De flesta tvärställda Peugeotdieslar från 80- och 90-talet är av grundkonstruktionen XUD, de förekommer i t ex Peugeot 205, 309, 405, 605 samt i Citroën BX, ZX, XM, Xantia. Dessutom säkerligen i en hel del transportbilar av olika slag.
9:an står för 9 franska skattehästkrafter, dvs i praktiken 1,9 liters cylindervolym.
Bokstäverna på slutet anger version av motorn.
När Peugeotmotorer används av Citroën så får de ibland andra beteckningar. Det verkar som om Citroën använder XUD som ett samlingsnamn för hela motorfamiljen och sedan har varje specifikt motorutförande en egen beteckning på tre tecken. De äldsta varianterna av XUD-motorn i Citroën BX kallas t ex för 161-A , 162 och DJZ. Sifferbeteckningar används för motorer som inte behöver uppfylla några särskilda avgaskrav medan bokstavsbeteckningar används för motorer med avgasrening (t ex för dieselmotorer i svensksålda personbilar från 1987-88 och framåt).
_________________ Att mäta är att veta
|