Pirattvivlarna brukar oftast visa bilder på uppsågade piratfilter (Biltema?) och uppsågade originalfilter.

Kanske någon som vill prova detta ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-15 15:37 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Javisst,, har själv enbart mig av bränslefilter från just Biltema under alla dessa år med spriten och mer än 15000 mil utan minsta problem och med uteslutande etanol och har så även desikerat samtliga förbrukade sådana filter utan att funnit mer avikande än om det bara skulle handlat om enbart fulsoppa,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-15 16:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
En skillnad är väl att många märkesfilter (Bosch, Mann osv) fortfarande tillverkas i höglöneländer medan t ex Biltemas filter produceras i Kina eller någonstans i sydostasien.
Jag kan tänka mig att en fabrik som har hållit på med filterproduktion i mer än 50 år har ett visst know-how som saknas i en snabbt uppsmälld organisation som är inriktad på att ge kortsiktiga vinster åt riskkapitalister. Därmed inte alls sagt att de billiga filtren måste vara dåliga!


Tyvärr håller de forna "kvalitetsmärkena" att såga av sin egen gren då de kortsiktigt vinsttänkande dagligen smäller upp egna "fabriker" i Kina dit de hämtar både barnarbetare och råvaror som framställs på allt annat än lämpligt vis.
Helt utan tanke på uppbyggt varumärke uppenbarligen.
Ett exempel är Bosch som sedan 1993-94 lyckats med konsstycket att göra reläer till Mercedes av uppenbart helt oacceptabel kvalitet i Ungern.
Har exempel på flera bilar där samtilga haft samma fel efter ungefär samma ålder. (simpla reläre som varningsblinkers/intervalltorkare t.ex)
Hittar man bara samma relä (från samma år) på skroten men med en "Made in Germany"-stämpel istf för "Hungary", så kan man utgå från att reläet håller bilen ut på Mercedesvis däremot.
Ett nystartat märke i Kina kan ju faktiskt dessutom iaf i teorin vara intresserat att bygga upp ett varumärke från grunden.
Se på Samsung i Korea t.ex.
Nästan status i deras grejor numera...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-15 17:56 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Jag resonerar som såhär, när biltema inte ens klarar att leverera större delar som håller en acceptabel kvalitet är jasg tveksam till hur bra ett filter de levererar kan vara. Jag skulle iofs inte ens köpa något som var erkänt bra på biltema då jag tycker de lurar på folk skräp i allt övrigt. Ta t.ex. dera "ip44"-strömbrytare med stora glipor om man bara petar på dom. Hemskt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 10:24 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
Handla bildelar på Biltema är lite lotteri, det finns säkert helt ok prylar men tyvärr är det mycket som är bara skräp :( Problemet är hur jag som kund ska klara av att göra den bedömningen innan jag handlar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 11:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det lär man sig med tiden. Dels av egen erfarenhet och dels av andras erfarenhet genom t ex trådar som denna.

Rent generellt måste jag säga att man hittar undermåliga kinesiska elinstallationsprylar lite överallt numera, inte bara på Biltema. I princip samma saker säljs också på t ex Jula, Clas Ohlson, ÖoB, Coop Bygg m fl, men hos en del av affärerna finns också ett sortiment av bättre - och dyrare - materiel parallellt.
En fördel med Biltema är i alla fall att man inte behöver betala några överpriser för dåliga prylar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 13:11 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Precis,, och hävdar fortfarande att Biltemas sortiment är att lita på i stort och att dom faktiskt rejält rykt upp sig kvalitetsmässigt som för bara 5-10 år sedan, men har väl kanske bara haft tur under dom säkert 30 åren man uteslutande gjort sin inköp där, med endast ett par reklamationer, och utan att på något sätt försöka ta just Biltema i försvar,, har således iaf för egen del fullständigt förtroende för Biltemas sortiment i stort, det är min erfarenhet. :-)

Så grejor med dålig kvalitet kan man som sagt hitta lite varstans i fackhandeln och som kund måste man vara mer och mer uppmärksam på detta,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 16:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Med lite erfarenhet går det att se på grejorna om de kommer att duga.
Nödvändigt idag när märken inte betyder ngt längre.
"Brandbuilding" -pyttsan sa ekonomen, folk ser inte skillnaden på kvalitet o skräp...
Men tror det svänger tillbaka snart som sagt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-16 18:12 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-11 14:13
Inlägg: 6
Ort: Från
Biltemas elverktyg är uteslutande skräp. Jag skulle aldrig köpa annat än det bästa när det gäller elverktyg (Metabo och DeWalt). Inte bara för att de lär hålla MYCKET längre än Biltema (och märket jag avskyr över de flesta: Black n Decker), men också för att det är en helt annan känsla i kvalitets-elverktyg och mycket mindre vibrationer. Vibrationer ger en nervskador i händer och underarmar på nolltid.

Men många förbrukningsvaror på Biltema håller klanderfri eller bra kvalitet, och även vanliga verktyg som skruvmejslar, blocknycklar o dyl. Deras rostspray är också skitbra. Köper alltid krympslang, silvertejp och liknande på Biltema.

När det gäller dyrare motorkomponenter köper jag nästan aldrig Biltema, men däremot om det gäller chassidetaljer. Men jag har iofs bara gamla bilar där grova delar såsom spindelleder o drivknutar kan antas hålla bilen ut om den redan gått 25000 mil. Men motordetaljer såsom elektronik, tändkablar , lock, rotor, filter - där tror jag det är bäst att hålla sig till Mekonomens utbud.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011