Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 09:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-08 21:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Undrar förresten om man skulle kunna tvinga lambdaregleringen att gå med en magrare blandning på samma sätt som tillämpas i styrdonen till Toyota från slutet av 80-talet (Nippondenso TCCS, det exemplar jag har studerat kommer från en Camry 2.0 '88 med motor 3S-FE).

Där går signalen från lambdasonden först till en komparator, utsignalen från den passerar sedan ett RC-nät med en diod (diod parallellt med motstånd i serie med signalen, kondensator till jord), så att de fallande flankerna fördröjs. Denna signal passerar sedan ytterligare en komparator eller schmittrigger innan den går till microcontrollern.

Hur ser lambdaingångssteget ut på Trionic? Är det en enkel komparator eller mäter den signalen analogt?

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-08 22:41 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
Hur ser lambdaingångssteget ut på Trionic? Är det en enkel komparator eller mäter den signalen analogt?

Så här ser kretsen till den bakre lambdaingången ut. Den är spänningsbegränsad till ungefär 1,4 V.
Bild

Man ser spänningen i programet i realtid när man loggar så det är inte bara en etta eller nolla i från en komparator.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-12 22:12 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Nu har jag bytt bild, den förra var riktigt fel.

Torbjörn, tror du att det är zenerdioder som är spännignsbegränsare i den här kretsen? Jag anar att de har en viss skyddsfunktion så om man byter dom till 5.1 V eller så borde man öppna upp mätområdet på A/D-omvandlaren?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-13 10:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kan du hitta någon begriplig beteckning (eller åtminstone stämpelkod, om de är ytmonterade) på zenerdioderna? Jag är numera rätt misstänksam mot att använda zenerdioder med låg spänning (lägre än ca 6-7 V) för spänningsbegränsning i mätkretsar, eftersom de ofta har så hög läckström och avrundat "knä" att de påverkar mätvärdet redan vid lägre spänningar än den förväntade klippspänningen.
I just det här fallet skulle jag tro att zenerdioderna är rätt onödiga. A/D-ingångarna har ju säkert inbyggda klippdioder mot jord och +5V, och seriemotstånden på 10 kohm begränsar strömmen så pass att det inte är någon risk för skador på chipet eller latch-up under några förhållanden.

Mätförstärkaren torde väl ha en förstärkning på ungefär 4 gånger. 0 V in ger 0 V ut, 1 V in ger 4 V ut. Om man vill utnyttja A/D-omvandlarens mätområde bättre så föreslår jag att man ändrar förstärkningen t ex genom att ge sig på återkopplingsmotstånden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-13 10:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Det kan hända om dem använt olika A/D omvandlare i produktion och varit osäkra om alla har ESD skydds dioder mot jord och +5V. Ett par extra dioder kostar inget att implemtera men är OERHÖRT kostsamt att åtgärda i efterhand...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-13 18:12 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
Mätförstärkaren torde väl ha en förstärkning på ungefär 4 gånger. 0 V in ger 0 V ut, 1 V in ger 4 V ut. Om man vill utnyttja A/D-omvandlarens mätområde bättre så föreslår jag att man ändrar förstärkningen t ex genom att ge sig på återkopplingsmotstånden.

Jag får nog ta och sätta upp mäta lite, synd att jag inte har någon varierbar spänningskälla bara. A/D-omvandlaren tar emot max 5.5 V och borde då lämna ett A/D värde på 255. Jag bottnar redan vid A/D - 69.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-13 18:21 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
Kan du hitta någon begriplig beteckning (eller åtminstone stämpelkod, om de är ytmonterade) på zenerdioderna?

Ingen märkning, dom är bara lite orangefärgade.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-13 20:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
J.K Nilsson skrev:
torbjorn skrev:
Mätförstärkaren torde väl ha en förstärkning på ungefär 4 gånger. 0 V in ger 0 V ut, 1 V in ger 4 V ut. Om man vill utnyttja A/D-omvandlarens mätområde bättre så föreslår jag att man ändrar förstärkningen t ex genom att ge sig på återkopplingsmotstånden.

Jag får nog ta och sätta upp mäta lite, synd att jag inte har någon varierbar spänningskälla bara. A/D-omvandlaren tar emot max 5.5 V och borde då lämna ett A/D värde på 255. Jag bottnar redan vid A/D - 69.

J.K Nilsson


Hur vet du att 5.5V skulle ge 0xFF (255). Det hänger på vilken referens spänning A/D omvandlaren är ansluten till.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-14 09:51 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Databoxen skrev:
Hur vet du att 5.5V skulle ge 0xFF (255). Det hänger på vilken referens spänning A/D omvandlaren är ansluten till.

Jag utgår, vilket betyder att ej verifierat, att dom andra sensorerna också är kopplade till denna A/D omvandlare. TPS, MAP och tempgivare har mätområdet 0-255 i när jag loggar dom och där har du samma referensspänning som är max som A/D-omvandlaren är matad med.

5.5 V är max Vcc som kretsen får matas med så jag valde det som ett exempel.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-22 12:26 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
har testat koppla in VPn i ca 5 min innan start men den är fortfarande lika svårstartad.

J.K Nilsson skrev:

På K-jetronic, som Karlmb exprementerat så framgångsrikt med, sprutar du in bränsle kontinuerligt i kanalerna baserat på motorns totala insugna luftmängd. Mellan ventilöppningarna så blir bränslet stående i kanalerna och kan börja kondensera.

Trionicsystemet som du har så sprutar du in bränsle under en mycket kort tid mot ständ ventil så att önskad bränslemängd kan sprutats färdigt innan ventilen stänger.

Värmplattorna som du har misstänker jag starkt inte kallnar så lätt, de sitter mot toppen med en tunn packning som förmodligen inte isolerar mot värme. Plattorna som är eluppvärmda sitter med rätt så tjockt gods till hela värmeplattsinstallationen så att plattorna borde vara uppvärmda av topplocket.

Bild

Bilden visar hur värmeplattan ser ut.

J.K Nilsson


då borde det väl fungera att värma bränslet i fuelrailen som är under tryck. då kondenserar ju bränslet när spridarna öppnar.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011