Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Styrning till värmeplatta
InläggPostat: mån 09-07-27 15:54 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
Jag har lokaliserat VP:n med 4 st blå kablar och jag vill ju givetvis tvångsköra den lite mer än tronic gör, frågan är då: är det bara att mata dessa fyra kablar direkt från batteriet och montera en brytare (till en början)?

jag antar att dessa 4 kablar går till varsitt insug annars hade det väl bara varit 2 kablar ,+ och jord, tänker jag rätt?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-27 16:03 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
J.K Nilsson hade väl en bra lösning för detta:

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 3628#43628

Han kanske visar hur han kopplat?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-27 16:35 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jodå det är jag säker på att han har :)

tror ni man kan köra den under drift också?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-30 18:09 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
någon som kan bekräfta min gissning?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-02 19:59 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Han svarar väl själv sen förhoppningsvis men frågan är om den gör någon nytta när motorn är varm?
Skulle det vara så kommer ju trionicstyrdonet att styra detta, visserligen avpassat för bensin men ändå.

Skall se om jag kan läsa på lite om funktionen på detta under veckan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-02 22:31 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
hehe värmning under drift ska väl sänka förbrukningen har jag hört :P

jag tänkte tvängsköra den direkt från batteriet utan att tronic ska få veta nåt om det :P

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-07 11:15 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
askilje skrev:
hehe värmning under drift ska väl sänka förbrukningen har jag hört :P

Tror inte VP gör så mycket under drift. Det är ganska varmt i området ändå och när du kör som folk så kommer det ändå inte att bli något bränsle stående i kanalen.

Det är skillnad mot Karlmb som kör med "bränsleinskyffling" kontinuerligt. :wink:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-07 14:27 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
okej! så plattan blir nog varm ändå under drift?

Vad menar du? att det fungerar bättre om man värmer fuelrailen?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-07 16:12 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
askilje skrev:
Vad menar du? att det fungerar bättre om man värmer fuelrailen?

Så här menar jag.

På K-jetronic, som Karlmb exprementerat så framgångsrikt med, sprutar du in bränsle kontinuerligt i kanalerna baserat på motorns totala insugna luftmängd. Mellan ventilöppningarna så blir bränslet stående i kanalerna och kan börja kondensera.

Trionicsystemet som du har så sprutar du in bränsle under en mycket kort tid mot ständ ventil så att önskad bränslemängd kan sprutats färdigt innan ventilen stänger.

Värmplattorna som du har misstänker jag starkt inte kallnar så lätt, de sitter mot toppen med en tunn packning som förmodligen inte isolerar mot värme. Plattorna som är eluppvärmda sitter med rätt så tjockt gods till hela värmeplattsinstallationen så att plattorna borde vara uppvärmda av topplocket.

Bild

Bilden visar hur värmeplattan ser ut.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-08 08:42 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
ok då förstår jag varför den inte kommer göra nytta under drift.

Vad ska man då hitta på för att kunna sänka förbrukningen?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-08 09:40 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Dra på mer EGR, höj kompressionen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-08 09:52 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
askilje skrev:
Vad ska man då hitta på för att kunna sänka förbrukningen?

Mappa magergång, jaga lite mera tändning.

Vem mappade?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-08 10:00 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
en trimfirma i umeå. Bilen ligger just under litern på landsväg i 100kmh, det är väl godkänt? vad ligger din på JK?

http://bilotrim.se/system/start.asp?HID ... &HSID=2381

bilen måste ju igenom besiktningen också :P

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-08 10:09 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Väl godkänt för en 2 liters motor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-08 12:39 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
askilje skrev:
en trimfirma i umeå. Bilen ligger just under litern på landsväg i 100kmh, det är väl godkänt? vad ligger din på JK?

http://bilotrim.se/system/start.asp?HID ... &HSID=2381

bilen måste ju igenom besiktningen också :P

Jag rullar på 0,95 på snabbare lansväg men jag har 2.3t så det är bättre utväxling.

Det enklaste är att köpa en bredbandslambda LC-1 och en HBX-1 Värmeavledare. Byt ut din vanliga lambdasond och simulera en smalbandig lambdasond med omslaget vid magrare än Lambda 1. Enkelt att programera om till besiktningen. Avlsuta med att programera om styrsystemet med avseende på fullastupprikning och när programet skall lämna stängd loop och gå över till öppen så att bränslemappen går in och styr mot lambda 1.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011