Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 09-07-04 11:54 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Någon som har koll på i vilka modeller och årgångar motoralternativet XUD9TI sitter? Har den andra benämningar med?

Skall leta delar på mekonomen eller liknande så jag behöver ett registreringsnummer som jag tänkte hitta på blocket pga att denna motorn sitter i ett oregistrerat fordon.

Det är kamremmen som skall bytas och tips mottages gärna om saker att tänka på ism detta!


Senast redigerad av BioPower lör 09-07-04 21:10, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-04 14:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De flesta tvärställda Peugeotdieslar från 80- och 90-talet är av grundkonstruktionen XUD, de förekommer i t ex Peugeot 205, 309, 405, 605 samt i Citroën BX, ZX, XM, Xantia. Dessutom säkerligen i en hel del transportbilar av olika slag.

9:an står för 9 franska skattehästkrafter, dvs i praktiken 1,9 liters cylindervolym.

Bokstäverna på slutet anger version av motorn.

När Peugeotmotorer används av Citroën så får de ibland andra beteckningar. Det verkar som om Citroën använder XUD som ett samlingsnamn för hela motorfamiljen och sedan har varje specifikt motorutförande en egen beteckning på tre tecken. De äldsta varianterna av XUD-motorn i Citroën BX kallas t ex för 161-A , 162 och DJZ. Sifferbeteckningar används för motorer som inte behöver uppfylla några särskilda avgaskrav medan bokstavsbeteckningar används för motorer med avgasrening (t ex för dieselmotorer i svensksålda personbilar från 1987-88 och framåt).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-04 20:35 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Är kamremsbytet likartat på alla XU9xx?

Byter man vattenpump, sträckare, spännrullar/brythjul i samband med detta?

Bytesintervall? Behövs specialverktyg?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-05 09:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag vet inget om eventuella ändringar som är gjorda på XUD-motorn på senare år (efter ca 1989).

Spännrullar och vattenpump byter man vid behov om ser tecken på att de gamla delarna inte kommer att klara drifttiden till nästa kamremsbyte (glapp eller missljud i lager, nersliten, repig, rostig eller gropig yta på spännrullarna).

Man bör vara vaksam på om det är oljigt innanför kamremskåpan och i så fall åtgärda läckaget (ofta vevaxeltätningen) och sanera MYCKET noga innan man monterar den nya remmen. Jag har ett fall stående på gården nu där en kamrem i en XU bensinmotor havererade redan efter 3000 mil pga oljeläckage.

Man behöver inga specialverktyg men däremot tre M8-skruvar och en 8 mm cylindrisk pinne för att låsa kuggremshjulen i rätt läge. Dessutom en fyrkanttapp (3/8" ?) för att avlasta remspännaren.

Jag har inga uppgifter om kamremsbytesintervall för XUD-motorerna, för XU gällde 8000 mil på 80-talet men jag tror att intervallet förlängdes senare. Ser man på andra biltillverkare så brukar bytesintervallet vara kortare på dieselmotorer än på motsvarande bensinare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-05 11:41 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Tack så mycket för hjälpen Torbjörn!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011