Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-06-25 12:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-08-18 13:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
De förnyar bensinmotorn
Bensinmotorn är död, säger de flesta. Inte alls, den har en enorm utvecklingspotential, menar Urban Carlsson, vd för Ängelholmsföretaget Cargine. Ett företag som räknar med att kunna bygga en bensinmotor som är minst lika snål som dagens dieslar.

Cargine har tagit fram en teknik för lufttrycksstyrda ventiler, eller fria ventiler som man säger på företaget. Tekniken revolutionerar i ett slag den vanliga ottomotorn, den klassiska bensinmotorn som nu också används till etanol och fordonsgas.
- Det roliga är att skillnaden i verkningsgrad mellan etanol och bensin minskar. Så framtiden för etanolmotorn ljusnar samtidigt, säger Urban Carlson.

Enligt Cargine är en realistisk minskning av bensinförbrukningen i en fyrcylindrig tvålitersmotor 20 procent och i en femliters V8 är den 30 procent om man använder sig av lufttrycksstyrda ventiler. Tekniken gör det nämligen möjligt att enbart använda de cylindrar som för tillfället behövs och att optimera förbränningen till aktuell belastning.
- Då har vi ändå inte utnyttjat teknikens fulla potential, tillägger Urban.

I dag finns flera olika avancerade system för att styra ventilerna i en motor. BMW:s Valvetronic är ett exempel, men den påverkar alla ventiler som styrs av samma kamaxel lika mycket och ventilerna går inte att påverka lika mycket som i Cargines lösning. Där sitter nämligen varje enskild ventil i en modul med små styrventiler som styr den större ventilen med hjälp av tryckluft. Det går även att ändra ventilinställningarna mellan varje enskild förbränningscykel.
Cargine räknar med en kostnadsökning på 2 000 kronor för en fyrcylindrig bensinmotor och det betyder att vi har en billigare och lättare motor än motsvarande diesel. Även reparation och underhåll blir billigt.
- Om man skulle behöva byta en ventilstyrningsmodul är det inte nämnvärt mer komplicerat än att byta ett tändstift, förklarar Urban.

När jag frågar Urban om framtiden så ler han förklarligt nog. Talar vi om etanol så är naturligtvis Saab en tänkbar kund och den ekvationen blir ännu mer sannolik då Christian von Koenigsegg sitter i styrelsen för det lilla Ängelholmsbaserade företaget.
- Vi har en del utrustning ute för prov hos motortillverkare och vi har fått positiva svar så vi räknar med en serieproduktion 2012, säger Herman Jonsson som är projektledare för försäljning och marknadsföring på Cargine.

Av: Stefan Nilsson/TT Spektra


Citat:
Teknik som går att utveckla
Utöver att använda tekniken med lufttrycksstyrda ventiler för att minska bränsleförbrukningen kan man också använda de fria ventilerna till att låta cylindrarna pumpa upp ett övertryck i en trycktank vid motorbroms. Övertrycket kan sedan utnyttjas för att överladda motorn vid acceleration, ungefär som en turbo eller en kompressor utan rörliga delar som tar energi från motorn. Tryckluften kan också användas till att starta motorn i ett start-stopp-system
Teoretiskt skulle den här motorn kunna övergå i självantändning i en tvåtaktscykel och därmed få ännu högre verkningsgrad. Så potential finns för ännu mer avancerade motorer från Ängelholm.


http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=53-AV_ ... 98,00.html

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-18 14:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7089
Ort: Älvsjö
Ja det här är mkt intressant, jag har själv tänkt på att man borde göra samma sak fast met elektromagnetiska ventiler.

Start stop på luftryck låter roligt men jag vet inte om det blir bättre än med el. Däremot kan man helt slippa extra pumpförluster vid dellast och genom ventilstyrningen kontrollera kompressionen egr osv samt så ta vara på etanolens högre oktantal och få samma verkningsgrad som e

Citat:
Det roliga är att skillnaden i verkningsgrad mellan etanol och bensin minskar.


Det vore inte alls roligt! För verkningsgraden är idag högre med etanol än bensin, men journalisten har säkert missupfattad eller utryckte sig klantigt och menade att skillnaden i literförbrukningen blir mindre.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011