Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 01:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ecodriving
InläggPostat: ons 09-08-26 10:13 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ja, hur kör man egentligen snålast? Att inte växla för mycket i onödan lär ju vara bra (motorn går in i tomgång när man trycker ned kopplingen och det är ju slöseri med bränsle). Stänga av motorn när det väntas vara långt rödljus? Hur är det med höga växlar, är det alltid optimalt att köra på femman om motorn klarar det? Tack vare etanolen och kass utväxling kan jag köra på femman redan efter 25 km/h om än med lite skakningar. Är det vettigast att accelerera upp långsamt eller skall man accelerera upp fort och behålla hastigheten man fått istället?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-26 13:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Så länge man kan köra på högsta växeln utan att gasa så mycket att motorstyrsystemet börjar fullgasanrika, så bör man göra det. På vissa bilar (vad jag har observerat själv är diverse VAG-bilar med SIMOS motorstyrsystem) är tändmappen gjord så att tändläget blir mycket sent när man kommer under ca 1500 varv/min, det innebär ju i så fall att motorn tappar kraft och går oekonomiskt vid så låga varvtal.

Förmodligen är det mest ekonomiskt att accelerera så snabbt det nu går på högsta växeln, men aldrig växla ner för att förbättra accelerationen. Och, som sagt, undvika fullgasanrikning.

Om motorn är normalt lättstartad så skadar det inte att stänga av den om man väntar sig mer än någon minuts stopp. Kanske inte så ofta vid vanliga trafikljus men däremot vid en del järnvägsövergångar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-26 14:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jo, har också läst att man ska axxa "ganska snabbt" upp till den fart man har tänkt hålla. Sen ska man väl hålla uppsikt långt fram så man kan undvika ryckig körning så långt det går.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-26 15:11 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ja precis, hur är det om man ser ett rödljus som man misstänker kommer fortsätta vara rött: Släppa på gasen är ju givet men skall man åka ända fram i full fart och bromsa eller skall man växla ner och hoppas på att motorbromsningen gör det mesta av jobbet? Bromservon lär ju ta en del energi men att växla ner kostar ju också lite soppa...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-26 15:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Borde det inte bli så att om man motorbromsar med nog högt varvtal så stängs bränsletillförseln helt av, vilket då sparar mer än att elda på och "tvärbromsa"?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-26 16:11 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Motorbromsa istället för vanlig broms.
Håll farten uppe men planera körningen för att slippa bromsa / accelerera.
Gasa inte mer över en backe om du har fritt bakåt, utnyttja istället nedförsbacken som kommer.
Parkera bilen så att du kan lägga i ettan, släppa handbromsen sedan starta och åka direkt vid nästa färd.
Accelerera iväg snabbt men ej över 3000rpm, skippa en växel om du kan.
Kör på höga växlar men ej så att motorn kräver mer än halvgas.
Testa alltid att släppa gasen lite till, oftast går det.
Utnyttja bilens inbyggda mätare för aktuell förbrukning och tävla mot dig själv.

Så har jag fått lära mig. :wink:

_________________
Opel Astra 1.6 -93 konverterad med FlexiTune AutoX4.
Två gräsklippare, en elklippare och en konverterad Major.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-26 18:05 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Utnyttjar man nedförsbacken fullt ut så är nog chansen stor att körkortet ryker. :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011