Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Läckage
InläggPostat: tis 09-01-13 13:57 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Min motor läcker lite olja. Det såg ut att ha kommit från ventilkåpan men jag har bytt ventilkåpspackning och tätat med silikon så det verkar inte längre som det är därifrån. Symptom som kan vara relevanta är: Varvtalet på tomgången fladdrar upp och ner. Motorn verkar aldrig hitta ett läge som den är nöjd med. Tomgången bör ligga på 650 rpm när motorn är varm vad jag vet men den går till 750 rpm och åker upp och ner. Ibland lägger sig tomgången någorlunda stabilt på 650 rpm och ibland inte, det är väldigt oförutsägbart. Det som är jobbigt med detta är att det luktar som någon sorts bränd olja när man kör bensin och när man kör med E85 luktar det ingen bränd olja alls men istället ungefär blandning av sprit/mäsk. Detta med lukten gäller enbart när motorn är varm. Det är inga större mängder olja som försvinner (jag tittar då och då och ser att ingen påfyllning behövs). Om det är av intresse kan jag skicka bilder. Vad kan felet vara måntro?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-13 15:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kan något vara tilltäppt i vevhusventilationen? Slang, oljeavskiljare/flamskydd, backventil, små strypningar eller kalibrerade hål någonstans? Sådant kan medföra såväl övertryck i vevhuset så att olja eller oljedimma pyser ut på fel ställe, som problem med underlig tomgång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-13 17:34 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Mycket möjligt.. det är en liten skvätt olja utanför PCV-ventilationslangen så det kanske är så enkelt att den har kläggat igen. Ska kolla om jag kan få luft att passera genom den, om inte är det väl dags för byte om det inte går att rensa ut skiten?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-13 18:50 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Kollade ventilen genom att blåsa luft genom och det gick bra. Kollade också om det fanns något vakuum genom att sätta tummen på på änden av ventilen när den satt i slangen och det var bra sug (tummen sögs nästan fast :D). Hmm...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-13 22:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Finns det flera vevhusventilationsanslutningar på motorn? Det är ju inte helt ovanligt med t ex en slang ansluten till en oljeavskiljare på sidan av motorblocket och en annan till ventilkåpan. Man bör i så fall kolla att det är fri väg på samtliga ställen.

Få se nu, den där ventilen, ska den fungera som en backventil? Och gör den i så fall det? Finns det någon annan (avsiktlig) väg för vevhusgaser förbi den?

Ofta finns det en oljeavskiljare (kan vara någon anordning med dubbla plåtar, eventuellt fyllt med något stålullsliknande emellan) på insidan av ventilkåpan, på sådana ställen kan det samla sig en hel del avlagringar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-14 21:01 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Bytte ventilkåpa för 2 månader sen och minns inte att jag sett någon oljeavskiljare, men jag kanske får ta en titt igen. Hittade en bild på ett annat forum. Så här ser det ganska exakt ut i motorrummet förutom att det mesta är mer slitet och och skitigt på min motor. Bild.

Vad jag förstått skall det vara en backventil. Har ännu inte provat att blåsa luft i felaktig riktning. Jag har ännu heller inte kollat på slangen på ventilkåpan som går till luftinsuget. Kan det vara något fel på den kanske? I och med att det är bra sug i PCV-ventilen när den sitter i slangen borde vevhusgaserna åtminstone gå dit de skall gå tycker jag. Det verkar inte finnas några fler vägar för vevhusgaserna på den här lilla motorn vad jag hittat hittills i alla fall.

Det som är smått upprörande är att varenda gång jag låter motorn gå på tomgång (när det är rödljus osv) och luftinsuget till kupén är på är det ju så att jag inhalerar avgaser. Även om det luktar mindre nu när motorn går på E85 kan det ju vara hälsofarligt för den skull. Det bör också vara smått negativt för bränsleekonomin om det är vevhusgaser eftersom de kunde fått chansen att förbrännas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-14 22:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tanken med de dubbla slangarna är väl att man ska få en del cirkulation av friskluft genom motorn när det är stort undertryck i insugningsröret.

Förmodligen sitter det en strypning någonstans vid den tunna slangen, för att inte motorn ska suga i sig så mycket luft eller vevhusgaser att det blir svårt att hålla ner tomgången. Hmm...om det blir stopp i den, så måste ju tomgångsstabiliseringen släppa på mer luft än normalt via gasspjäll eller tomgångsventil för att hålla rätt tomgångsvarvtal, och då är det väl inte så säkert att regleringen fungerar som den ska. Det kan vara mycket väl värt att titta närmare på!

Var det rent och fint innanför ventilkåpan när du hade loss den?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-15 13:11 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Fann lite olja i i slangen till insugsluft, men om man tittade ner i hålet där PCV-ventilen sitter, så var det en sådan där platta du talade om, och det var en del skitig olja på den. Om den ska fungera som oljeavskiljare så misslyckas den antagligen med sin uppgift så det blir helt enkelt till att rensa där. När jag tog bort ventilkåpan för ett tag sedan såg det fint ut i övrigt vad jag minns. Kanske kunde köra någon ståltråd genom slangarna för att rensa ut eventuellt kläggad olja men jag tror det är värt att titta på oljeavskiljaren först och främst. Dessutom borde slangarna gå att ersätta billigt om det är så att de är dåliga.

Vevhusgaserna kanske stannar i ventilkåpan och ger övertryck som i sin tur pressar ut olja och dessutom åker väl gaserna vidare in i insugsluften istället för ut genom PCV-ventilen, därav lukten. Har tyvärr inte verktyg för att ta bort ventilkåpan här på min studieort men hör av mig om resultat när jag gjort det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-15 16:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Om du lossar oljepåfyllningslocket och varvar motorn så kan du känna om locket vill lyfta och åka av eller om det hela tiden sugs ner mot motorn.
Det förstnämnda indikerar på ngt fel i vevhusventilationen (eller stort läckage förbi kolvarna pga brustna kolvringar edyl) som kommer att leda till övertryck och läckage.
Sugs det ner fint , har du inget problem i vevhusventilationen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-15 19:16 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det sugs ner fint, alltså inget problem med vevhusventilationen... Vad i hela friden kan då ge upphov till en kombination av en oljeläcka, konstig tomgång samt avgaslukt i insugsluften till kupén...? Eller är det flera fel kanske...?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-16 02:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Då tror jag det måste vara en läcka utåt av vevhusgaser.
Jag hade lyckats montera min vevhusventilation "av" ventilkåpans anslutning och kände också då en avgasdoft inne i bilen.
Runtomkring hade det på en enda dags körning blivit lite oljigt.
Sitter alla slangar där de ska, och är de verkligen helt täta?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-18 15:01 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det låter kanske som någonting. Det borde isåfall vara någonstans på höger sida. Såhär ser det i alla fall ut:

Bild
Det röda från ventilkåpan är överbliven tätningssilikon.
Bild
Här ser man att det läcker mest åt höger.
Bild
Det har runnit ner och skitat ner också.
Bild
Relativt rent på den vänstra sidan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Läcksökare
InläggPostat: sön 09-01-18 15:53 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En enkel "hemmametod" för att läcksöka utströmmande tryck, är ju att spreja på såpvatten. Tag en vanlig duschspruta och spruta på misstänkta ställen. Blåser det ut, så blir det genast bubblor vid läckan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-18 17:06 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Smart! Skall testas :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 14:48 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Bild

Titta på det tjocka rör som hittas längst ner till höger. Vad har det för funktion? En gummislang är förgrenad i detta rör och ser ut att gå tillbaka till vevhuset. Vid nedre slangklämman på denna gummislang fanns det ganska mycket olja som var rätt tätt packad. Läckan kanske kommit därifrån och på så sätt har det skvätts olja mer på den högra sidan. Ska prova att byta ut den med en slang från skroten.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011