Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 09-08-14 09:24 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Hej, jag har en kompis som har en Volvo Penta typ B230 i sin båt. Den har förgasare nu men han har ett komplett insprutningssystem från en bil. Det vi undrade är hur man löser lambda signalen?

Det är avgaslimpa på den så att använda en lambdasond går tyvär inte. Och eftersom att systemet kräver signalen, kan det tänkas gå om man bara ger en simulerad signal på 0-1V som man justerar med en potentiometer?

Är det någon som vet hur man bygger en 12 till 0-1 volt omvandlare med potentiometer?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-14 11:14 
Offline

Blev medlem: fre 07-12-14 08:55
Inlägg: 68
Ort: Från
Är det ett justerbart (mapbart) instrutningsystem?
Om Nej, lär det inte gå så bra att bara flytta över det till en annan motor. Om Ja, deaktivera lambdareglering och kör enbart på mapen. Finns ju inga avgaskrav på den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-14 13:46 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Det är inte mappbart men det är ett LH2.4 som annars sitter på en B230 i en bil. Så motorn är identisk förutom att labmdasonden inte kommer att kunna vara inkopplad.

Vad händer om man kopplar ur lambdan? Kommer den att köra på luftmassemätaren eller blir det limp-home?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-14 15:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
LH 2.4 går på mappade värden om lambdasonden var urkopplad redan vid start. Men en hake med detta system är att det inte finns någon som helst möjlighet att justera bränsleblandningen, så det skulle kunna bli problem framför allt med tomgångsblandningen. Vid så låga luftflöden som vid tomgång så spelar ju t ex nollställningsfel i luftmängdmätaren, tjuvluft och reaktionstid för spridarna stor roll. Ur den synpunkten är LH 2.2 att föredra, det systemet har ju används även utan lambdareglering (vad jag vet inte av Volvo, men däremot av bl a Saab) och det finns en möjlighet att justera tomgångsblandningen. Med tanke på att en del båtmotorer går långa tider på tomgång (för fiske, batteriladdning osv) så är det ju mycket värt att lägga en del arbete på blandningen verkligen blir rätt även vid tomgång.

Både LH 2.2 och LH 2.4 känner av om det inte finns någon lambdasond alls ansluten. Tanken var ju faktiskt från början att man skulle kunna demontera lambdasond och katalysator om man t ex skulle köra tillfälligt i ett land där blyfri bensin inte fanns tillgänglig.
Lambdasignalen är, förutom till lambdasonden, ansluten till en referensspänning på ca 0,5 V som skapas internt i styrdonet. Ingångskretsen jämför spänningen med två gränsvärden, ca 0,45 och 0,55 V. Om spänningen ligger mellan de två gränsvärdena så tolkas detta som att lambdasonden inte är ansluten (eller att den är för kall för att fungera). Spänning under 0,45 V uppfattas som mager blandning, spänning över 0,55 V uppfattas som fet blandning.

Det är lönlöst att försöka koppla in en justerbar likspänning dit för att försöka påverka bränsleblandningen, eftersom lambdareglerfunktionen är integrerande (t ex: så länge blandningen uppfattas som mager, så ger styrdonet långsamt och gradvis fetare blandning tills lambdasondssignalen slår om, då börjar det magra ut igen osv).

Det slog mig nu att Saab eventuellt kan ha använt LH 2.4 utan lambdareglering på marknader där blyfri bensin inte fanns tillgänglig i slutet av 80-talet. Undrar om de LH 2.4 -styrdonen har samma lösning som LH 2.2 med en extra ingång för tomgångsblandningsjustering.

Om man i efterhand vill göra en blandningsjustermöjlighet i ett LH 2.4-styrdon, så ska man nog ge sig på de motstånd som bestämmer arbetspunkt och förstärkning för ingångssteget för signal från LMM. På tidiga sådana styrdon, vad jag vet endast använda av Saab, så är det en spänning-frekvens-omvandlare (VFC) medan på senare styrdon (LH 2.4.1, 2.4.2, 2.4.4 osv, använda både av Saab och Volvo) så är det ett buffertsteg med en OP-förstärkare före en vanlig A/D-omvandlare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-14 17:12 
Offline

Blev medlem: fre 07-12-14 08:55
Inlägg: 68
Ort: Från
Om motorn är identisk så borde det ju funka helt ok. Även utan lambdasond enligt torbjörn. Är det andra kammar, kompression osv så är värdena i styrdonet genast helt fel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-14 17:26 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Motorn körs på ungefär 5000rpm konstant. Men det borde väl inte bli något problem för insprutet att klara av eller?

Går det att på något vis justera bränsleblandningen med ett justerbart motstånd isåfall kopplat på ex LMM? Det behöver bara vara lite finlir. Sen kan en flexitune kopplas in för att fetta på lite vid behov. Men går det att få den att bli magrare än standard? För fetare är ju inget problem.

En sak till, går det att höra som på en 2taktare hur blandningen är ställd? Bludder osv?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-15 09:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tobbera skrev:
Om motorn är identisk så borde det ju funka helt ok. Även utan lambdasond enligt torbjörn. Är det andra kammar, kompression osv så är värdena i styrdonet genast helt fel.


Tack vare att LH-systemen är luftflödesmätande så stämmer mappningen även om det skulle finnas småskillnader i motorn. Om det däremot hade varit ett undertrycksstyrt eller gasspjällägesstyrt system, så hade t ex ändrade ventiltider kunnat ställa till med mycket bekymmer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-15 09:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
equiv skrev:
Går det att på något vis justera bränsleblandningen med ett justerbart motstånd isåfall kopplat på ex LMM? Det behöver bara vara lite finlir. Sen kan en flexitune kopplas in för att fetta på lite vid behov. Men går det att få den att bli magrare än standard? För fetare är ju inget problem.


Om man bara bryr sig om att blandningen ska bli rätt vid ett enda belastningsfall så skulle man kanske kunna prova att ge sig på LMM-signalen utanför styrdonet. Det går ju alltid att göra ett försök, t ex att koppla in en potentiometer som spänningsdelare för den signalen.

equiv skrev:
En sak till, går det att höra som på en 2taktare hur blandningen är ställd? Bludder osv?


I viss mån. Även en fyrtaktsmotor bluddrar ju om blandningen är så fet att motorn knappt går på den, och misständer och blir svag om blandningen är för mager. Ett bra sätt att justera blandningen är att, med konstant gaspådrag, först justera blandningen till max varvtal och därefter magra ut lite lagom, så pass mycket att man börjar märka en liten varvtalssänkning men inte så mycket att motorn börjar misstända eller svara dåligt på gaspådrag.

En annan sak: vilken kylvattentemperatur brukar den här motorn arbeta med? Många båtmotorer går ju med mycket låg temp (40-50 °C) på kylvattnet för att undvika pannsten i kylmanteln, men det finns risk att LH-systemet ligger kvar med varmkörningsanrikning vid den vattentemperaturen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-15 12:54 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Citat:
En annan sak: vilken kylvattentemperatur brukar den här motorn arbeta med? Många båtmotorer går ju med mycket låg temp (40-50 °C) på kylvattnet för att undvika pannsten i kylmanteln, men det finns risk att LH-systemet ligger kvar med varmkörningsanrikning vid den vattentemperaturen.


Är inte helt säker på temperaturen men motorn är sötvattenkyld så den har ett separat kylsystem. Temperaturen skulle mycket väl kunna vara samma som i en bil.

Citat:
Det går ju alltid att göra ett försök, t ex att koppla in en potentiometer som spänningsdelare för den signalen.


Hur isåfall skulle man göra det? :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-15 21:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ok, är den sötvattenkyld är det nog inga problem med motortemperaturen.

Jag bör nog titta lite närmare på hur ingången för LMM-signal är gjord innan jag föreslår någon inkoppling av potentiometer. Kan du kolla vilket utförande av LH 2.4 -styrdon det är? I bästa fall räcker det med Bosch-numret som står utanpå, i värsta fall kanske det behövs en bild av kretskortet i det för identifiering.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011